Adelbert Smal (Jobdigger): ‘We willen de Intel Inside voor de arbeidsmarkt worden’

Arbeidsmarktdata worden steeds belangrijker in de wereld van recruitment. En als ze dat ergens goed merken, dan is dat wel bij Jobdigger. CEO Adelbert Smal ziet echter nog veel meer kansen in het verschiet. ‘We willen de Intel Inside voor de arbeidsmarkt worden.’

Peter Boerman Op 16 augustus 2024
Gem. leestijd 4 min 213x gelezen
Deel dit artikel:
Adelbert Smal (Jobdigger): ‘We willen de Intel Inside voor de arbeidsmarkt worden’

Data op de arbeidsmarkt? Het is als een soort Lego, zegt Adelbert Smal op een gegeven moment. Oftewel: ‘Je kunt er prachtige dingen mee bouwen, maar je moet zelf wel de mogelijkheden ervan zien.’ Data, met andere woorden, maken op zichzelf je recruitment nog niet succesvol. Maar het omgekeerde is volgens hem ook waar: zónder data wordt het heel moeilijk succes te boeken, laat staan: te definiëren wat succes in recruitment nu precies is.

‘Je kunt er prachtige dingen mee bouwen, maar je moet zelf wel de mogelijkheden ervan zien.’

En data, dat is waar ‘zijn’ Jobdigger gespecialiseerd in is. Het bedrijf houdt niet alleen nauwkeurig bij welke vacatures in Nederland allemaal online verschijnen, maar haalt daar onder meer ook uit welke competenties daarbij gevraagd worden, en doet min of meer hetzelfde aan de kant van de kandidaten. Zo wordt onder meer matching makkelijker, en kun je makkelijker aanverwante functies voor kandidaten vinden. Er is zo een ontologie van maar liefst zo’n 3.800 beroepen beschikbaar, en niet alleen de arbeidsmarkt in Nederland is in kaart, maar bijvoorbeeld ook die van Duitsland, Oostenrijk, België en Frankrijk.

Van bemiddelaar tot onderzoeker

Dat voorziet gelukkig steeds meer in een behoefte, ziet Smal. Corporates, bemiddelaars en onderzoeksinstellingen weten de weg naar het bedrijf steeds beter te vinden, zegt hij. Zij zien aan de hand van de data bijvoorbeeld groeikansen. Of willen op basis van de trendlijnen kunnen voorspellen welke kant de arbeidsmarkt op beweegt. Wat ook veel gebeurt: recruiters die via de zogeheten Virtual Sales Recruiter binnen hun ATS-systeem snel en efficiënt matches kunnen vinden, zowel in- als extern. ‘Dat mede dankzij eigen data en TheMatchbox en A.I. en elastic search‘, verduidelijkt Smal.

‘De algemene visie die we hebben is dat we kansen willen helpen ontdekken’, zegt hij. ‘Het gaat om snelheid en actualiteit. In Nederland gaan we daarvoor bijvoorbeeld continu zo’n 1,7 miljoen bronnen af, in Duitsland ongeveer ook zoveel.’ Binnenkort (waarschijnlijk in september) komt daar ook cv-parsing bij, en gaat het bedrijf dus ook automatisch data uit cv’s verzamelen en categoriseren. Het moet de matchingsmogelijkheden nog verder verbeteren. ‘Met onze eigen JDCO-classificering hebben we dus al 3.800 beroepen in kaart gebracht, en we hebben ook een skillstaxonomie die getest en akkoord is bevonden door Randstad.’

De laatste onafhankelijke

Na de overname van Textkernel door Bullhorn kan Jobdigger ook nog eens claimen dat het op zijn gebied de enige overgebleven ‘volledig onafhankelijke data-partner’ in Nederland is, aldus Smal. En toch ook gewoon geïntegreerd is in het ATS van Bullhorn. Die bovendien als enige commerciële partij is aangesloten bij CompetentNL, het project waarbij onder meer TNO, het CBS, het UWV en SBB al een tijd lang werken aan ‘een gemeenschappelijke skillstaal voor Nederland’, en waar in september 2025 dan toch eindelijk een eerste publieksversie van verwacht wordt.

