Gem. leestijd 3 min  497x gelezen

‘Een populaire werkgever blijven? Dan is actie op diversiteit cruciaal’

Nederlandse werkgevers lopen nog flink achter op het gebied van diversiteit, meldt nieuw Indeed-onderzoek. Maar volgens Arjan Vissers móeten ze wel veranderen. ‘Meer dan 1 op de 3 Nederlanders selecteert een eventuele toekomstige werkgever hierop.’

‘Een populaire werkgever blijven? Dan is actie op diversiteit cruciaal’

Over diversiteit wordt veel gesproken. Maar hoe belangrijk vinden we het onderwerp nu werkelijk? Om dat uit te zoeken deed Indeed recent onderzoek onder 1.132 werknemers en 564 werkgevers in Nederland. En wat blijkt dan? Ondanks alle aandacht ervoor, staat het thema nog niet bijster hoog op het prioriteitenlijstje. Zo zegt bijna 30% van de Nederlanders het níet belangrijk te vinden dat zijn of haar werkgever een beleid voert voor een zo divers en inclusief mogelijk personeelsbestand. Van de leidinggevenden vindt 20% een dergelijk beleid onbelangrijk.

Van de leidinggevenden vindt 20% een beleid op diversiteit onbelangrijk.

Bijna 2 op de 3 leidinggevenden geeft aan in de toekomst wél meer op diversiteit en inclusie te willen sturen. Logisch, aldus Arjan Vissers, die in Nederland verantwoordelijk is voor de strategie bij Indeed. Werkzoekenden vragen er immers steeds vaker naar. ‘Meer dan 1 op de 3 Nederlanders geeft aan een eventuele toekomstige werkgever te selecteren op het gevoerde beleid rondom diversiteit en inclusie. In België is dit zelfs bijna 50%. Om een populaire werkgever te zijn of blijven, is actie ondernemen op dit domein dan ook een must.’

We lopen achter

Meer dan de helft (54%) van de Nederlandse werkgevers in Nederland geeft aan op dit moment beleid te voeren gericht op meer diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer. Dat lijkt misschien al heel wat, maar toch lopen we hier nog flink mee achter. Ter vergelijking: in België voert maar liefst 70% van de werkgevers zo’n diversiteitsbeleid. Een flink verschil dus, aldus Vissers. ‘België blijkt op dit vlak een stuk progressiever te zijn dan Nederland.’

Meer dan een kwart van de werkgevers zegt geen meerwaarde te zien in diversiteit.

Daar komt bij dat in Nederland zo’n 27% van de ondervraagden aangeeft géén beleid te voeren op diversiteit en inclusie, omdat ze niet geloven in de meerwaarde ervan voor de organisatie. Een mismatch, ziet Vissers. ‘Bijna de helft van de personeelsleden wil dat zij samen een evenwichtige weerspiegeling vormen van de samenleving. En van hen stelt 17% dat de organisatie waar zij werkzaam zijn meer moet doen om de diversiteit en inclusie op de werkvloer te vergroten.’

Mooi voor het imago

Een ander probleem is dat een diversiteit- en inclusiviteitsbeleid nog vaak wordt gezien als een imago-dingetje. In het onderzoek zegt 48% van de werkgevers en 45% van de werknemers dat ze diversiteit zien als een positieve ontwikkeling voor het bedrijfsimago. Zorgwekkend, aldus Vissers. ‘Dit maakt een beleid dat aanstuurt op bijvoorbeeld verschillende leeftijden, sekse, of religies als iets voor de bühne. Gelukkig vinden ook veel ondervraagden het waarborgen van diversiteit en inclusie een verbetering voor de saamhorigheid op de werkvloer.’

Bijna de helft ziet diversiteit vooral als iets voor de bühne.

En hoe zit het dan bijvoorbeeld met de bereidheid tot anoniem solliciteren, nog zo’n heet hangijzer als het om diversiteit gaat? Volgens 42% van de werkgevers kan dit bijdragen aan een meer inclusief en divers personeelsbestand. Bijna 35% gelooft zelfs dat geanonimiseerd solliciteren de oplossing is voor het tekort aan diversiteit en inclusie op de werkvloer. Onder de werknemers zijn die percentages vrijwel hetzelfde. ‘De implementatie van anonieme sollicitaties heeft in het verleden bij veel organisaties best wat voeten in de aarde gehad. Toch kan dit een waardevolle toevoeging aan het sollicitatieproces zijn, dat in de toekomst bedoelde en onbedoelde arbeidsdiscriminatie mogelijk voorkomt’, besluit Vissers.

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners