Het aantal personeelsadvertenties in Nederlandse media blijft dalen. In de eerste zes maanden van 2010 daalde het aantal advertenties met bijna 30 procent tot 291.800. De daling, die in het eerste kwartaal van 2008 in gang werd gezet, neemt wel in omvang af. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen.
In 2009 werd de grootste daling waargenomen door Nielsen. Toen daalde het aantal advertenties op jaarbasis met 49 procent. In juni 2010 bedroeg de daling op jaarbasis nog maar 17 procent.
De afname in het aantal advertenties strookt met een stijging van de werkloosheid op jaarbasis. In juni 2010 waren 441.000 mensen werkloos, oftewel 5,6 procent van de beroepsbevolking. Een jaar eerder lag dit percentage nog op 4,9. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statisiek (CBS).
Nielsen registreert voor het periodieke onderzoek het aantal personeelsadvertenties in meer dan duizend Nederlandse media en op de belangrijkste vacaturesites.