Commerciële merken haken al volop in op de Pride in Amsterdam. Maar waar blijven de mooie recruitmentvoorbeelden, vraagt Ellen van Dieren zich af. Een gemiste kans?
De straten van mijn mooie stad Amsterdam kleurden sinds vorige week weer helemaal regenboog. Een week lang staat het in het teken van acceptatie en gelijkheid van LGBT+ (lesbian, gay, bisexual, en transgender) met zaterdag de botenparade Pride als hoogtepunt. Fantastisch!
Wie speelt hier recruitment-wise op in?
Omdat mijn recruitmentbrein nooit stilzit, vroeg ik me vanaf maandag al af: wie speelt hier wervings-wise slim op in? Dat blijkt gelukkig wel enigszins te gebeuren. Het eerste wat ik tegenkwam was de bekende Randstad-etalage aan de Vijzelstraat, voor mij eentje om blij van te worden.
Veel kleurrijke logo’s voor 1 week
Verder waren er vooral de tijdelijke logo-wijzigingen. De regenboogkleur viert bijvoorbeeld hoogtij in de logo’s van recruitment-collega’s Homerun en Spielwork, maar ook bij organisaties als het UWV en 100MS. Dat ziet er natuurlijk ook meteen kleurrijk uit:
Spielwork:
Het UWV:
En 100milliseconds:
Waar is de toffe wervingscontent?
Leuk, en aardig om je logo aan te passen, maar ik was natuurlijk op zoek naar echt toffe wervingscontent. Wie speelt er qua recruitment in op deze kans op inclusiviteit en diversiteit? Mijn zoektocht via instagram leverde wel veel interactie, maar nog niet heel veel voorbeelden op. Zou toch te gek zijn als je hierop inhaakt en de linkt legt in het aantrekken van nieuwe werknemers?
Blijf authentiek, nooit als stunt
Het is een nóg mooiere kans om jouw werkgeversmerk in beeld te brengen. Natuurlijk moet je dit alleen doen indien je de visie van de Pride het hele jaar nastreeft en het past binnen jouw bedrijfscultuur. Laten we niet gaan inhaken om het inhaken en Pride gebruiken als commerciële stunt. Dat lijntje is dun, merkte Shell bijvoorbeeld deze week. Goed bedoeld of niet, hun idee om 4 tankstations rondom Amsterdam uit te rusten met een (omgekeerde) regenboogvlag lokte behoorlijk wat negatieve reacties uit.
Shell wordt verbaal gelyncht. De LBHTQP community pikt het niet; commercie van een ‘vuil’ bedrijf over de rug van de pride en haar bezoekers. @HartvNL @ADnl @NOS @nrc @DeGroene . En ohja; de vlaggen zitten verkeerd om… maar dat terzijde. https://t.co/ovCAAtTxF9
— Marieke vd Kruijs (@MariekevandK) 28 juli 2018
Ik kan zelf niet helemaal beoordelen of de actie van Shell nou vooral commerciële ‘pinkwashing‘ is of toch authentiek. Er zijn immers ook veel positieve geluiden over de inzet van het bedrijf voor diversiteit. De les, in elk geval: de huidige arbeidsmarkt vraagt om transparantie en authenticiteit, blijf daar ook vooral bij.
Mijn hart maakte een sprongetje bij… ABN Amro
Mijn employer branding-hart maakte gelukkig wel een sprongetje toen ik ABN Amro in actie zag komen. Ook hier een tijdelijke logowijziging, maar er is ook meer: “Op het bankje met…”, elke dag een nieuwe video waarin de bank 1 van zijn LBGT+-collega’s interviewt over hun kijk op de Pride, maar vooral over #workplacepride. Onwijs inspirerend om de verhalen en ervaringen van hun medewerkers te horen. En leuk gemaakt bovendien, ik blijf natuurlijk fan van meer video in recruitment. ABN, bedankt!
Ook ING doet goed mee
En ook ING doet mee. Oók al met een tijdelijke logowisseling, met kleur in de kantoren en met aandacht voor Pride op sociale media en in de Mobiel Bankieren App. Ook is speciaal voor Pride een Betaalpas ontworpen in de kleuren van de regenboog.
Hmm, regenboogcake…?
En wat te denken van advocatenkantoor Stibbe, dat op het werkenbijstibbe-instagram-account ter gelegenheid van Pride zelfs met een heuse regenboogcake komt…
En HEMA blijft Queen!
Afsluitend en ter inspiratie voor volgend jaar wil ik nog even de link leggen met de Pride-inhakers van de grote merken in ons land. Corporate communicatie-afdelingen hebben deze datum in hun contentjaarplanning staan en de creatievelingen breken hun brein hierover. Hoe leuk in te spelen op de Pride? De mooiste content zie je voorbij komen, waarbij de HEMA al jaren ‘Queen’ is.
Ik vind het vooral knap hoe consequent ze elk jaar zijn en dat zij een standpunt durven innemen. Met hun acties en content onder de noemer ‘Vier de liefde mee’ vragen ze écht aandacht voor mensenrechten en gelijkheid en leveren écht een bijdrage. Zo doneren ze opbrengsten van hun speciale tompouces aan een veiligescholenprogramma van het COC en trouwden ze deze week zelfs 3 Europese stellen die in eigen land niet kunnen trouwen. Love this. Dus werkgevers van Nederland: Be (a bit more) like HEMA.
Over de auteur
Ellen van Dieren is trainer en eigenaar van het bedrijf: De Recruitment Trainer. Naast een breed trainingsaanbod deelt zij ook graag haar kennis en inspiratie over recruitment en de arbeidsmarkt in haar vlogs en blogs.