Netwerkbedrijf Alliander is de afgelopen periode succesvol geweest met online werving. Alliander wist jonge monteurs naar zich toe te trekken middels de campagne: ‘Kom als beste uit de bus’. Centraal staat een videogame waarin de doelgroep spelenderwijs het werken als monteur bij Alliander ervaart.
Specifieke doelgroep
Alliander bewandelde de paden van de zogenoemde sociale media op internet binnen een campagne om een heel specifiek publiek naar zich toe te trekken: jonge monteurs, van VMBO-niveau. Die doelgroep is schaars en ook nog eens lastig te bereiken, omdat het geen lezers van vakbladen of kranten zijn. Alliander schakelde het online marketingbureau Mediamonks in die een online campagne bedacht die de jeugd moest enthousiasmeren voor Alliander als werkgever.
Interactieve videogame
Een interactieve videogame werd ontwikkeld. Het spel liet met gebruik van filmpjes en klikopties op een toegankelijke manier zien wat je tegenkomt in het werk als Alliander-monteur. ‘Kom als beste uit de bus’ heette de campagne die liep in de laatste maanden van 2009. De sites van Hyves, Youtube, gamesites, Marktplaats, en andere jongerenplatforms werden gebruikt om de game onder de aandacht te brengen.
Resultaat
Het resultaat: de campagne werd meer dan 5 miljoen keer vertoond en het Alliander-spel werd meer dan 93.000 keer gestart. De campagnepagina’s werden 70.000 keer bezocht en uiteindelijk kreeg Alliander ruim 750 sollicitaties van geschikte kandidaten binnen. Hoeveel van de sollicitanten inmiddels bij Alliander in dienst zijn getreden is niet bekend, omdat daar geen speciale telling van bijgehouden is. Maar een succes zou het zeker zijn.
Kosten per kandidaat: 30 euro
Met een klein budget van EUR 23.000 bleek ‘Kom als beste uit de bus’ goedkoop uit te voeren, met een positief resultaat. Allianders manager externe communicatie Harold Langeberg liet aan het marketingblad Emerce weten dat hij heel tevreden is dat omgerekend EUR 30 is uitgegeven aan het binnenhalen van een geschikte sollicitant. Voor het aantrekken van ICT-ers wil Allliander ook het zakelijke internetplatform Linkedin gaan inzetten. En ook de smartphone kan een rol gaan spelen bij een nieuwe wervingscampagne. Van der Borgt laat weten dan een nieuwe campagne dit najaar zich richt op scholieren, om deze aan te moedigen om de technische kant op te gaan en alvast kennis te laten maken met Alliander.
Bron: Energeia