Gem. leestijd 4 min  802x gelezen

Alarm: 400 seizoenkrachten gezocht! (inzending ANWB)

Alarm: 400 seizoenkrachten gezocht! (inzending ANWB)

Alarm! 400 seizoenskrachten werven in slechts een paar maanden tijd. De ANWB haalt alles uit de kast voor de beste kandidaatervaring. Lees de hele case van ANWB die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2019.

Case ANWB

Omschrijving van de case

De ANWB Alarmcentrale helpt reizigers met pech of die een ongeval hebben meegemaakt, overal in Europa. In het voorjaar en de zomer is de hulpvraag het grootst en is er tijdelijk versterking nodig. De aflopen jaren werd de wervingshaalbaarheid steeds kleiner, waardoor de ANWB besloot het dit jaar anders aan te pakken. Van het realiseren van nieuwe arbeidsvoorwaarden tot het laten meebeslissen over het te voeren concept en een sollicitatieprocedure op maat. De ANWB heeft alles ingezet voor een zo’n excellent mogelijke kandidaatervaring om de wervingsvraag op te kunnen lossen.

Niet zomaar een vakantiebaan, maar indrukwekkend werk waar je van betekenis bent. Dat is belofte. Je werkt niet bij een callcenter, maar bij de beste en grootste Alarmcentrale. Waar je geen telefonist bent, maar hulpverlener. Om tot de propositie en het creatieve concept te komen, is nauw samengewerkt met de seizoenskrachten van de Alarmcentrale. Zij zijn immers de doelgroep en weten als geen ander wat potentiële kandidaten aanspreekt. De pagina van de Alarmcentrale op de werkenbij-site werd geheel vernieuwd en ook de vacaturepagina’s kregen de juiste vertaalslag met onderscheidende titels als ‘Parlez-vous la langue des pannes?’. Aangezien de seizoenskrachten zelf het beste kunnen vertellen hoe het is om op de Alarmcentrale te werken, spelen zij de hoofdrol in de ontwikkelde campagne-video’s.

De wijze waarop gesolliciteerd kan worden, is ook afgestemd op de doelgroep. Motivatie en cv zijn niet meer nodig, je hoeft alleen antwoord te geven op een aantal vragen. Vervolgens wordt telefonisch een talentestje afgenomen door een recruiter met een talenknobbel die zelf op de Alarmcentrale werkt, waarna een online assessment volgt. De procedure eindigt met een bezoek op de Alarmcentrale. WhatsApp en de veel gestelde vragen kunnen worden geraadpleegd voor meer informatie. Voor de seizoenskrachten die vorig jaar op de Alarmcentrale werkten, werd een ludieke terugkom-actie opgezet.

Wat was de impact van de case?

De wervingscampagne is woensdag 27 februari 2019 live gegaan en werd zowel extern als intern zeer positief ontvangen. De online verspreide campagne-video heeft tot nu toe 300.000 potentiële kandidaten bereikt. Het afkijkpercentage ligt op 23% en meer dan 1.700 ontvangers hebben vanuit de video doorgeklikt naar de werkenbij-site. De landingspagina op de werkenbij-site is door zo’n 2.400 gebruikers en bijna 2.000 unieke gebruikers bezocht. De gemiddelde tijd op de pagina is 00:01:28. Dit betekent dat de campagne goed aanslaat bij de doelgroep.

Momenteel doorlopen 130 potentiële kandidaten de sollicitatieprocedure en zijn er al ruim 30 kandidaten aangenomen. Van de 120 benaderde oud-medewerkers komen 40 medewerkers de Alarmcentrale ook dit jaar weer versterken. Via referral recruitment zijn 25 potentiële kandidaten aangedragen. Ook de resultaten van de werving & selectie bureaus zijn tot nu toe positief.

In april begint de eerste groep kandidaten met een opleiding van twee weken om daarna goed van start te kunnen gaan. De wervingscampagne loopt tot de start van het hoogseizoen in juli.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Het bijzondere aan deze case is dat de ANWB zich op diverse fronten heeft aangepast aan de doelgroep om de wervingsvraag op te kunnen lossen. ‘Wij vragen…’ is verleden tijd. Wat wij kunnen bieden en hoe wij ons kunnen aanpassen aan de doelgroep, daar gaat het om. Niet alleen de arbeidsvoorwaarden zijn op basis van data gewijzigd, maar de doelgroep is ook overal in meegenomen.

Dit heeft mede gezorgd voor het ontstaan van een recruitment culture. Het werven van 400 seizoenskrachten wordt niet langer als een ‘probleem’ van Recruitment gezien, maar als een gezamenlijke uitdaging waar organisatiebreed aan wordt bijgedragen. Daarnaast heeft de ANWB optimaal gebruik gemaakt van expertise binnen de branche, door met verschillende partijen samen te werken.

Kortom, deze case laat zien dat de ANWB een eigentijdse arbeidsmarktbenadering hanteert door middel van een multidisciplinaire, duurzame, wendbare en innovatieve manier van werken, en daardoor grote wervingsuitdagingen aan kan gaan.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Om ons zo goed mogelijk in de doelgroep te kunnen verdiepen, is naast het ophalen van informatie bij van de medewerkers van de Alarmcentrale, het DoelgroepenDashboard van Intelligence Group ingezet. Dit heeft ervoor gezorgd dat wij ons zo goed mogelijk aan de doelgroep hebben kunnen aanpassen.

Arbeidsmarktcommunicatiespecialist Talmark heeft aan de hand van de verzamelende data de propositie en het creatieve concept ontwikkeld. Dit hebben zij in samenwerking met de ANWB doorgevoerd in de verschillende uitingen, zoals de werkenbij-site en de campagne-video’s.

De onderscheidende vacatureteksten zijn opgesteld door Voor Tekst en met iScreen is samengewerkt om een online assessment te ontwikkelen. Relevante, potentiële kandidaten zijn online benaderd met een unieke campagne door MrWork. En naast de ambassadeurs en medewerkers van de ANWB, zijn de werving & selectie bureaus Olympia, YoungCapital, FINTREX en Grenzelooswerk betrokken om mee te helpen de wervingsvraag op te lossen.

Ook kans maken op een Werf& Award 2019?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 9 maart 2019 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners