Gem. leestijd 2 min  1834x gelezen

Amerikaanse multinational ziet Eindhoven als visvijver voor IT-talent

Amerikaanse multinational ziet Eindhoven als visvijver voor IT-talent

KLA-Tencor, een van de grootste bedrijven in de chipindustrie, gaat actief personeel werven in Nederland, met name in de regio Eindhoven.

Daartoe is deze week een contract getekend met QSXL, gespecialiseerd is in het recruitment van medewerkers in de sectoren Science, Technology/ICT en Engineering en Mathematics. ‘KLA-Tencor kampt al met een fors tekort aan gespecialiseerde technisch geschoolde medewerkers met ervaring in de halfgeleiderindustrie’, aldus Paul Kroeze, algemeen directeur van QSXL. ‘De verwachting is dat in 2020 slechts 30% van alle banen in deze bèta-sectoren in de VS kan worden ingevuld. Vandaar het verzoek om in Nederland te zoeken naar geschikt personeel.’

Brainport

Dat het bureau voor de werving zijn vizier vooral richt op de Brainportregio Eindhoven vindt Kroeze ‘logisch’. ‘Met goede arbeidsvoorwaarden en de mogelijkheid om in de VS te werken, denken wij dat het zeker moet lukken om 40 technici los te weken bij Nederlandse bedrijven in deze branche.’

Interessante visvijver

‘Ondanks dat we als Nederland rapporten volschrijven over hoe we aan voldoende bèta-professionals moet komen’, doet Nederland het volgens mede-QSXL-partner Sidney Hiele juist heel goed op technisch gebied. ‘We moeten beseffen dat we daardoor juist een interessante visvijver worden voor de rest van de wereld.’

Open cultuur

‘Onze universiteiten, de brainportregio, de Nijmegen food science area maar vooral ook onze wetgeving voor kennismigranten en onze open cultuur maken dat wij een voorsprong hebben op andere regio’s in de wereld’, stelt Hiele. ‘En daarbij hoef ik natuurlijk ook niet te melden dat de arbeidsmarkt steeds internationaler wordt.’

Voetbal

Hiele ziet zelfs een parallel tussen ‘onze’ techprofessionals en ‘onze’ bekende voetballers. ‘Nu spelen de techprofessionals nog op topniveau in ons eigen land, zoals Ajax, Feyenoord en PSV ook ooit op het hoogste niveau meespeelden in Europa. Misschien zijn over een paar jaar de Nederlandse techprofs ook nog steeds geroemd, maar spelen ze alleen nog maar bij buitenlandse clubs…’

Hoge naamsbekendheid 

Het nieuws van de Amerikaanse hightech multinational die zijn visvijver zoekt in Eindhoven volgt kort op onderzoek van Intelligence Group waaruit blijkt dat wereldwijd 1 op de 10 hoogopgeleide mensen Brainport Eindhoven kent als regio die zichzelf profileert op de arbeidsmarkt. Onder mensen met een bèta-achtergrond en onder werkzoekenden is de naamsbekendheid nog hoger. ‘Eindhoven’ op zich is zelfs bekend onder 1 op de 5 hoogopgeleide mensen.

46.000 respondenten

Voor het onderzoek van Intelligence Group, dat is verwerkt door Brainport Development met ondersteuning van de gemeente Eindhoven en de Metropoolregio Eindhoven (MRE), werden bijna 46.000 hoogopgeleide mensen uit 45 landen ondervraagd. In de landen die relevant zijn voor de regio, zoals China, Turkije, Duitsland en Spanje, blijkt de naam Brainport goed bekend.

PSV en Slimste Regio

De ondervraagden brengen de regio spontaan in verband met industrie, innovatie en technologie. Bij de hoogopgeleiden in Europa wordt bovendien vaak de koppeling gemaakt tussen Brainport en PSV of Nederland. Andere associaties zijn Philips, Slimste Regio, Eindhoven Airport en TU/e. Desgevraagd vinden de respondenten vooral ‘hightech’ en ‘intelligent community’ goed passen bij Brainport Regio Eindhoven.

De rapportage van het onderzoek van Intelligence Group vind je hierEen presentatie met de highlights van het onderzoek vind je hier.

Foto via Flickr.com

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners