Gem. leestijd 2 min  705x gelezen

Krapte blijft bestaan, werkgevers zoeken oplossing nu vooral in: aanbrengpremies

Of het creatief is valt te bezien, maar werkgevers zetten wel steeds vaker aanbrengpremies of referralbonussen in om nieuw personeel te werven. Inmiddels gaan al 6 van de 10 werkgevers hiertoe over, blijkt uit nieuw onderzoek.

Krapte blijft bestaan, werkgevers zoeken oplossing nu vooral in: aanbrengpremies

Nu de krapte op de arbeidsmarkt blijft aanhouden, en 9 van de 10 werkgevers last hebben van een tekort aan personeel, zijn ook velen op zoek naar oplossingen. Erg creatief kun je ze daarbij voorlopig echter niet noemen, want 6 van de 10 zoeken het daarbij in: aanbrengpremies. Althans, dat blijkt uit het vandaag verschenen onderzoek ′Vissen in een steeds legere vijver’ van werkgeversvereniging AWVN.

9 van de 10 werkgevers rapporteren last te hebben van een tekort aan personeel.

En dat terwijl er ook heel andere manieren zijn om referral in te zetten dan alleen maar geld uitdelen. Kijk bijvoorbeeld naar hoe EIFFEL dat dit jaar deed, met hun Wheel of Experiences. Volgens iemand als Edwin Vlems, inbound lead bij bureau Comaxx, zou je misschien zelfs beter helemaal kunnen stoppen met dure aanbrengbonussen, maar beter kunnen inzetten op een ‘Employee Advocacy’-programma dat draait om intrinsieke motivatie bij medewerkers.

Zorgen over onderlinge concurrentie

De aanbrengpremies die veel werkgevers blijken in te zetten, zijn des te opmerkelijker als je ziet dat zovelen in hetzelfde onderzoek aangeven zich grote zorgen te maken over de onderlinge concurrentie om personeel. Gevolg is een carroussel die op gang komt, die ook duidelijk in de AWVN-cijfers is terug te zien. Zo rapporteren de 415 ondervraagde werkgevers een gemiddeld verloop van 12% over 2022, met uitschieters tot wel 50%. Dit sluit aan bij het eerdere rapport Verloopcijfers 2022 van Intelligence Group, waaruit voor 2022 een recordaantal van 1,8 miljoen baanwisselingen bleek.

44% geeft aan nieuwe medewerkers meteen een vast contract te bieden.

Ook op andere punten dan alleen aanbrengpremies blijken werkgevers overigens bereid de portemonnee te trekken. Zo plaatst 45% wel eens nieuw personeel hoger in een schaal, geeft 21% wel eens een arbeidsmarkttoeslag en plaatst 20% nieuwelingen ook wel eens meteen in een hogere schaal. Ook geeft 44% aan nieuwe medewerkers meteen een vast contract te bieden. Wel zeggen ook veel werkgevers in het onderzoek te beseffen dat financiële maatregelen alleen niet voldoende zijn – zeker omdat die niet leiden tot méér mensen op de arbeidsmarkt, en dus: een grotere vijver.

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners