Het recruitmentvak verandert continu. Welke rollen en vaardigheden heb je nodig om ook volgend jaar weer succes te kunnen boeken? Ellen van Dieren werpt alvast een blik vooruit…
Wie als recruiter aan de slag is, heeft het vak de afgelopen jaren steeds professioneler zien worden. Steeds meer data en technologie zijn toegevoegd, wat ertoe heeft geleid dat recruiters (althans, in theorie) tegenwoordig allemaal dezelfde kansen hebben. Lees: dezelfde toegang tot dezelfde doelgroep.
‘Iedereen kan nu hetzelfde sourcingstrucje leren en latente doelgroepen bereiken en verleiden’
Waar je vorig jaar misschien nog bijzonder was als gecertificeerd ‘recruitment sourcings-ninja’, kan nu iedereen in principe hetzelfde sourcingstrucje leren. En met de juiste marketingtechnieken en een bak aan doelgroepdata weten we nu allemaal hoe we de latente doelgroep kunnen traceren, bereiken en verleiden. Termen als “matching based on artificial intelligence”, “geofencing”, “candidate lead funnels” en “automated messaging”? Ze zijn voor de slimme recruiter van nu geen geheim meer.
Het menselijk aspect zal winnen!
Oké, nu even terug naar de realiteit. Want veel mensen die bezig zijn met werving en selectie krijgen jeuk van bovenstaande Engelse termen. Laat staan dat ze de middelen, budgetten en mensen beschikbaar hebben om hun maximaal 20 vacatures op jaarbasis zo sophisticated in te vullen. Maar ook voor deze HR-professionals en recruiters is er hoop. Het menselijk aspect zal de komende jaren namelijk steeds meer gaan winnen!
De recruiter anno 2019 (en daarna..)
Welke rollen zal de recruiter de komende jaren gaan vervullen? Vergeef me de Engelse benamingen. Ik heb getracht een vertaling te maken naar Nederlandse titels, maar daarmee wordt je imago als recruiter anno 2019 er ook niet beter op… Dus daarom toch maar in het Engels:
- Branding expert
- Story teller
- Community builder
- Influencer
- Analyst
- Advisor
- Relationship manager
- Coach / trainer / facilitator
- Onboarding specialist
> Branding expert (x3)
Laat ik even 2 belangrijke rollen nader toelichten, want deze vallen wat mij betreft nauw samen met de andere. En de eerste is dan dat je volgens mij als recruiter in 2019 echt de stap moet maken naar de rol van branding expert. Je bent namelijk niet simpelweg één keer branding expert, maar drie keer!
Je bent niet simpelweg één keer branding expert, maar drie keer!
In de huidige kandidatenmarkt ben je meer dan ooit bezig om de kandidaat te verleiden die nu ook al in een baan zit. Een positieve attitude naar jouw werkgeversmerk zichtbaar maken en creëren is daarvoor cruciaal en een continu proces (1 = employer branding). Ook willen we kandidaten activeren met een concreet baanaanbod. Waarbij ik gelukkig zie dat we steeds minder vacatures verkopen, maar inzien dat we redenen moeten benoemen waarom een kandidaat bij jou wil werken (2 = job branding). En ja, misschien voel je hem al aankomen.. ik kan heel veel mooie verhalen, foto’s en video’s de wereld insturen, maar waarom zou de kandidaat dit geloven? Naast echte verhalen van eigen medewerkers, heb jij hier als recruiter zelf ook invloed op. Vertrouwen creëren en een relatie bouwen is dan ook jouw basis als recruiter (3 = personal branding).
> Coach/trainer/facilitator (x2)
De andere rol die ik er graag even uitpak, is die van de coach/trainer/facilitator. Als recruiter werk je altijd in een driehoeksverhouding (recruiter -> klant -> kandidaat) en daarom heb je deze rol ook dubbel. Zowel naar de klant als naar de kandidaat.
