Als recuiter kom je onverwachte dingen tegen. De jonge generatie heeft een heel eigen kijk op werknemer- en werkgeverschap. Zo stelde een generatie Y kandidaat tijdens de selectieprocedure als voorwaarde dat hij onder werktijd de hond moest kunnen uitlaten. Hoe zal de lijnmanager hierop reageren? Hoever ga je om geschikte kandidaten binnen te halen?
Niet zomaar blij
De tijden zijn veranderd. De jonge generatie werknemers voelt zich ‘aan zet’ tijdens de selectiegesprekken. Ze gaan niet meer klakkeloos mee in het proces dat jij zo mooi hebt uitgedacht. Ze zijn niet zomaar blij met een baan of een aanbod, maar willen zeker weten dat ze de goede keuze maken. Dus stellen ze kritische vragen.
Laatst gaf een opdrachtgever verbaasd aan dat hij kritische vragen kreeg over de pensioenregeling. “Dat die jonkies daar al over nadenken, ze mogen blij zijn met een baan”. Ja inderdaad, daar denken jonge werknemers over na en sterker nog; ze pluizen het uit. Ze willen gewoon even weten of alles klopt. Kijken of wat er verteld wordt echt waar is. Is dat achterdochtig of slim? Ze zijn namelijk klaar met mooie verhalen aan de buitenkant. Authenticiteit en transparantie viert hoogtij.
Hoger doel
Leuk voorbeeld is ‘de motivatiebrief’. Jonge werknemers van nu sturen niet zomaar meer een motivatiebrief. Zij willen eerst even een kijkje in de keuken nemen. Zien, horen en voelen wat er gebeurt binnen de organisatie en dan pas bepalen of ze bij jou willen werken. Ja, je hoort het goed… zij bepalen! En vooral op basis van gevoel. Een passend salaris moet vanzelfsprekend zijn. Ze willen weten of ze passen binnen de cultuur, of en hoe ze zich kunnen ontwikkelen, wat hun bijdrage wordt aan het hogere doel en wat het hogere doel is van de werkgever.
Over de eindstreep trekken
Hoe richt je daarvoor nu een goed selectieproces in? Hoe zorg je ervoor dat je de zorgvuldig geworven kandidaten die met jou in gesprek willen, ook daadwerkelijk vasthoudt in het selectieproces. En hoe trek je ze over de eindstreep? Interessante vragen, waar niet alleen recruiters, maar ook de rest van de organisatie een goed antwoord op moeten vinden.
Deze bijdrage is geschreven door Marieke van Heek. Marieke werkt als recruitmentadviseur jong talent vanuit Bloozm. Bloozm helpt organisaties in het vinden, binden en boeien van jong talent. Daarnaast is zij docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie voor o.a. de training Selecteren van Jong talent.