Gem. leestijd 5 min  2553x gelezen

Arbeidsmarkt krap als nooit tevoren, maar baan zoeken blijven we lastig vinden

Op de arbeidsmarkt is een flinke paradox ontstaan. Aan de ene kant is de schaarste groter als ooit tevoren, aan de andere kant vinden werkzoekenden een baan vinden nog altijd (heel) moeilijk. Hoe uit die spagaat te komen?

Arbeidsmarkt krap als nooit tevoren, maar baan zoeken blijven we lastig vinden

Hoewel er ook wat signalen van een kanteling zijn, is het in feite nog steeds hosanna op de arbeidsmarkt. Onze werkloosheid is laag, het aantal vacatures enorm hoog, en steeds meer bedrijven ervaren beperkingen in hun groei door de personeelstekorten. Volgens CBS-data had 25% van de werkgevers dit jaar problemen met productie of andere activiteiten als gevolg van een tekort aan gekwalificeerde werknemers, een cijfer dat in jaren niet zo hoog is geweest.

tekort aan arbeidskrachten

Sectoren zoals verhuur van goederen en andere zakelijke diensten (42%), transport en opslag (32%) en informatie en communicatie (31%) worden het meest getroffen door een tekort aan arbeidskrachten. Ook in de horeca is het kommer en kwel: het aantal horecabedrijven dat kampt met een personeelstekort steeg in het derde kwartaal naar 35 procent, een recordhoogte. Er staan ruim 23.000 vacatures open in de sector, aldus het CBS.

De andere kant van de arbeidsmarkt

En dan stuiten we ineens op een opmerkelijke paradox. Want ondanks het recordaantal vacatures en bedrijven dat zegt te kampen met krapte, is er ook een andere kant aan de arbeidsmarkt. En dat zijn niet alleen de 1,0 miljoen mensen die nog steeds langs de kant staan (het zogeheten onbenut arbeidspotentieel), maar ook het feit dat nog steeds veel mensen zeggen dat het best lastig is om een (andere) baan te vinden.

Ondanks de krapte zeggen nog steeds veel mensen dat het lastig is om een baan te vinden.

Uit een online onderzoek van vacaturezoekmachine Jobrapido onder zo’n 3.500 werkzoekenden blijkt dat de meerderheid van de respondenten (58%) van mening is dat het vinden van een baan in Nederland nog steeds moeilijk (39%) of zelfs heel moeilijk (19%) is. Onder respondenten die (willen) werken in de klantenservice of administratie is dit zelfs 71%: 50% vindt het moeilijk, 21% zelfs ‘heel moeilijk’.

arbeidsmarkt moeilijk jobrapido

‘Talent mismatch’

Er is blijkbaar sprake van een ‘talent mismatch’, zegt Rob Brouwer, CEO van Jobrapido. En die mismatch moeten we volgens hem hoognodig corrigeren. ‘Om bedrijven te laten groeien en mensen vooruit te helpen in hun loopbaan.’

‘We moeten de talent mismatch corrigeren om bedrijven te laten groeien en mensen vooruit te helpen.’

De oplossing van Jobrapido daarvoor: relevante vacatures onder de aandacht te brengen van relevante kandidaten, via bijvoorbeeld ‘Programmatic Recruitment’ en de eigen ‘Smart Intuition Technology™’, een tool die kunstmatige intelligentie loslaat op vacatures en zoekgedrag om vacature en werkzoekende automatisch te koppelen – op maat en op tijd.

jobrapido rob brouwer media breakfast

De Amazon-experience

Het grote doel van Brouwer is een baan zoeken de ‘Amazon-experience’ mee te geven. ‘Partijen als Amazon en Bol.com hebben op de markt van online shopping het probleem allang opgelost. Vraag en aanbod zijn daar via technologie heel dicht bij elkaar gebracht. Ze kunnen elkaar heel makkelijk vinden. Waarom is dat op de arbeidsmarkt nog niet zo? Als er zoveel banen beschikbaar zijn, waarom moet ik dan nog steeds zo lang zoeken naar een baan, en kan ik nog steeds niet gewoon gevonden wórden?’

‘We hebben van bijna 100 miljoen mensen niet alleen naam, leeftijd en opleiding, maar ook hun intent data.’