Alles in het kader van continuous improvement, zoals Smal het uitdrukt. ‘Oftewel: wat gaat goed, wat kan beter?’ Het bedrijf ontwikkelt alles zelf in huis, ‘zodat we zelf invloed hebben op onze roadmap.’ Maar wel altijd op basis van de input van de klant, legt hij uit. ‘We zijn bereikbaar en benaderbaar, en investeren veel in customer success. Zo hebben we ook een customer success data-analist aangenomen, die kijkt welke data veel gebruikt worden, en welke minder. Ook zijn we ISO27001-gecertificeerd, en hebben we moderatoren om continu de data te controleren op kwaliteit: meten we wat we willen meten?’

NS en Duitsland

Het zit wel ‘in de mindset’ van de ontwikkelaars van de organisatie om altijd de klantvraag mee te nemen, benadrukt Smal. ‘Daar krijgen we best vaak suggesties uit. En we kijken dan ook altijd: is dat nou iets dat we eenmalig willen oplossen? Of maken we er iets structureels van? Ik denk dat dat wel degelijk één van onze USP’s is.’ Het gebeurt ook omgekeerd, dat Jobdigger bijvoorbeeld zelf de markt benadert met bepaalde fact based data. ‘Zoals NS, dat zelf dacht vooral een groot tekort aan machinisten te hebben, maar waar uit onze data bleek dat ze vooral perronpersoneel zochten. Daar maken wij ze dan subtiel op attent.’

‘Het is in Duitsland anders zaken doen dan in Nederland, maar we zien er heel veel kansen.’

In Duitsland is Jobdigger inmiddels de enige partij die niet alleen vacatures telt, maar dan meteen ook de inhoud analyseert. Dat geeft het bedrijf snel tractie, vertelt Smal. ‘Het is anders zaken doen dan in Nederland, maar we zien er heel veel kansen. Ook daar is een grote behoefte aan betrouwbare marktinformatie.’ Wat daarbij helpt is dat Jobdigger draait op Europese servers, zijn certificaten op orde heeft, en de privacy volledig is geborgd. ‘Zulke dingen zijn in Duitsland nog belangrijker dan bij ons. Compliance is daar boven alle twijfel verheven.’

Spideren en schalen

Als je hem vraagt waarnaartoe Jobdigger zich ontwikkelt, dan zegt Smal ambitieus: ‘We willen de Intel Inside van de arbeidsmarkt worden.’ Oftewel: een vanzelfsprekende databron, ingebouwd in vrijwel elk ATS, voor directe werkgevers, maar ook voor bemiddelaars. En ook voor onderzoekers. ‘Dat is iets waar we elke dag keihard aan werken’, zegt hij. ‘Ik ben er bijvoorbeeld trots op dat we Indeed al heel lang spideren, en er goed in slagen de dubbelingen in vacatures daar eruit te halen. Dat is best lastig gebleken. Zo blijven we continu de kwaliteit van onze data modereren. Want wat je de markt biedt, moet wel kloppen. Altijd.’

‘We gaan een land goed doen, of we doen het niet.’

En dan, nog verder Europa in? ‘We hebben inderdaad wel vragen vanuit diverse landen gehad. Maar het zijn wel majeure beslissingen. We gaan een land goed doen, of we doen het niet. En je moet dan wel weer mensen hebben die de taal van het land goed spreken en begrijpen. Het is ook afhankelijk van de behoefte van onze klanten. We zijn bijvoorbeeld nu al global partner van Randstad en House of HR, en zitten via hen nu ook al in 4 landen. Dat kunnen we uitbouwen, en zo helpen door de markt in verschillende landen inzichtelijk te maken. Laat ik het zo zeggen: we zijn flink aan het schalen op dit moment.’

Meer weten?

Meer weten, bijvoorbeeld over hoe de Duitse markt te betreden, net als Jobdigger? Schrijf je dan in voor de Webinar Tage in de geschiedenis. De webinars zullen gratis te bekijken zijn voor de doelgroep. Klik op de link voor meer informatie:

Partner Brochure

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Onze partners Bekijk alle partners