Recruiters zijn goed vertegenwoordigd op het snel populair wordende medium Clubhouse. Wie door de wandelgangen van het sociale medium struint, kan zomaar tegen de ‘Recruiters NL’-room aanlopen, waar recruiters elke week kennis en ervaringen met elkaar gaan delen. In de tweede sessie voerden dinsdag mensen als Bas Westland, Ronald van Driel en Marcel Borst een sterke discussie over de toegevoegde waarde van Clubhouse voor recruiters. En waar je een meetingroom vol recruiters online bij elkaar zet, komen – zo blijkt – al snel de beste ideeën op de virtuele tafel.
Stelling 1: Kansen om te recruiten
Als start bespraken de aanwezige recruiters de kansen van Clubhouse voor de werving van kandidaten. Na een aanvankelijk twijfelachtige start, deelden de sprekers al snel een aantal ideeën. Zoals de tip van Aaltje Vincent om een terugkerende room voor kandidaten te organiseren waarin zij hun vragen kunnen stellen over werken bij de organisatie. Of het benaderen van kandidaten via Clubhouse en het voeren van persoonlijke gesprekken via het platform. Ook de kansen van het sourcen van kandidaten op het steeds populairder wordende platform werden besproken.
Stelling 2: Commerciële kansen
Vervolgens kwam de vraag op tafel wat de commerciële kansen van Clubhouse zouden kunnen zijn. Op dit moment is het voor bedrijven officieel nog niet mogelijk om een account te maken; Clubhouse is vooral gericht op communicatie tussen personen. Als Clubhouse-member neem je dus ook je contacten mee op het moment dat je bij een organisatie vertrekt.
Clubhouse is voor recruiters interessant om een netwerk op te bouwen als je je doelgroep helder hebt.
Tegelijkertijd is Clubhouse voor recruiters een interessant platform om een netwerk op te bouwen, als je je doelgroep helder hebt. Veel leden zijn te vinden op hun functienaam en benoemen de organisatie waarvoor ze werken. En veel rooms worden gestart rondom een bepaald onderwerp, zoals recruitment, marketing of techniek. Deelnemen aan ruimtes waar je doelgroep zich bevindt kan daarom een interessante commerciële kans zijn om kandidaten te ‘ontdekken’ en vervolgens een connectie te maken.
Stelling 3: Kansen voor kennisdeling
En daarmee werd na 30 minuten discussie stelling #3 bijna overbodig. Met alle kennis die binnen deze ‘Recruiters NL’-room werd gedeeld, waren de sprekers en deelnemers het unaniem eens over de toegevoegde waarde van Clubhouse om kennis te delen. Daaraan voegden ze overigens wel toe dat meeluisteren en deelnemen met rooms die gelinkt zijn met jouw doelgroep zeer interessant kan zijn om je doelgroep te leren kennen, en daarmee te kunnen verbinden.
Dus: zien we jou ook in de club?
Volgende week volgt een nieuwe ‘Recruiters NL-sessie op Clubhouse, op dinsdag 23 februari, om 10.00 uur. Zien we je daar? Mocht je nog geen invite hebben en dus nog niet op Clubhouse kunnen, stuur mij, of mijn collega Saskia van Dam even een bericht op LinkedIn. Dan kijken we of we een invite voor je kunnen regelen. Tot volgende week!Â
Over de auteur
Wim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Op elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.