Gem. leestijd 6 min  585x gelezen

Apostle: ‘Wij zijn klaar om de wereld te veroveren met employee advocacy’

In 10 jaar bouwde Koen Jordaans langzaam een heel bedrijf op rondom ‘brand advocacy‘. Nu steeds meer organisaties merken hoe goed dat helpt om vacatures te vervullen, is Apostle klaar voor de volgende stap. ‘We staan aan de vooravond van iets groots.’

Apostle: ‘Wij zijn klaar om de wereld te veroveren met employee advocacy’

Social media strategisch inzetten, zodat ze concreet bijdragen aan je bedrijfsdoelen? In 2018 schreef Koen Jordaans er al over in het boek Social Shift. Met alleen wat twitteren, een bedrijfspagina op Facebook, en met z’n allen de hele dag op LinkedIn zitten, red je het tegenwoordig niet meer, legde hij daarin uit. Er is meer nodig wil je echt van sociale media kunnen profiteren.

Er is tegenwoordig meer nodig wil je echt van sociale media kunnen profiteren.

Dat is nu misschien nog wel meer waar dan ooit. Want sociale media zijn de afgelopen jaren alleen maar belangrijker geworden, aldus Jordaans. Maar nog steeds weten weinig organisaties hierop een goed antwoord te formuleren. Terwijl het juist voor recruitment grote kansen biedt, zegt hij. ‘Wist je dat meer dan drie kwart van alle sollicitanten een baan vindt via referenties? En dat berichten van werknemers 561% meer bereik genereren dan content van bedrijfspagina’s?’

Brand advocacy-platform

Jordaans is er zelf al ruim 10 jaar mee bezig, als oprichter van Apostle, het ‘brand advocacy‘-platform dat zich ten doel heeft gesteld in 2022 ‘het beste platform ter wereld’ te zijn, ‘voor de beste prijs’. Lange tijd gebeurde dat wat in de luwte, en wilde hij zijn aandacht vooral besteden aan het beter maken van het platform en daarbij organisch groeien. Maar nu is hij klaar voor grotere stappen, zegt hij. ‘We staan aan de vooravond van een expansie. We hebben nu ook echt de statistieken om te laten zien dat het werkt. Dus ik denk dat dit wel eens heel groot kan worden.’

Het basisidee van Apostle is relatief simpel uit te leggen.

Het basisidee van Apostle is relatief simpel uit te leggen. Er is een app, waarin je content kunt maken en delen. Medewerkers kunnen met die app in een handomdraai een ambassadeur van je organisatie worden. Vacatures delen, maar ook foto’s, video en andere content. Teamleden ontvangen suggesties om op sociale media te posten, maar beslissen daar zelf over. Maar doen ze dat wel, dan kunnen ze via gamification en engagement wel punten mee verdienen. En zo bereikt je boodschap bijna organisch steeds meer mensen op sociale media. Zonder daar veel mediabudget tegenover te hoeven zetten: je medewerkers posten immers gratis. En hebben met z’n allen altijd een groot bereik.

brand advocacy apostle

De kracht is groot

Er zijn natuurlijk ook al andere organisaties op dit gebied actief. Niet zo gek, want de kracht is groot, beseft ook Jordaans. ‘Maar er zijn er maar weinig die er zóveel ervaring mee hebben als wij, en die zó goed erover hebben nagedacht.’ Van contentstrategie tot sturen op dashboards, en van een social-wall-koppeling tot het doormeten van alle engagement op de social posts: ‘We willen een soort Hubspot voor sociale media zijn’, aldus de oprichter.

‘Waarom dit beperken tot je eigen medewerkers? Ook anderen willen best jouw boodschap delen.’

De app is tegenwoordig whitelabel beschikbaar, zodat elke organisatie er zijn eigen look & feel aan kan geven, en zijn eigen app in de appstore kan krijgen. In zijn boek haalde hij nog cases aan als DPG Media en het UMC Utrecht, die via het systeem van brand advocacy hun bereik ‘met honderden procenten’ zagen stijgen. Daar zijn er inmiddels heel wat bijgekomen, aldus Jordaans. ‘We hebben het overigens bewust niet over employee advocacy’, zegt hij. ‘Want waarom zou je dit beperken tot alleen je eigen medewerkers? Terwijl ook anderen misschien best willen helpen jouw boodschap te delen.’

Dealer advocacy

Hij noemt het voorbeeld van Shimano, dat al ruim 1.250 fietszaken via de app wist te koppelen, die nu allemaal content voor het merk naar buiten sturen. Ook andere fietsmerken zetten dit inmiddels in. Of denk ook aan De Hypotheker, dat het hele netwerk op de app aansloot. ‘Het gaat allereerst erom een netwerk van social ambassadors te creëren. Als je dat hebt, kun je je gaan concentreren op content creëren. Niet alleen topdown, maar ook bottom-up: iedereen kan dingen uploaden. Zo kun je steeds meer mensen activeren.’

