Hoe is Bullhorn de grootste recruitment softwareleverancier geworden? En hoe ziet hun toekomst eruit? Marketing Manager Benelux Annika van Leeuwen vertelt het.
Hoe is Bullhorn begonnen?
‘Daar zijn twee verhalen over, namelijk Bullhorn internationaal en Bullhorn in Nederland. Wereldwijd is Bullhorn begonnen in 1999. De Amerikaanse Art Papas ontwikkelde software om mensen aan elkaar te koppelen in de tijd dat computers net opkwamen. Dat idee was geen succes. Gelukkig kwam hij op het idee om recruitmentsoftware te ontwikkelen. Zijn klanten zeiden namelijk: ‘Weet je wat handig zou zijn? Als ik een systeem heb waar al mijn kandidaten en vacatures bij elkaar zitten.’ En zo geschiedde.
‘Als je focust op alles, dan heb je nergens focus op’
Bullhorn in Nederland bestaat sinds 2013, maar groeide sterk door de overname van Connexys in september 2017. Connexys in Rotterdam is rond dezelfde tijd als Bullhorn in Amerika begonnen. Bullhorn zag Connexys als een van de grootste spelers in Nederland, België en Duitsland en en wilde de groei verhogen in Europa. Door dit soort overnames willen we groeien in Europa, maar we hebben bijvoorbeeld ook een kantoor in Sydney. In ons Rotterdamse pand richten we ons met name op de Benelux en DACH-regio’s. Als je focust op alles, dan heb je nergens focus op. Dit jaar willen we dan ook echt gaan excelleren in de Benelux en de DACH-regio, voordat we doorgroeien naar andere landen in Europa.’
Welke verschillen zie je tussen bijvoorbeeld Groot-Brittannië, waar jullie een kantoor in Londen hebben, en Nederland?
‘In Engeland schieten de recruitmentbureaus als paddenstoelen uit de grond, vooral de wat kleinere. De markt is daar natuurlijk groter. Zo zijn er ook tientallen events rondom recruitment. Collega’s klagen wel eens: ‘We weten niet welke we moeten kiezen.’ We zien wel dat bureaus in Engeland meer bereid zijn te experimenteren. Als we een nieuw product op de markt brengen, zijn ze sneller bereid die te adopteren. De cyclus van het aanschaffen van een ATS kan daar binnen een paar dagen, hier duurt die journey wat langer.’
‘Bureaus in Engeland zijn meer bereid te experimenteren’
Waarin onderscheidt Bullhorn zich?
‘We zijn vaak in gesprek met onze klanten en ontwikkelen samen met hen onze producten. Momenteel steken we 30 miljoen dollar in Research & Development om onze producten naar een hoger niveau te tillen. Hier in Nederland is Bullhorn onderscheidend, opties hebben voor onze klanten. Zo bieden wij een keuze tussen verschillende ATS producten: Bullhorn native ATS en Bullhorn ATS gebouwd op Salesforce. Daarnaast zijn er extra opties zoals onboarding, rapportage en een mobiele app. Klanten kunnen voor ons kiezen als kernproduct, maar als er tools zijn die zij graag willen inzetten (zoals een chat-bot) hebben klanten een volledige vrijheid om te kiezen voor tools die naadloos zijn geïntegreerd met Bullhorn. Dat maakt Bullhorn als product schaalbaar. Als een bureau groeit, kan het andere apps inzetten die nodig zijn om de groei te realiseren. Zo groeien wij met ze mee.’
Waar zijn jullie nu mee bezig?
‘Als eerste hebben we compleet vernieuwde Onboarding product. Recruitmentsoftware (ofwel een ATS) wordt vaak ingezet voor vinden, koppelen en behouden van kandidaten. Wij zetten een extra stap door ook het onboardingproces soepeler te laten verlopen. Tussen de plaatsing en de dag dat een kandidaat start, moet er vaak veel documentatie geregeld worden. Bullhorn Onboarding maakt dit proces soepel voor zowel klant als kandidaat. Denk aan het automatisch laten ondertekenen van documenten en sturen van reminders. Ook de kandidaat zelf kan inloggen in de portal en zien hoe ver hij is in het proces en waar nodig documenten digitaal ondertekenen.
Onze mobiele native app zorgt ervoor dat je alles onderweg kunt doen, zoals kandidaten opzoeken, notities maken en kandidaten koppelen aan vacatures. Iedereen die Bullhorn kent, staat te springen om dit te gebruiken.
Tot slot introduceren wij onze nieuwe VMS integratie: Bullhorn Fyre Sync. Een synchronisatietool om te koppelen aan een Vendor Management System (VMS). Bedrijven als Coca-Cola hebben duizenden vacatures en sturen die naar een portal, waar recruiters kunnen zien welke ze willen vervullen. Maar die moeten ze vervolgens wel handmatig overzetten naar ATS. Met deze tool worden alle vacatures uit het VMS ingeladen in je ATS. Het is een product waarvan veel bedrijven nog niet weten dat ze het nodig hebben. Het importeert en actualiseert automatisch vacatures naar jouw ATS – meestal binnen 10 seconden of minder zodat je sneller kunt schakelen en beter kunt presteren dan je concurrentie.’
Wat is jullie uitdaging?
‘Hier in Nederland hebben we naast ons een aantal goede en waardevolle concurrenten staan. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we altijd een stapje voorop lopen? De uitdaging is dat de technologie zo snel gaat en je moet proberen dat bij te benen. Maar dat geldt ook voor de doelgroep. Wij kunnen wel iets heel fancy opzetten als het gaat om kunstmatige intelligentie (AI), maar onze doelgroep is daar misschien nog niet altijd klaar voor. Het is het zoeken naar een balans tussen wat wij willen en kunnen bieden en wat de markt wil en kan inzetten en gebruiken.’