Maar liefst 93% van de Nederlandse managers vindt het nu enigszins of behoorlijk moeilijk om gekwalificeerde kandidaten te vinden. En zelfs 98% geeft toe wel eens een verkeerde keuze gemaakt te hebben.
Van de managers zegt 64% dat het nu zelfs moeilijker is dan 5 jaar geleden om goede mensen te vinden. Met name de kenniskloof tussen het aanbod van werkzoekenden en de vraag van werkgevers is daar debet aan, aldus onderzoek van Robert Half, waarvoor onder meer 300 managers met wervingsbevoegdheid en 200 cfo’s zijn ondervraagd.
En wat vinden de werknemers?
Het recruitmentbureau vroeg voor het onderzoek overigens ook zo’n 1.000 Nederlandse kantoormedewerkers die in het afgelopen jaar op zoek waren naar een nieuwe baan. Enkele van hun bevindingen:
- 57% heeft wel eens een baan geaccepteerd die eigenlijk tweede keus was, omdat het proces te lang duurde. Bijna 30% moest bijvoorbeeld langer dan 6 weken wachten om iets te horen van de partij waar ze solliciteerden.
- 29% denkt dat zijn baan de komende 10 jaar door digitalisering kan verdwijnen, 50% verwacht van niet, en 21% weet het zo net nog niet.
ruim 48% zegt dat het (enigszins) waarschijnlijk is dat ze komend jaar van baan zullen veranderen
- ‘Te laag salaris’ (23%) en ‘gemiste loopbaanmogelijkheden’ (18%) zijn de meest genoemde redenen om van baan te veranderen, op ruime afstand gevolgd door slechte work/life-balance (13%), een slechte relatie met de baas (10%) en gebrek aan waardering (9%).
- Heel opvallend: ruim 48% zegt dat het (enigszins) waarschijnlijk is dat ze komend jaar van baan zullen veranderen. Slechts 23% noemt dit (enigszins) onwaarschijnlijk.
Feedback kan nog véél beter
Het onderzoek gaf ook een aardig inkijkje in hoe werkzoekenden aankijken tegen de feedback die ze van de werkgevers krijgen waar ze solliciteren. Zo scoren ‘trage feedback’ (42%) en ‘vertraagde besluitvorming’ (41%) als de grootste frustraties van kandidaten.
En 34% zegt géén feedback te krijgen op de prestaties die zijn geleverd in een sollicitatiegesprek. Van degenen die wél zulke feedback krijgen, noemt 2 op de 3 mensen die feedback ‘generiek’ en slechts 1 op de 3 heeft het over ‘specifieke’ (dus: echt persoonlijke) feedback. Ruim 40% heeft het zelfs over ‘irrelevante’ feedback, en ruim 26% noemt de feedback over het sollicitatiegesprek ‘niet constructief’.
Als het gaat om de feedback op de keuze al dan niet iemand een functie aan te bieden, zegt zo’n 36% hierover géén heldere uitleg te krijgen. En 72% noemt deze informatie ‘generiek’, niet specifiek. Hier heeft zelfs liefst 52% het over ‘irrelevante’ informatie, en noemt 36% de feedback ‘niet constructief’.
‘Niet meer op de lauweren rusten’
Het onderzoek van Robert Half werd uitgevoerd voor hun jaarlijkse Salarisgids. Volgens de onderzoekers betekent het dat werkgevers het niet meer redden met verouderde werving- en selectiemethoden. “De vierde industriële revolutie en druk op de arbeidsmarkt ontketenen een war for talent waarin werkgevers moeten kiezen voor een duidelijke retentie- en talentmanagementstrategie”, aldus Frédérique Bruggeman, managing director van het Nederlandse deel van Robert Half.
‘Werkgevers moeten tegenwoordig elke nieuwe én bestaande werknemer individueel benaderen’
“Ze moeten elke nieuwe én bestaande werknemer individueel benaderen. En ongeacht hoe ze dat doen, moeten zij beseffen dat er meer flexibiliteit dan ooit tevoren nodig is. Op de lauweren rusten is er dus echt niet meer bij.”