Het aantal actief werkzoekenden in Nederland blijft groeien: waar in 2010 negen procent van de Nederlanders actief op zoek was naar een andere baan, is dit aantal in 2013 gestegen naar zeventien procent. Daarnaast is 62 procent latent op zoek naar ander werk. Werkzoekenden maken steeds vaker gebruik van online media: 73 procent gebruikt internet om een nieuwe baan te vinden, waar dit in 2010 nog 69 procent was. Printmedia blijft voor 60 procent van de zoekers een zeer belangrijke oriëntatiebron.
Internet en print belangrijkste oriëntatiebronnen
Dit blijkt uit het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) onder ruim 20.000 respondenten. De twee belangrijkste oriëntatiebronnen voor actief werkzoekenden zijn internet (86 procent) en dagbladen en tijdschriften (66 procent). Actief werkzoekenden die zich via het internet oriënteren, doen dit nadrukkelijk op vacaturesites (68 procent). 44 procent gebruikt zoekmachines. Sociale- en netwerksites groeien licht in populariteit, maar het blijft een kleine groep (11 procent) die dit als het kanaal ziet om zich te oriënteren op een andere baan. In de categorie print zijn de landelijke dagbladen vooral populair onder hoogopgeleiden: 30 procent oriënteert zich via dit kanaal.
NationaleVacaturebank nog altijd favoriet
Voor het zoeken van een baan is volgens het onderzoek, net als vorig jaar, NationaleVacaturebank met een bereik van 19 procent het meest populair bij online banenzoekers. Specifiek binnen het hoogopgeleidensegment (hbo+) zijn Intermediair en LinkedIn het populairst. Het bereik van Intermediair (inclusief Intermediair.nl, Intermediair Magazine en VKBanen) is 22 procent. Zowel Intermediair Magazine als Intermediair.nl groeien separaat in bereik. De groei van het crossmediale bereik geeft aan dat de Intermediair-titels elkaar goed aanvullen.
Over NOA
NOA is een stichting zonder winstoogmerk die jaarlijks onafhankelijk onderzoek uitvoert naar het oriëntatie- en switchgedrag van de instromende en werkende populatie in Nederland en in het bereik van diverse media in dat verband. Aan het NOA doen meerdere mediapartijen mee, die gezamenlijk het onderzoek bekostigen en zo gezamenlijk 1 marktstandaard publiceren. Het doel van het onderzoek is het verkrijgen van inzicht in de markt.