De Nederlander Brouwer is sinds 2015 CEO van het Italiaanse Jobrapido. Daarvoor werkte hij onder meer bij Randstad, Jobline en Monsterboard. Steeds zag hij hoe moeilijk het was om matches op de arbeidsmarkt tot stand te brengen. Maar hij gelooft erin dat met de stand van de huidige technologie dat makkelijker wordt dan ooit. ‘We hebben op elk moment van de dag 20 miljoen jobs in de hele wereld op onze site staan, in Nederland zo’n 500.000. Daarnaast hebben we profielen van bijna 100 miljoen mensen in onze database. En dan niet alleen naam, leeftijd en opleiding, maar ook hun intent data: wie ben je? En wat wil je graag? Als je al die data kunt koppelen, kun je een heel nieuwe ervaring creëren.’

Je hoeft alleen nog maar te solliciteren

Als je dit idee ver doortrekt, kan het zo zijn dat je als kandidaat niet meer op zoek hoeft naar een relevante baan, maar dat je de vacatures gewoon naar je toegestuurd krijgt, en je eigenlijk alleen nog maar hoeft te solliciteren. Liefst zelfs met één simpele druk op de knop. Zoals Amazon dat ook doet als het gaat om consumentenaankopen, aldus Brouwer.

Als kandidaat krijg je alleen nog de jobs te zien die matchen met jouw profiel.

Het sleutelwoord daarbij is ‘relevantie’, zegt de Jobrapido-CEO. Door statische data (zoals opleiding en ervaring) en gebruikersgedrag te analyseren, kun je mensen volgens hem een relevante, gepersonaliseerde ervaring bieden, en hoef je als werkgever ook steeds minder te communiceren naar mensen die toch eigenlijk geen interesse in je hebben. Als kandidaat krijg je dan alleen jobs te zien die matchen met jouw profiel, en kun je ook gepersonaliseerde alerts krijgen. Ook kun je comments over een werkgever lezen, en kun je – net als bij Amazon – een overzicht krijgen van meerdere vendors. Alleen gaat het hier dan niet om producten, maar om vacatures.

De beloofde relevantie waargemaakt

Daarvoor is natuurlijk wel nodig dat zowel de beschikbare vacatures als de profielen in de database goed op elkaar kunnen worden gelegd, zodat de beloofde relevantie ook kan worden waargemaakt. Maar Brouwer denkt dat met de zelfgebouwde ‘Smart Intuition Technology™’ nu ook daadwerkelijk in de praktijk te kunnen. Zijn belofte is daardoor: ‘On-demand gekwalificeerde kandidaten, dankzij slimme programmatic oplossingen.’ En dan ook nog eens: snel geleverd. ‘Want dat zijn we inmiddels ook gewend van de online consumentenmarkt.’

belofte jobrapido

Volgens Brouwer willen zowel werkgever als werkzoekende op de arbeidsmarkt tegenwoordig grotendeels hetzelfde: niet al te lang zelf zoeken, maar liever geleverd kríjgen. En dan ook nog eens relevant en op tijd. ‘Onze missie is de Amazon for Jobs te worden’, zegt hij. Niet dat hij meteen net zo groot wil worden. ‘Maar het gaat me wel om de relevante ervaring die Amazon aan zijn klanten biedt.’

Iedereen een persoonlijke mail

Kandidaten krijgen een profiel op basis van wat ze zelf aangeven, maar ook op basis van waar ze op klikken en bijvoorbeeld welke sollicitaties ze bewaren. ‘Eigenlijk gewoon op basis van alles wat ze doen op onze site’, aldus Brouwer. Met als gevolg dat je volgens hem veel beter campagnes kunt voeren. ‘Stel dat ik verpleegkundigen zoek. Dan kan ik hiermee snel alle verpleegsters in een straal van 100 kilometer rondom mijn ziekenhuis uit de database trekken en een persoonlijke mail met een vacature sturen.’

Kandidaten krijgen een profiel op basis van ‘eigenlijk alles dat ze doen op onze site.’

Dat gebeurt nu eigenlijk al, zegt hij. ‘Elke maand sturen we zo 650 miljoen mails uit.’ En dat dus zo relevant mogelijk. Want alleen dan kan de belofte waargemaakt de Amazon-experience ook naar de wereld van werving en selectie te hebben gebracht. En alleen dan kan de paradox op de arbeidsmarkt – met veel vragers aan de ene, en net zo goed veel aanbieders aan de andere kant – naar tevredenheid worden opgelost.

Lees ook:

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners