Wat willen kandidaten vandaag de dag? Waar klikken ze op als ze een baan zoeken? Nu de war for talent hevig woedt, zijn het voor elke werkgever en elke recruiter belangrijke vragen. Vacaturezoekmachine Indeed deed er recent uitgebreid onderzoek naar. Wij spraken erover met Anouk Kon, Recruitment Evangelist bij Indeed, en 15 oktober een van de sprekers tijdens het Werf& Selectie Jaarcongres. Hier alvast een voorproefje:
Hoe hebben jullie het onderzoek aangepakt?
‘We doen continu onderzoek bij Indeed. Vaak kunnen we daarvoor onze eigen data gebruiken. Met ruim 290 miljoen werkzoekenden wereldwijd die maandelijks een baan zoeken en elke maand zo’n 7,1 miljoen bezoeken in Nederland hebben we een enorme berg data over hoe mensen zoeken naar werk en wat hun klikgedrag is.
‘We willen van recruitmentprofessionals weten wat hun grootste uitdagingen zijn.’
We willen graag meer weten over wie die mensen echt zijn en hoe hun zoekgedrag naar werk eruit ziet. Onze missie “we help people get jobs” kunnen we alleen waarmaken als we ook inzicht hebben in vacatures die werkgevers aanbieden. Indeed is ontstaan met het doel alle vacatures eenvoudig te doorzoeken op één plaats, dus logischerwijs weten we op basis van interne en kwantitatieve data veel over wat werkgevers zoeken. Maar ook daar doen we dus soms verder onderzoek naar. Zo willen we van recruitmentprofessionals weten wat hun grootste uitdagingen zijn zodat Indeed daarop kan inspelen en beide partijen nog beter met elkaar kan matchen.’
Wat vond je zelf het meest verrassend?
‘Er zijn drie zaken die mij bij het onderzoek dit jaar op zijn gevallen:
- Passief talent bestaat niet meer; mensen blijven actief zoeken naar werk
- In een nieuwe baan starten is even stressvol als het krijgen van een kind
- Kandidaten houden in de zoektocht naar een baan het liefst zelf de controle en het initiatief’
Je zegt ‘de oude recruitmentregels gelden niet langer’. Hoezo?
‘We dachten jarenlang dat een groot deel van de mensen hooguit passief op zoek naar werk is en slechts een klein deel actief; een soort 80-20 regel. Ons onderzoek laat zien dat dat misschien zelfs omgekeerd is. In het huidige digitale tijdperk zoeken mensen continu actief naar werk en blijven ze actief zoeken.
‘In het huidige digitale tijdperk zoeken mensen actief naar werk en blijven ze actief zoeken’
Niet heel vreemd als je een vergelijk maakt met andere zoekmachines zoals Booking.com, Tripadvisor of Funda. Daar ga je heen om een vakantie of huis te zoeken en je blijft zoeken, ongeacht of je volgende week een nieuw huis gaat kopen of op vakantie gaat.’
Wat is dat, een talentgedreven economie?
‘Een talentgedreven economie is een economie waarin talent veel keuze heeft. Keuze in jobs, werkgevers, kanalen om werk te zoeken. De werkzoekende is aan zet en het is aan jou als werkgever om op het juiste moment, op de juiste wijze in beeld te komen. Om het juiste talent te vinden moet het juiste talent jou kunnen vinden.’
Wat is een tip die je recruiters nu al kunt meegeven?
‘Zorg dat je je candidate journey benadert als een customer journey. Maak het proces eenvoudig en vooral toegankelijk voor mobiel. Alleen al op Indeed gaat 65% van het vacaturezoekverkeer via mobiel. Als je dan via je mobiel niet eenvoudig kunt solliciteren, mis je heel veel talent.’
Waarom moeten mensen naar jouw sessie komen?
‘Om meer te weten te komen over “zoekmachinerecruitment” en een samenvatting te horen van het meest recente onderzoek naar de wetenschap van het aantrekken van talent.’
Meer weten?
Op 15 oktober tijdens het Werf& Selectie Jaarcongres vertellen Anouk Kon (van Indeed) en andere sprekers hoe je succesvol werft in tijdens van schaarste.