Was 20 jaar geleden werving en selectie nog iets dat de afdeling HR ‘erbij deed’, tegenwoordig is recruitment een heus vak, dat steeds professioneler wordt. We leven zelfs in de ‘Gouden Eeuw‘ van recruitment, wordt wel gezegd. En het vak wordt bovendien steeds meer volwassen. Maar waar valt dan nog de meeste winst te halen? Volgens Dorien Waasdorp, hoofddocent van de binnenkort weer van start gaande Leergang Recruitment, kun je dan het best op deze 5 terreinen aan de slag:
#1. Betere intakes
Wil je goed eindigen? Dan moet je vooral: goed beginnen. Oftewel: zonder goede vacature-intake geen goede werving. Als jij in staat bent om een betere vacature-intake te doen, kun je een betere businesspartner worden voor je opdrachtgever, klant, vacaturehouder of hiring manager. In de praktijk gaat het hier nog vaak mis, zegt Waasdorp. Maar neem hier zeker de tijd voor, raadt ze aan. Of automatiseer deze fase. ‘Een goede vacature-intake is de basis voor betere vacatureteksten, goed kunnen searchen en de juiste afspraken maken met je opdrachtgever of hiring manager.’
#2. Meer wervende vacatureteksten
Heb je een goede intake achter de rug? Dan is het tijd voor de volgende cruciale stap: doelgroepgerichte vacatureteksten schrijven. Wat moet er in een goede tekst staan? En wat niet? Waar slaat mijn doelgroep op aan? Hoe krijg je ze in beweging? En wat moet je erin zetten om ervoor te zorgen dat kandidaten je vacature online ook weten te vinden? Er is tegenwoordig steeds meer kennis op dit terrein beschikbaar, aldus Waasdorp, die hierin bijgestaan wordt door Mariska Smits. Gebruik die kennis dan ook, adviseren ze.
‘Een goede vacaturetekst is een cruciaal punt in de candidate journey.’
‘Niet iedereen snapt het belang van vacatureteksten. Zo blijkt uit De Stand van Werven 2020 dat dit jaar minder recruiters het verbeteren van de vacatureteksten hoog op de agenda hebben staan. En dat terwijl de vacaturetekst de eerste indruk is die een kandidaat van jouw organisatie krijgt en ook hét begin is om het gesprek aan te gaan. Een goede vacaturetekst kan de juiste kandidaat overhalen om te solliciteren en is daarmee een cruciaal punt in de candidate journey.’
#3. Goed searchen naar kandidaten
Als jij goed in staat bent om kandidaten online te vinden en te benaderen, kun je ook meerdere kandidaten voorstellen bij je klant of vacaturehouder. In de Leergang Recruitment staan verschillende docenten, zoals Sandor Lokenberg, dan ook uitgebreid stil bij dit steeds belangrijker deel van het recruitmentvak. Ze vertellen dan alles over begrippen als Boolean Search en over de mindset die nodig is om online met searchen aan de slag te kunnen.
‘De tijd van alleen maar zenden op de arbeidsmarkt is echt voorbij.’
Waasdorp: ‘Searchen wordt steeds meer een apart vak. Maar het is voor elke recruiter goed om in elk geval de basis te beheersen. De tijd van alleen maar zenden op de arbeidsmarkt, en dan maar te hopen op reacties, is echt voorbij. Het wordt nu ook tijd om echt in gesprek te gaan, en zo de juiste mensen te verleiden bij jou te komen werken.’
#4. Professioneler verleiden
Als jij je doelgroep kent, kun jij op een juiste manier die doelgroep binden aan je organisatie. Professioneel verleiden dus. Wij gaan je leren hoe je dat slim kan doen, zowel telefonisch als schriftelijk, belooft de hoofddocente, die in dit onderdeel wordt bijgestaan door de ervaren Babs Bloemsaat. ‘Verleiden, verrassen en verbinden wordt steeds belangrijker in de huidige arbeidsmarkt. De kandidaat heeft het steeds meer voor het zeggen, de verhoudingen veranderen. Maar nog steeds hebben niet alle recruiters en werkgevers precies in de gaten wat dat betekent. Wij gaan in de leergang daarom hiermee uitgebreid aan de slag, zodat je mensen leert verleiden, in de goede zin van het woord.’
#5. Een fijnere candidate experience
Als vijfde element om direct mee aan de slag te gaan als recruiter, noemt Waasdorp de candidate experience. Het belang ervan wordt breed onderschreven, toch kost het veel organisaties nog aardig wat moeite om vanuit de kandidaat te denken, en niet vanuit de processen van de eigen organisatie. Hetgeen nog vaak leidt tot mindere resultaten dan je zou hopen.
Op welke moment kun jij je kandidaat echt verrassen? Wanneer kun je echt het verschil maken?
Waasdorp heeft er echter wel een oplossing voor. ‘Ik ga je samen met Heleen Stoevelaar meenemen in de zogeheten MOT-theorie, the moments of truth. Oftewel: op welke moment kun jij je kandidaat echt verrassen? Wanneer kun je echt het verschil maken? Wij geven je de voorbeelden uit de praktijk en gaan samen nieuwe dingen verzinnen, waarmee je direct in de praktijk aan de slag kunt.’