Gem. leestijd 2 min  273x gelezen

Associatief Recruitment Model (inzending Neurofactor)

Het associatief recruitmentmodel laat jouw AMC- en recruitmentresultaten de pan uit rijzen. Neem met hetzelfde budget tot 4x meer mensen aan. Lees de hele case van Neurofactor, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

Associatief Recruitment Model (inzending Neurofactor)

Afgelopen twee jaar hebben we als Neurofactor onderzoek gedaan naar recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. Hierbij hebben we neurowetenschappelijke methodieken met profiling gecombineerd. Een zoektocht die begon bij het beter begrijpen van gedrag op vacatureteksten en eindigde in een model dat arbeidsmarktcommunicatie en recruitment voorgoed gaat veranderen: Het Associatief Recruitment Model, kortweg: ARM.

‘Onze zoektocht begon bij het beter begrijpen van gedrag op vacatureteksten.’

De resultaten: tot 4x meer hires binnen hetzelfde (marketing)budget, veel minder waste en een (veel) lagere time to hire. De korte omschrijving: het associatief recruitment model zorgt ervoor dat je op basis van branche (zorg, finance, HR, etc.), opleidingsniveau (MBO, HBO, WO) en senioriteit (student, starter, doorstromer & senior) exact weet welke associaties voor hen belangrijk zijn. Ook weet je welke associaties juist vermeden moeten worden.

Het model is toepasbaar op alle lagen binnen het recruitment- en retentieproces. Van eerste contact tot en met contract optimaliseert het de instroom. Vanuit employer branding en value proposition verhoogt het de medewerkersbetrokkenheid en life cycle value van de medewerkers. Resultaten die we al mochten behalen rijzen de pan uit. Dit is dé handleiding voor AMC, recruitment en employeer branding.

Wat was de impact van de case?

  • Klant 1, Q4 2022: 94 ipv 43 hires voor een grote detacheerder
  • Klant 2, 2022: 30 gehoopte actieve medewerkers werden er 84 voor een horeca uitzendbureau
  • Klant 3: 108 kwalitatieve sollicitanten met 2-3 jaar werkervaring binnen HBO en WO-profielen voor de invulling van 8 posities. Uitgegeven bedrag: 1.631 euro aan campagnebudget.

Recruiters zijn weer bezig met kandidaten in plaats van door hele bergen cv’s te spitten. Campagnes engagement veel hoger, CTR’s gaan door het dak en CR op pagina’s zijn ongekend hoog.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Dit is de nieuwe manier van AMC en recruitment. Data en resultaten spreken voor zich. De aanpak verlaagt de druk op de gehele organisatie doordat niet alleen de kwantiteit, maar ook de kwaliteit vooruit gaan.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Het Neurofactor-team heeft mij (Martijn den Otter) ondersteund met het verzamelen van data. Daarnaast heeft Neurensics ons voorzien van het RIAT (Rapid Implicit Association Task), een neuromarketing-onderzoekstechniek die directe en vaak onbewuste (merk)associaties vastlegt.

Lees ook

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners