Gem. leestijd 4 min  161x gelezen

‘A.I.-geletterd’ zijn is nu verplicht: hoe maak je jouw team daarvoor klaar?

Organisaties hebben sinds kort officieel de verplichting hun medewerkers ‘A.I.-geletterd’ te maken. Maar wat betekent dat precies? En wat moet je als recruiter daarmee?

‘A.I.-geletterd’ zijn is nu verplicht: hoe maak je jouw team daarvoor klaar?

Het is een beetje een onderbelicht onderdeel van de Europese AI Act. Maar sinds eind februari is elke organisatie in Nederland officieel verplicht zijn personeel ‘A.I.-geletterd’ te maken. Oftewel: iedereen die met A.I. werkt, moet het – aantoonbaar – geïnformeerd kunnen inzetten. Ook moet er awareness zijn over zowel de mogelijkheden, als de risico’s en mogelijke schade bij het inzetten van A.I. Mensen moeten sinds die tijd vaardigheden, kennis en begrip hebben van de A.I.-systemen waarmee ze werken. Dit gaat dus zowel over algemene kennis over A.I., maar ook over het (juiste) gebruik van de tools en toepassingen.

Sinds februari is elke organisatie officieel verplicht zijn personeel ‘A.I.-geletterd’ te maken.

Is dat serieus? Zeker. Vanaf augustus dit jaar kan de Autoriteit Persoonsgegevens hier namelijk ook daadwerkelijk op gaan handhaven. Al hebben ze bij de AP ook aangegeven voorlopig vooral het bevorderen van de bewustwording belangrijker te vinden. Daarnaast is de verwachting dat ze niet zozeer op A.I.-geletterdheid zelf zullen controleren, maar wel als er iets anders misgaat. Heb je bijvoorbeeld een andere regel van de AI Act overtreden of is er een datalek geweest, en komt dat omdat jij of medewerkers niet genoeg wisten van de A.I.-systemen waarmee ze werkten, dan zal het gebrek aan A.I.-geletterdheid meespelen in het boetebesluit.

Aan de orde van de dag

Voldoende reden om op te letten dus. En zeker in de recruitmentwereld, waar het gebruik van A.I. tegenwoordig toch aan de orde van de dag is. ‘Het is iets waarmee we nu al aan de slag kunnen’, aldus online marketeer Thijmen van der Weg, die bij Recruitment Marketeers uit Haarlem on- en offline trainingen over het onderwerp verzorgt. ‘Als we een stap voor willen blijven, moeten we nu al ervoor zorgen dat we medewerkers voorbereiden op de A.I.-revolutie die overal om ons heen plaatsvindt.’

Organisaties hebben sinds kort officieel de verplichting hun medewerkers 'A.I.-geletterd' te maken. Maar wat betekent dat precies? En wat moet je als recruiter daarmee?

Van der Weg heeft van A.I. zijn expertise gemaakt. ‘Of het nu gaat om teksten optimaliseren, data analyseren of uitleg over complexe onderwerpen opzoeken; A.I. is niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven’, zegt hij. ‘Het wordt dan ook tijd dat medewerkers zich bewust worden van wat het betekent om met A.I. te werken. Daarom is het essentieel om te investeren in A.I.-trainingen voor je team. A.I. is geen trend die wel weer overwaait, het is de toekomst. Door medewerkers A.I.-geletterd te maken, kun je niet alleen meebouwen aan die toekomst, maar ook bijdragen aan de bredere digitale transformatie van bedrijven wereldwijd.’

Ethische kwesties en gevaren

A.I.-geletterd zijn betekent voor hem ‘dat je begrijpt wat A.I. is, welke vormen er zijn, hoe je het kunt toepassen en wat de ethische kwesties en gevaren zijn die eraan verbonden zijn. Kortom: een essentiële basiskennis van A.I.’ Volgens hem heeft de verplichting uit de AI Act grote invloed op de recruitmentsector. ‘Het zal de vraag naar technische vaardigheden omtrent A.I. verhogen in een scala aan functies. Wervingsprocessen zullen zich meer op A.I.-gerelateerde vaardigheden richten, wat de kandidatenpool verandert.’

‘Recruiters zullen zich bewuster moeten worden van de gevaren rondom A.I.’

Daarnaast zullen recruiters zich bewuster moeten worden van de gevaren van A.I., stelt hij. ‘Denk bijvoorbeeld aan prompt injectioneen cyber-aanval waarbij aanvallers invoer creëren die legitiem lijkt, maar ontworpen is om onbedoeld gedrag te veroorzaken in machine-learning-modellen, met name grote taalmodellen (LLM‘s). Hoewel LLM’s zijn ontworpen om vertrouwde instructies op te volgen, kunnen ze worden gemanipuleerd om onbedoelde reacties uit te voeren door middel van zorgvuldig samengestelde invoer. Dit zal bijvoorbeeld voor het uitlezen van vacatures tot grote gevolgen in de recruitmentwereld kunnen leiden.’

Op eigen niveau geletterd

Volgens de AI Act moet elke medewerker moet op diens ‘eigen niveau’ A.I.-geletterd zijn. Dat hangt bijvoorbeeld af van de tools die ze gebruiken en hoe ze die gebruiken. Hoe risicovol is de A.I.-inzet? Met welke informatie werken mensen? Wie ChatGPT alleen gebruikt om ideeën te genereren, mag op een lager niveau geletterd zijn dan wie bijvoorbeeld A.I. gebruikt voor een retargeting-campagne. Recruitment is aangemerkt als ‘hoog risico‘, dus hier geldt wel een behoorlijke A.I.-geletterdheid als uitgangspunt. En let op, dit geldt ook voor de eventuele zzp’ers en interimmers die je hiervoor mogelijk inhuurt.

De AP heeft trouwens zelf ook een document gepubliceerd met aanbevelingen voor organisaties om richting te geven over hoe ze hun medewerkers A.I.-geletterd kunnen maken. Hierin staan 4 stappen centraal: (1) identificeren van de A.I.-systemen die je gebruikt, wie dat doet, met welk doel en wat de risico’s ervan zijn, (2) doelen stellen om te bepalen wie er op welk niveau A.I.-geletterd moet worden, (3) uitvoeren van strategieën en acties, zoals trainen, om iedereen A.I.-geletterd te krijgen en (4) evalueren en rapporteren en terug naar stap 1.

Meer weten?

Op donderdag 17 april organiseert Thijmen van der Weg namens Recruitment Marketeers hierover een (verdiepend) Virtual Event:

Virtual Event
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners