
Ongeveer 4 op de 5 (Amerikaanse) kandidaten noemt het sollicitatieproces nog steeds een ‘black box’. En 7 op de 10 vindt het proces tegenwoordig ‘te onpersoonlijk’, in recent onderzoek.
‘Als het erom gaat in contact te komen met talent dan blijkt high touch nog steeds het belangrijkst’, aldus Richard Wahlquist, ceo van de American Staffing Association, die eind vorig jaar ruim 2.160 Amerikanen ondervroeg over hun sollicitatie-ervaringen. Hij concludeert daaruit: ‘Bedrijven die te veel vertrouwen op high tech, en te weinig mensen inzetten in het recruitmentproces, zenden de verkeerde signalen uit naar kandidaten.’
Persoonlijk contact nog belangrijker dan internet
Volgens het ASA-onderzoek denkt weliswaar 83 procent van de werkzoekenden dat technologie die zoektocht makkelijker gemaakt heeft, maar nog meer mensen (85%) zeggen dat persoonlijke contacten nog belangrijker zijn dan internet om een baan te vinden. En 59% is het (zeer) eens met de stelling dat het internet niet ‘alles biedt dat nodig is’ in de zoektocht naar een baan.
Een sms’je of whatsappje? Dat vindt slechts 24% gepast als eerste contact met een kandidaat
Gevraagd naar wat acceptabele manieren zijn om zo’n persoonlijk contact tot stand te brengen antwoordt 72%: face-to-face-contact. Een even grote groep vindt een telefoontje ook prima, en maar net iets minder mensen (71%) accepteren ook een mailtje. Maar een sms’je of whatsappje? Dat vindt (nog) slechts 24% gepast als eerste contact met een potentiële werkgever, aldus het onderzoek.
‘Black box’ wordt 5 keer zo vaak sterk gevoeld
Van alle kandidaten die het sollicitatieproces als een black box ervaart is overigens 4 op de 10 het daar ‘zeer mee eens’. Dat is maar liefst 5 keer zoveel als het aantal mensen dat zegt het proces absoluut niet als zodanig te ervaren.
Lees ook:
- Hoe Johnson & Johnson de ‘black box’ van recruitment volledig open gooide
- 10 cijfers die je moet kennen over de Candidate Experience
Credit foto