Op 16 januari 2019 is de officiële aftrap van het nieuwe gezamenlijke platform voor werving-en-selectiebureaus. Werving-en-selectiebureaus en executive search-bureaus worden van harte uitgenodigd om deel te nemen.
Op 16 januari vindt in Nieuwegein een ‘vrijblijvende introductiebijeenkomst’ plaats voor alle geïnteresseerden. Daar kunnen bureaus leren wat de bedoeling is van het platform, dat een van de onderdelen moet worden van de zogenoemde ‘Alliantie van Werk’ van de ABU (voorheen: het ‘Brede Huis van Werk’). In die ‘Alliantie’ komen verschillende ‘kamers’, die zich allemaal richten op een bepaald onderdeel van de arbeidsmarkt. Zoals nu dus: de werving-en-selectiebureaus.
De plannen toegelicht
Het Platform Search & Selection staat voor een aantal solide, kwalitatieve uitgangspunten en is vooral gericht op kennisdeling, vertelt Annette Zomerdijk (foto), die vanuit de ABU projectleider is. Maar zie het vooral niet als een ABU-project, benadrukt ze meteen. ‘Het is echt een zelfstandig platform. De ABU is er van oudsher vooral voor de uitzendbureaus, dit is echt een heel ander initiatief.’
De kennisdeling in het platform moet vooral gebeuren door samenwerking, zowel met elkaar als met externe partners. Zo is bijvoorbeeld Recruiters United betrokken als een van de kennispartners. Met een groep van 15 bureaus zijn al een aantal bijeenkomsten georganiseerd om tot een professionele vereniging te komen. Nu is het dus tijd voor de volgende stap, aldus Zomerdijk, die de plannen graag toelicht.
> Hoe is het zo gekomen?
“Het Platform Search & Selection is het initiatief van een groep werving-en-selectiebureaus. De ABU ondersteunt dit Platform bij de opstart. Dit vanuit de strategie van de ABU om per 2019 de “Alliantie voor Werk” op te richten, een samenwerkingsverband van meerdere brancheverenigingen voor intermediairs op de arbeidsmarkt. Of het nu gaat om zzp-bemiddelaars, outplacementbureaus, payrollers of detacheerders.
‘De ABU gaf mij in 2017 een opdracht om de markt van werving en selectie in kaart te brengen’
De ABU gaf mij in 2017 een opdracht om de markt van werving en selectie in kaart te brengen. Ik herinnerde me dat ABN Amro dat in 2012 ook al gedaan had, dus nam ik contact op met Han Mesters van de bank om hem te vragen of er binnenkort een update zou komen van dat rapport. Hij gaf aan dat hij daar nog niet mee bezig was, maar dat hij dat wel wilde maken. Dit heeft geresulteerd in de co-productie Werving en Selectie 3.0. We hebben dat rapport gepresenteerd tijdens een seminar, en hebben toen meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de aanwezige bureaus te vragen of ze wilden meewerken aan een businessplan voor een vereniging.”
> En, dat wilden ze?
“Het verzoek van de bureaus was destijds om eerst gezamenlijk een onderwerp uit te diepen om zo te zien of het zou werken. Dat is “Digitalisering in Recruitment” geworden. We hebben samen met Demo-Day van Recruitmenttech een goed bezocht vervolgseminar georganiseerd en daarna een whitepaper uitgebracht. Met een deel van de deelnemers die het Demo-Day-seminar bezochten, zijn we het businessplan gaan maken. Dit plan is het fundament van onze vereniging. Uiteraard krijgen (nieuwe) deelnemers dit ook.
‘De whitepaper hebben we aan een kleine 450 werving- en selectiebureaus gestuurd’
De whitepaper hebben we aan een kleine 450 werving-en-selectiebureaus gestuurd met een begeleidende brief. In die brief nodigen we hen uit om deel te nemen aan de introductiebijeenkomst op 16 januari.”
> Wat verwachten jullie te kunnen betekenen voor de bureaus?
“Laat ik voorop stellen dat het Platform voor, maar ook dóór de deelnemers wordt vormgegeven. Dus deelnemers geven dus grotendeels zélf de betekenis. Als facilitator zorg ik ervoor dat alle randvoorwaarden voor een succesvolle vereniging worden ingevuld, en doe ik mijn best om te verbinden en te inspireren.
‘Deelnemende bureaus mogen de app voor kandidaten gebruiken, die we gezamenlijk willen ontwikkelen’
Deelnemende bureaus mogen in elk geval minstens vier keer per jaar participeren in inspirerende netwerkbijeenkomsten, exclusief voor deelnemers. Daarnaast mogen ze het logo van het Platform Search & Selection op hun website plaatsen als ze voldoen aan het kwaliteitsstatement van het platform. Andersom wordt het bureau ook als deelnemer vermeld op de (toekomstige) website PlatformSearchSelection.nl. Het bureau mag daarnaast gebruikmaken van de app voor kandidaten, die we gezamenlijk willen ontwikkelen. En je mag participeren in de marktmonitor, zodat je dan als bureau je eigen resultaten tegen die van de rest van de markt kunt afzetten.”
> En wat kost dat dan allemaal?
“De contributiebijdrage is voor 2019 vastgesteld op 1.500 euro.”
> Jullie gaan je onder meer bezighouden met de ‘kandidaatervaring’. Wat verstaan jullie daaronder?
“We hebben een concept-kwaliteitsstatement gemaakt, waarin we de onderstaande ‘belofte’ aan kandidaten doen:
- (De consultants van) onze bureaus gaan een relatie aan met de kandidaat gebaseerd op wederzijds respect en vertrouwen. We tonen oprechte interesse, zien onszelf als impresario van de kandidaat en vinden de professionele toekomst van de kandidaat oprecht belangrijk. We accepteren de kandidaat zoals hij is (ongeacht leeftijd, afkomst, geslacht of overtuiging) en zien het potentieel in hem. Daartoe luisteren wij en stellen wij vragen. Indien nodig zijn we tijdens de procedure de coach die structuur geeft en die het zelfvertrouwen van de kandidaat opbouwt op een kalme en krachtige manier. We communiceren eerlijk, helder en persoonlijk tijdens de hele procedure. Ook als het gaat om het afwijzen van de kandidaat voor een vacature. Wij komen onze afspraken na. Zo creëren we een veilige omgeving waarin de kandidaat zichzelf kan zijn, mede omdat hij er zeker van kan zijn dat we volledig compliant zijn (we leven wet- en regelgeving strikt na).
Op basis van die belofte zullen kandidaten een prettige ervaring hebben met de bij ons aangesloten bureaus, denken wij.”
Meer weten? Kom dan langs, op 16 januari
Op 16 januari 2019 organiseert het Platform Search & Selection in Nieuwegein een vrijblijvende introductiebijeenkomst voor geïnteresseerde werving-en-selectiebureaus. Het platform (ook te volgen op LinkedIn) richt zich met name op bureaus zich die zich bezighouden met de werving en selectie van werknemers met een jaarsalaris vanaf circa 50.000 euro, die bovendien direct in dienst treden bij hun opdrachtgevers. Aanmelden kan door een mail te sturen naar Annette Zomerdijk.