Hoe belangrijk verpleegkundigen zijn? De medisch specialisten van het Antoni van Leeuwenhoek kunnen in elk geval niet zonder hen. En dat laten ze merken, in een bijzondere employer branding campagne.
Lees de hele case van Antoni van Leeuwenhoek die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2017.
Omschrijving van de case
Het Antoni van Leeuwenhoek (AVL) werkt aan een onbescheiden missie: kanker niet langer een dodelijke ziekte laten zijn. In deze missie speelt de oncologieverpleegkundige een onmisbare rol. De vijver van deze beroepsgroep is echter klein: er dreigt zelfs een alarmerend tekort aan gespecialiseerd verpleegkundigen. Daarom start het AVL met de versterking van het werkgeversmerk, zodat het ziekenhuis nu en in de toekomst voldoende (oncologie)verpleegkundigen kan aantrekken.
Status schrikt af
Het AVL behoort tot de top-10 Comprehensive Cancer Centers in Europa. Deze reputatie kan intimiderend overkomen, stelt recruiter Tim Klijnman. ‘Veel oncologieverpleegkundigen twijfelen of zij klaar zijn voor werken bij het AVL en besluiten daarom niet te solliciteren. We ontwikkelen daarom een employer brand waarmee het AVL zijn status behoudt, maar zichzelf tegelijkertijd positioneert als open en toegankelijk. Zo willen we de drempel voor oncologieverpleegkundigen wegnemen.’
Specialisten als spreekbuis
De employer branding-campagne #nietzonderjullie laat zien dat de gezichtsbepalende specialisten van het AVL niet kunnen zonder de veel minder zichtbare verpleegkundigen. In de campagne #nietzonderjullie zetten specialisten Alexander van Akkooi, Hester Oldenburg, Jacqueline Stouthard, René Bernards en Wanda de Kanter de schijnwerpers op de oncologieverpleegkundigen. ‘Want alles wat zij willen bereiken, kan niet zonder de oncologieverpleegkundigen’, legt Klijnman uit.
Nietzonderjullie.nl
Op de actiewebsite nietzonderjullie.nl staan interviews met de specialisten die het gezicht zijn in de campagne. Ook zijn er videoportretten opgenomen van oncologieverpleegkundigen die vertellen hoe het is om bij het AVL te werken. Verder is er informatie beschikbaar over meeloopdagen, traineeships en stages. Direct solliciteren kan ook.
Wat was de impact van de case?
‘Omdat we pas 1 maart live zijn gegaan met de actiewebsite kan ik nog geen concrete resultaten noemen’, zegt Klijnman. Maar wat de campagne volgens hem in elk geval al wel bereikt heeft:
- Verbondenheid: ‘Intern beseft iedereen het belang van goede verpleegkundigen. Samen hebben we deze campagne opgezet: medisch specialisten, verpleegkundigen, teamleiders en stafpersoneel. Overal waar ik kom in de organisatie wordt gevraagd naar de stand van zaken, het aantal sollicitaties, enzovoorts.’
- Draagvlak: ‘Iedereen was bereid mee te doen en ook op hele korte termijn, in verband met de strakke planning. Ook is er de bereidheid om berichten te delen, vlogs op te nemen, of blogs te schrijven. En ook voor video-opnamen waren altijd collega’s beschikbaar.’
- Een unieke kijk op het verpleegkundige vak. ‘Door de specialisten als bekende gezichten in te zetten en vooral te vertellen waarom zij hun werk niet kunnen uitvoeren zonder onze oncologieverpleegkundigen, wordt de rol van de verpleegkundige gelijkwaardig en belangrijk gemaakt. En terecht!’
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Niet alleen heeft het AVL een volgens Klijnman ‘unieke case’ neergezet voor de gezondheidszorg, ook draagt het ziekenhuis op deze manier zijn steentje bij in de profilering van het verpleegkundigenvak. Door deze campagne hoopt het AVL indirect ook scholieren en studenten te stimuleren om te kiezen voor een opleiding in de zorg. Klijnman: ‘En dat – uiteraard – met een beperkt budget, want iedere te besteden euro moet zoveel mogelijk naar de zorg…’
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Intern:
- Recruitment
- HR
- Communicatie
- Hoofd verpleegafdelingen
- Verpleegkundige Advies Raad
- Medisch Specialisten
- Oncologieverpleegkundigen
Extern:
- Proof
- Vonq
De inzendtermijn voor de Werf& Awards 2017 is gesloten
De komende dagen verschijnen nog wel meerdere cases op deze site. Maar inzenden voor de Werf& Awards van 2017 is helaas niet meer mogelijk: de termijn is gesloten. Kijk voor alle informatie op Werf& Awards.
Lees hier over andere inzendingen van de Werf& Awards:
- Een Virtueel Inhouse Event, oftewel: EY leren kennen vanuit je luie stoel (EY)
- Zo kwam DLL tot een volledig vernieuwde wereldwijde recruitmentsite (DLL)
- Dankzij Big Data beter grip op Nederlands én Europees bèta-talent (TNO)
- Hoe ‘heel Utrecht roze kleuren’ leidde tot 30 nieuwe zorgmedewerkers (AxionContinu)
- Stage of stagiair vinden? Met de app van Appli swipe je ze zo bij elkaar (Appli)
Benieuwd wie er wint?
Kom dan op donderdag 11 mei naar Werf& Live, en je zult er niets van missen!