Nu flex steeds belangrijker wordt op de arbeidsmarkt, moeten organisaties niet alleen hun employer branding, maar ook hun internal branding daarop inrichten.
Dat zegt Heleen Stoevelaar, dagvoorzitter van De Wereld Werft. ‘De wereld verandert en de arbeidsmarkt verandert mee. Voor werkgevers is het zaak daarop in te spelen en, beter nog, op die veranderingen te anticiperen. Niet alleen je recruitmentstrategie, maar ook je employer branding moet aansluiten op deze ontwikkelingen.’
Van vast naar flex
Stoevelaar ziet twee tendensen in de markt. ‘Aan de ene kant zie je dat veel werkgevers een ingrijpende verschuiving doorvoeren van vast personeel naar een meer flexibele invulling. Al jaren kennen we flex voor seizoensgebonden arbeid en voor vervanging bij afwezigheid/verlof. Nu zijn er tal van functies ten opzichte van vroeger die ook flexibel kunnen worden ingevuld. Denk bijvoorbeeld aan ICT, maar ook DTP, Communicatie en HR zijn voorbeelden die niet meer weg te denken zijn uit het flex/interim domein.’
Flex als versterking van je merk
Aan de andere kant ziet ze ook een tegenbeweging, waarbij werkgevers juist meer en meer focussen op hun vaste krachten en flexkrachten voornamelijk gebruiken ter versterking van de vaste kern. ‘Zij zoeken heel bewust naar externe inhuurkrachten met specifieke kennis en expertise die het vaste personeel verder kunnen opleiden en ontwikkelen. Flex wordt hierbij gebruikt om het merk te verrijken en te verstevigen.’
Van werkgeversmerk naar opdrachtgeversmerk
Het grotere aandeel van flex op de arbeidsmarkt heeft als gevolg dat ook je Employer Branding moet veranderen, stelt Stoevelaar. ‘Werkgevers die zich begeven op de flexmarkt, realiseren zich vaak niet dat een werkgeversmerk iets anders is dan een opdrachtgeversmerk. Zzp’ers kiezen hun opdrachten op basis van heel andere overwegingen dan kandidaten voor een vaste baan. Zo zijn voor een zzp’er naast een goede naam van de opdrachtgever ook belangrijke randvoorwaarden van belang: een vlotte betaling en een inhoudelijk interessant project bijvoorbeeld.’
Intern en extern binden en boeien
Natuurlijk is het belangrijk hoe je je als werkgever naar buiten toe positioneert, maar zeker zo waardevol is het om voldoende aandacht te geven aan Internal Branding, zegt ze daarom. ‘Wat straal je als werkgever uit naar je huidige medewerkers, vast en flex, hoe geef je handen en voeten aan je retentiebeleid en hoe ga je om met je alumni? En daarom horen wat mij betreft de flexkracht en de interimmer ook gewoon op je nieuwjaarsborrel en dienen zij ook een kerstpakket te krijgen. Reken maar dat dat wat doet voor je werkgeversmerk!’
De juiste wegen kennen
Stoevelaar: ‘Als straks de recessie voorbij is, voorzie ik een enorme strijd op de arbeidsmarkt, zeker als het gaat om schaarse talenten. Wil jij als winnaar uit de bus komen, dan moet zorgen dat je je als werkgever en opdrachtgever stevig positioneert. Het is belangrijk dat jij als organisatie de juiste wegen kent. Zodat je precies die krachten die jij als organisatie nodig hebt kunt vinden, bereiken, aantrekken en met jou verbinden.’
Opgeladen door De Wereld Werft
Heleen Stoevelaar is een ervaren werving- en selectieconsultant, interim recruiter en eigenaar van Best Selector. Net als vorig jaar is zij dagvoorzitter van De Wereld Werft. ‘Voor mij hét event van het jaar op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Ook dit jaar belooft het weer een inspirerende en leerzame dag te worden. Er komen sprekers vanuit diverse achtergronden en allemaal hebben ze een eigen visie en een eigen best practice. Dat vind ik nou zo leuk aan De Wereld Werft: je krijgt de kans iedereen (weer) te ontmoeten, allerlei verschillende verhalen te horen en deze met elkaar te verbinden. Ik kom er altijd helemaal opgeladen en weer een stukje wijzer vandaan.’
De inschrijving voor De Wereld Werft is geopend.Het jaarlijkse evenement van Werf& vindt dit jaar plaats op 11 december.
Inschrijven kan hier.
Nu ook ochtendprogramma
Naast het reguliere middagprogramma van 12.00 uur is De Wereld Werft dit jaar voor het eerst uitgebreid met 2 verdiepende masterclasses in de ochtend. Rob de Laat van MS Staffing verzorgt de masterclass ‘Professioneel inhuren van flexibele arbeid‘ en Bertrand Prinsen van Labor Redimo de masterclass ‘Integraal organiseren van (human) resources‘.
Stel je eigen breakout-programma samen
Naast het plenaire programma met sprekers van onder meer Booking.com en Alliander kun je je eigen breakout-programma samenstellen. Het aantal plaatsen bij deze breakouts is beperkt, dus reserveer een stoel door je in te schrijven.