‘Je (in- of externe) klant opvoeden is iets wat ik in elke training benoem’
Ten eerste de klant, want die is tenslotte koning. Althans: dat denkt de klant nog steeds. En dus is het veelal jouw taak als recruiter om de soms misplaatste arrogantie of domweg onwetendheid van de klant weg te nemen. Je (in- of externe) klant opvoeden is iets wat ik in elke training benoem. Geef jouw klant inzicht in de huidige markt, maar help hem of haar ook op weg. Met een goede vacatureintake help je hen om hun vraag nog helderder te krijgen. Faciliteer mogelijkheden om samen mediauitingen te maken (video), train hen in selectiegesprekken voeren of coach ze tijdens de onboarding van nieuwe kandidaten.
En dan de kandidaat. Want is die niet de echte koning in deze markt? Dat klopt, en behandel hem of haar dan ook zo! Customer experience is hot. En terecht. Begeleid de kandidaat daarom goed en help hem of haar bijvoorbeeld met voorbereidingen voor hun sollicitatiegesprek. Maar faciliteer ze ook in de weg naar hun eerste werkdag.
Slaat ze nu de sourcer en analist gewoon over?
Oké, nu denk je misschien: slaat ze nu gewoon de rol van de sourcer en de analist over? Ja. Althans: een beetje. Ik geloof namelijk dat deze rollen nu nog vaak specialismes zijn, maar dat dit werk de komende jaren veel meer geautomatiseerd wordt. Hier is nu al enorm veel tooling voor, die ook beschikbaar is voor de HR-professional of recruiter met een kleiner aantal vacatures. Je moet dit alleen wel weten te vinden.
‘Het werk van de sourcer en de analist zal de komende jaren meer geautomatiseerd worden’
En dit is voor mij het ideale bruggetje naar wat ik zie als de 3 belangrijkste skills van een succesvolle recruiter: nieuwsgierig, open minded en netwerker. Daarom mijn advies:
#1. Blijf nieuwsgierig
Oprechte interesse in zowel je klant als kandidaat is jouw winst. En blijf ook nieuwsgierig op de nieuwste ontwikkelingen, technieken en trends. Lees whitepapers en blogs (zoals deze).
#2. Creëer een open mind
Probeer een open mind te hebben, zowel naar nieuwe technologie als naar doelgroepen op de arbeidsmarkt die voor jou nieuw zijn. Ga de uitdaging aan, zonder referentiekader en met een onderzoekend vermogen. Durf technieken te proberen en leer ervan. En geef zijinstromers, nieuwe generaties of “the silver candidate” eens vaker een kans en begeleid hen vervolgens ook goed.
#3. Netwerk altijd
Netwerk altijd, vooral met je vakgenoten. Trek samen op en leer van elkaar, bezoek events en netwerk met experts. En natuurlijk hoef ik je als recruiter niet te vertellen dat jij jouw ideale kandidaat altijd en overal kunt tegenkomen. Dus investeer in al je contacten. En oja, referral recruitment schijnt ook best succesvol te zijn. Daar moet je een netwerker pur sang voor zijn. Hoe kun je anders je collega’s activeren voor deze via/via-werving?
Jouw werk blijft echt wel bestaan, ook in 2019
Kortom: er staat jou als recruiter best wel wat verandering in je vak te wachten. Het is daarin belangrijk om je te blijven ontwikkelen. Ik kijk daarom alweer uit naar 2019. Het gaat vast weer een mooi recruitmentjaar worden. De arbeidsmarkt lijkt gunstig gestemd, maar mochten economische veranderingen al hun intrede doen… jouw werk als recruiter blijft echt wel bestaan. Vooral als jij jezelf onmisbaar weet te maken in het proces. Kortom: Make recruitment personal again!
Over de auteur
Ellen van Dieren is trainer en eigenaar van het bedrijf: De Recruitment Trainer. Naast een breed trainingsaanbod deelt zij ook graag haar kennis en inspiratie over recruitment en de arbeidsmarkt in haar vlogs en blogs.
Lees ook van Ellen:
- Dit zijn de 10 ergste jeukwoorden van het recruitmentvak – en zó kom je er vanaf
- 7x snelle en moderne recruitment-inspiratie
- 6 tips die de recruiter nog kan leren van de marketeer
Lees alles van Ellen