De app van Apostle werkt met een zogeheten ‘social master’, zeg maar de eindredacteur van alle content over het platform. Daarnaast zijn er social creators, die zich meer dan gemiddeld met de content bemoeien. En tenslotte heb je de social ambassadors, die vooral dingen doorplaatsen. ‘Zij zijn meestal slechts zo’n 5 minuten per maand ermee bezig’, aldus Jordaans.

bereik 2,6 keer hoger

In een recent verschenen gids legt Apostle nog eens uit hoe dat werkt, en hoe je de online zichtbaarheid en naamsbekendheid van je organisatie via sociale media kunt vergroten. En zo tegelijk het aantal sollicitanten kunt vergroten, benadrukt Jordaans. ‘Als je authentieke content gebruikt in je recruitmentcampagnes liggen het bereik en het aantal kliks zo 2,6 keer hoger.’

Daar komt natuurlijk bij dat gebruikers van sociale media authentieke content (verre) prefereren boven corporate content. ‘Echte verhalen van de werkvloer vinden mensen interessanter dan marketingcontent. Daarbij zien potentiële sollicitanten ook meteen hoe de werksfeer van een organisatie is.’

Met het Apostle-platform kunnen organisaties hun bereik vaak vertienvoudigen.

Met het Apostle-platform kunnen organisaties hun bereik dus vaak vertienvoudigen, heeft Jordaans de afgelopen jaren gemerkt. ‘En doordat je met het platform ook authentieke content uit de organisatie kunt ophalen, die je op dezelfde manier via ambassadeurs kunt verspreiden, maar ook in betaalde (recruitment)advertenties kunt inzetten, kun je ook het betaalde bereik meestal nog eens ruim verdubbelen.’

Service

De oplossing van Apostle is schaalbaar en breed inzetbaar: vanaf 20 medewerkers op één locatie tot en met duizenden medewerkers over heel de wereld. ‘We groeien sterk in de corporate markt, maar mikken nu vooral ook op groei bij bedrijven van 50 tot 300 medewerkers’, aldus Jordaans.

‘We groeien sterk in de corporate markt, maar mikken nu vooral ook op groei bij bedrijven van 50 tot 300 medewerkers.’

Waarbij hij vooral merkt dat training en extra service steeds belangrijker wordt. ‘De training boden we eerst als extra service aan. Maar dan zie je dat het eigenlijk te weinig gebeurt. En klanten dus niet genoeg profiteren. Daarom hoort een e-learning en persoonlijke begeleiding er nu standaard bij, zodat het kennisniveau en de tijd in de organisatie nauwelijks nog beperkingen vormen.’

Let wel, zegt hij. ‘Wij beloven niet dat als je vandaag begint dat je dan morgen meteen extra kandidaten binnenkrijgt. Ook al gebeurt dat meestal wel. Maar wij zitten vooral op employer branding. Volgens ons kun je beter eerst 3 tot 5 boodschappen plaatsen voordat je een vacature plaatst. Vertel eerst met z’n allen hoe leuk het is om voor je bedrijf te werken. Dat hoeft allemaal niet van topkwaliteit te zijn. Een bibberig videootje kan ook leuk zijn. Vaak zelfs nog veel leuker juist. En het levert vaak nog veel meer bereik op ook.’

Meer relevante kandidaten

En niet alleen: méér bereik, benadrukt hij. Maar vooral ook: béter bereik. ‘Je krijgt meer relevante kandidaten dan via een vacature op een jobboard. Je krijgt minder waste, omdat je via je eigen mensen al een soort preselectie doet. Bovendien: alleen vacatures delen is killing voor je conversie. Als je ook nog andere content deelt, krijg je meer engagement. En kun je tegen veel minder kosten veel meer sollicitaties binnenkrijgen.’

We denken niet voor niets dat dit dé recruitment-aanpak van de toekomst is.’

Gemiddeld koppelt Apostle nu elke maand zo’n 8 nieuwe klanten aan de app. Inmiddels zijn er honderden bedrijven die ermee werken. De uitrol gaat ook steeds meer de Nederlandse grenzen over, constateert Jordaans, tot zijn genoegen. ‘Iedere organisatie heeft zijn eigen verhaal, zijn eigen DNA, zijn eigen visie en kernwaarden. Met brand advocacy maak je die verschillen duidelijk. We denken niet voor niets dat dit dé recruitment-aanpak van de toekomst is.’

Lees ook:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners