Van de internetters tussen 16 en 25 jaar is 91 procent in Nederland actief op sociale netwerken. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. Naarmate mensen ouder zijn, neemt het gebruik van social media af, maar van de Nederlanders tussen de 55 en 75 jaar is nog steeds iets meer dan 30 procent te vinden op social media.
Mannen vaker actief dan vrouwen
Mannen zijn vaker actief dan vrouwen op sociale netwerken. Maar tussen hoogopgeleiden, middelbaar opgeleiden en lager opgeleiden bestaat vrijwel geen verschil. Bij jongeren komt het uitwisselen van tekstberichten het meest voor (78 procent). Het lezen van weblogs of blogs is bij 25- tot 55-jarigen (34 procent) en 55-plussers (18 procent) het meest favoriet.
Alleen meer Poolse jongeren op social media
Binnen de EU zitten de Nederlandse jongeren in de kopgroep als het gaat om gebruik van social media. Ze worden alleen voorafgegaan door hun leeftijdgenoten uit Polen (94 procent). Ook Portugese en Sloveense jongeren zijn zeer actief op de sociale media. Jongeren uit Roemenië en Ierland sluiten de rij.
E-mail grootste internetactiviteit
E-mailen behoort niet tot de sociale netwerken, maar het sturen en ontvangen van e-mails blijft ook in 2010 bij alle leeftijdsgroepen de grootste internetactiviteit. Bij al deze leeftijdsgroepen voert Nederland de EU ranglijst aan.
Bron: CBS