Gem. leestijd 5 min  1064x gelezen

Ook voor recruitment komt al het goede in drieën

Succesvol werven? Het lijkt misschien makkelijk, maar er komt heel wat bij kijken. In een nieuw whitepaper laat Pro Contact zien wat allemaal. In 3×3 stappen. Want al het goede komt in drieën.

Ook voor recruitment komt al het goede in drieën

Al het goede komt in drieën, dat weten we al eeuwenlang. In de Griekse oudheid was het getal 3 het toppunt van volmaaktheid. Tegenwoordig zien we de 3 nog steeds veel terug, bijvoorbeeld in de 3 kruisen in het stadswapen van Amsterdam, of in de driewerf ‘hoera’ als iemand jarig is. Het gezegde komt uit de rechtspraak, waar ooit 3 zittingen werden gehouden alvorens men tot een oordeel kwam.

Al het goede komt in drieën, dat weten we al eeuwenlang.

Maar ook in recruitment kan het soms handig zijn om het getal 3 te gebruiken. Zoals Pro Contact doet in de recente whitepaper die het uitbracht over succesvol werven. Let wel: voor ondernemers, managers én HR-professionals. Daar is de eerste drieslag al. Volgens de auteurs bij de snel groeiende RPO-dienstverlener is succesvolle werving op te delen in 3 stappen:

  • jobmarketing
  • interim recruitment
  • employer branding

#1. Jobmarketing

Alle 3 stappen zijn op hun beurt weer op te delen in 3 andere stappen. Zo gaat het bij jobmarketing volgens hen om:

  • Online Recruitment
  • Job Advertising
  • SEO vacatureteksten

‘Veel organisaties hebben te weinig instroom op hun vacatures, waardoor hun werving niet op gang komt’, aldus de auteurs. ‘Ons antwoord daarop: ook vacatures hebben marketing nodig om gezien te worden. Net als Coca-Cola spotjes maakt voor het promoten van hun frisdrank, en Booking.com adverteert met hotelovernachtingen. Hoe beter jij als organisatie zichtbaar bent met je vacatures, hoe groter de kans dat kandidaten kiezen voor jouw bedrijf als nieuwe werkgever.’

Hoe beter jouw vacatures zichtbaar zijn, hoe groter de kans dat kandidaten kiezen voor jou als nieuwe werkgever.’

En dat is dus waar jobmarketing om de hoek komt kijken, in al zijn gedaanten. Van doelgroepscan tot volledige campagnes op onder andere social media, job boards en Google. En hoe zorg je dan dat je ideale kandidaten je vacatureteksten ook daadwerkelijk tegenkomen? Door te zorgen dat ze in Google goed gevonden worden. ‘Daarom is het essentieel dat je (bijvoorbeeld via de gratis Zoekwoordplanner van Google Ads) achterhaalt waar jouw doelgroep naar zoekt als zij zich oriënteren op een nieuwe baan. Daarom is het van groot belang dat jij in je vacatureteksten de terminologie gebruikt, waar de meeste mensen naar zoeken. Leuk dus als je een hippe Engelse term aan je vacature meegeeft, maar niet handig als je wilt dat veel mensen de vacature onder ogen krijgen.’

#2. Interim recruitment

Ook het onderwerp interim recruitment is volgens de whitepaper in te delen in 3 afzonderlijke onderdelen:

  • Screening
  • Search
  • Onboarding

Nieuw personeel aantrekken is de ‘levensader’ van bijna elke organisatie, aldus Pro Contact. Maar ‘kandidaten hebben in deze tijd vaak meerdere opties. Het is daarom van vitaal belang dat je niet alleen tijd in je werving en branding steekt, maar dat je ook zorgt voor een echte persoonlijke touch.’ Dat speelt al in de eerste fase van screening, als je de kandidaten die binnenkomen checkt op hun geschiktheid. Het speelt ook in de search- en sourcingfase, als je bijvoorbeeld connectieverzoeken op maat maakt, die je kunt versturen naar de ideale doelgroep.

‘Van baan veranderen is voor bijna iedereen een grote stap. Juist een klein gebaar heeft dan vaak grote impact.’

Maar vergeet ook het onboardingproces niet, benadrukken de auteurs. ‘Van baan veranderen is voor bijna iedereen een grote stap. Daarom helpt het als deze stap wordt begeleid door iemand die je vertrouwt, en waar je praktische zaken mee kunt bespreken. Zo zijn er voorbeelden van bedrijven die sollicitanten die worden uitgenodigd voor een tweede gesprek een kleine attentie sturen. Juist een klein gebaar heeft vaak grote impact.’

#3. Employer branding

En zo komen we bij het derde onderdeel van succesvol werven: employer branding. Om de waarde daarvan te onderstrepen, verwijzen de auteurs naar McDonald’s. ‘Ken je dat gevoel? Dat je op vakantie in een ander land een restaurant zoekt. Je kent de weg niet, en ineens zie je McDonald’s. Hoe graag je misschien ook wilt kiezen voor dat kleine lokale restaurantje, word je aangetrokken door de herkenbaarheid van een plek waarvan je precies weet wat je krijgt. Dát is de kracht van branding.’ En zo werkt het dus ook met employer branding, wat je volgens hen ook weer kunt verdelen in drieën:

  • Recruitmentmarketing
  • Werkenbij-pagina
  • Vacaturevideo

‘Waar bij jobmarketingcampagnes het accent meer ligt op conversie – het daadwerkelijk aansporen tot solliciteren – leggen we bij employer branding de nadruk veel meer op bereik en bekendheid. Als jij duidelijk hebt wat je unieke kenmerken zijn als werkgever, kun je deze gaan delen met jouw doelgroep.’ Recruitmentmarketing dus. En ook op de werkenbij-site kun je dit laten zien. ‘Deze pagina is de digitale etalage van jouw bedrijf. Het is een plek waar je precies kunt vertellen waar jij voor staat, met jouw huisstijl, blogs, foto’s en video’s. En last but not least: een werkenbij-pagina is de plek waar jij via Google Analytics alle data kunt verzamelen over de bezoekers op jouw website. Data die jij vervolgens weer kunt gebruiken om jouw vacatures nóg beter onder de aandacht te brengen.’

Onderzoek wijst uit dat je met een video wel 10 keer meer organisch bereik realiseert.’

En video wordt daarbij steeds belangrijker, aldus de whitepaper. ‘Zeker als je jonge mensen wilt aanspreken, is video een niet te missen onderdeel van jouw employer branding-strategie. Je kunt met behulp van bewegend beeld in een paar seconden enorm veel vertellen. En via een video kun je ook veel afleiden aan de betrokkenheid van jouw doelgroep. Onderzoek wijst bovendien uit dat video’s leiden tot 12% meer conversie, en dat je met een video wel 10 keer meer organisch bereik realiseert.’ En dat hoeft niet duur te zijn. ‘Met het gratis programma Clips van Apple kun jij al de eerste stappen zetten met het maken van een vacaturevideo.’

pro contact whitepaper

Meer weten

Meer weten over succesvol werven en de voordelen van RPO? Lees hier de hele whitepaper:

Download

Lees meer

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners