Met zo’n 100 medewerkers en in 2024 een omzet van 26 miljoen euro behoort de agencygroep rond RCA en HeadOffice tot de allergrootste spelers in Vlaanderen als het gaat om arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Sinds deze week heeft die groep een andere naam gekregen: Friends of Cartel. ‘Wij kiezen hierin resoluut voor experts en expertises, voor mensen en vakmanschap. Hebben we altijd gedaan, zullen we altijd doen’, aldus CEO Tom Van den Bergh (foto).
‘Wij kiezen resoluut voor experts en expertises, voor mensen en vakmanschap. Hebben we altijd gedaan, zullen we altijd doen.’
‘Afscheid nemen van een sterk merk doe je niet licht. RCA heeft een stevige identiteit opgebouwd’, stelt Van den Bergh. ‘Maar het momentum is er. Het samengaan met HeadOffice en de meerderheidsparticipatie van Glowi – intussen bijna een jaar geleden – hebben een nieuw hoofdstuk ingezet. Nu zetten we de volgende stap, onder een nieuwe vlag. Of beter gezegd: onder nieuwe vlaggen.’
Nieuwe vlaggen
Die 4 nieuwe vlaggen in de groep heten:
- Cartel Works — voor alles wat draait rond employer branding en recruitmentmarketing.
- HeadOffice — voor contentmarketing en custom publishing.
- Lex&Turner — voor branding en design met karakter.
- RCA PR — voor PR in alle vormen: corporate en lifestyle, influencer marketing en crisiscommunicatie. Zij nemen ook de eervolle taak op zich om de RCA-erfenis levend te houden.
Daarnaast wordt Cartel Agency het lead agency binnen Friends of Cartel. ‘Hier bouwen we merken en campagnes over sectoren heen, door expertises en services binnen de groep slim te combineren. Klanten zoals Wibra, BelOrta, Het Poetsbureau, CM en Opgroeien (Vlaamse Overheid) vertrouwen op dit collectieve vakmanschap’, legt Van den Bergh uit. ‘Met Friends of Cartel geven we daarnaast de ruimte aan onze expertcenters om te groeien onder hun eigen naam. Want specialisatie verdient zichtbaarheid. En een eigen merkidentiteit maakt sterker.’
‘Cartel’ staat voor samenwerking
Waarom het woord Cartel? ‘Het is een woord met gelaagdheid, Latijn van oorsprong’, licht Tom Van den Bergh toe. ‘In onze taal klinkt het als ‘gilde’. Of, voor sommigen: met een scherp randje. Oorspronkelijk betekent het echter een samenwerking. Een vereniging van vakmensen. En dat is exact wat wij zijn: een collectief van jonge wolven en doorwinterde experten. Mensen die kiezen voor het métier. Voor het ambacht van merken, marketing en communicatie.’

‘Dit is exact wat wij zijn: een collectief van jonge wolven en doorwinterde experten. Mensen die kiezen voor het métier.’
Nomen est omen, zegt hij, opnieuw in het Latijn. ‘Een nieuwe naam is een krachtig signaal. Het markeert een nieuw hoofdstuk. Een bewuste stap vooruit. Om onze bureaus te versterken. Om talent aan te trekken én ruimte te geven. Om het verschil te maken in een sector waar inhoud, creativiteit en strategie samen het verschil maken.’
Sinds 1987
RCA werd in 1987 opgericht door Roger Ramaekers. Het bureau groeide daarna gestaag door, tot het werd overgenomen door Philip Bijnens. Die haalde partners aan boord als Wim Claesen, Sandra Vandoren en Bruno Leyssens, waardoor het bedrijf vleugels kreeg. Later stapten ook voormalig CEO Ivo Clerix, huidig CEO Tom Van den Bergh en de jongere collega’s Bart Klerckx en Jente Joris in. Vorig jaar werd RCA dus overgenomen door Glowi, de holding boven bedrijven als Het Poetsbureau, wat begon als een innovatief dienstenchequebedrijf met een frisse aanpak.
‘Een nieuwe naam is een krachtig signaal. Het markeert een nieuw hoofdstuk. Een bewuste stap vooruit.’
Glowi is tegenwoordig een veelzijdige bedrijvengroep in België met impact in zowel B2C- als B2B-diensten. Het geldt inmiddels als de grootste private werkgever in Vlaanderen. Op HR-gebied maakte het bedrijf naam door de min of meer recente overnames van bijvoorbeeld Mojo, JobExpert, CaptainWork en Motmans & Partners. Ook in Nederland heeft het bedrijf overigens voet aan de grond gezet, door de overname van Blue Groep aan, een bedrijf actief in schoonmaakdiensten en uitzendarbeid in Nederland. Het was zo’n 1,5 jaar geleden de eerste keer dat de Glowi groep in haar buy & build verhaal een stap over de grens zette.
Lees ook