Het artikel gaat hieronder verder.

Het had opnieuw even een aanloopje nodig, maar uiteindelijk kwamen gelukkig ook dit jaar de inzendingen voor de Werf& Awards weer in groten getale binnen. Toen de deadline naderde, ging de machine ineens hard draaien, en bleek ook het afgelopen jaar weer héél veel moois gemaakt te zijn. Zelfs nog precies eentje meer dan vorig jaar. Wat valt zoal op aan al die 58 inzendingen? We proberen een paar rode draden, trends en ontwikkelingen te ontdekken.
#1. De gemeentes zijn wakker geworden
Zou het de gemeente Amsterdam zijn geweest, die vorig jaar mbo’ers liet gamen voor een gewild traineeship en daarmee een Award in de wacht sleepte? Op een of andere manier lijkt het de gemeentes dit jaar wel wakker te hebben geschud. Jarenlang waren de inzendingen van de 342 gemeentes in Nederland redelijk beperkt gebleven, nu tellen we er ineens 5. En nog heel verschillende ook. Zo was de gemeente Tytsjerksteradiel na een splitsing op zoek naar nieuw personeel, en zette (opnieuw) de gemeente Amsterdam een multimediale campagne in om aan nieuwe managers te komen.
De naastliggende gemeente Haarlemmermeer viel juist op met een Meet & Greet en een mooi leer- ontwikkeltraject voor Functioneel Applicatie Beheerders (in opleiding), terwijl die andere grote stad, Rotterdam, een radicale switch naar een skills-based strategie inzette met een in samenwerking met de Erasmus Universiteit en Frisse Blikken ontwikkelde innovatieve selectie- en ontwikkelmethode. En dan hadden we ook nog de Next Beheer-campagne, een initiatief van de 4 grootste gemeenten van het land, dat een bordspel ontwikkelde om mensen te interesseren voor het beheer van de Openbare Ruimte.
#2. De hele luchtvaart werft
Opvallend: het grote aantal inzendingen uit de wereld van de luchtvaart dit jaar. Mogelijk ook aangestoken door het eerdere succes van de wervingscampagne voor beveiligers van de Schiphol Group, of door de grote tekorten in de sector, zagen we dit jaar inzendingen van vrijwel alle grote spelers op dit terrein. Of het nu de LVNL was, die ‘op de radar’ van nieuwe talenten wist te komen, de KLM, die zijn recruitment naar ‘strategische hoogten’ bracht, of de Royal Schiphol Group zelf, die met een heus Career Travel Agency 2 weken lang op Schiphol Plaza mocht bivakkeren: ze doen allemaal (opnieuw) een gooi naar de prijzen.
#3. De zorg is nog steeds zéér actief
Een sector die kampt met personeelstekorten? Dan denk je waarschijnlijk als eerste aan: de zorg. En zorgpartijen zijn dan ook dit jaar weer volop aanwezig onder de inzenders. Daaronder ziekenhuizen als het IJsselland, dat een safari op de OK organiseerde, het Reinier de Graaf, dat een social media-referral-battle organiseerde, of het Franciscus, dat als een van de weinigen dit jaar een technologisch innovatieve inzending deed. In het kader van samenwerking viel hier de case van 5 ziekenhuizen in de regio Utrecht op, die via Jouwziekenhuisbaan.nl niet langer concurreren om het schaarse personeel.
Maar ook elders in de zorg was er weer veel te genieten. Van de levende billboards van ouderenzorgorganisatie Omring, tot de mooi ‘ronde’ campagne van de Zorgcirkel en de antroposofische ‘(anti-)geitenwollensokken’-campagne van Lievegoed. En van de datagedreven aanpak van GGZ Delfland, tot de preselecterende campagne van Driestroom, het trotse werkgeversmerk van ActiVite en het ‘praatspel’ in de jeugdzorg van Swung: de variatie in de inzendingen was al even groot als die in de sector zelf. Maar steeds met als resultaat dat het dus blijkbaar nog altijd wel kán: je onderscheiden in de zorg, en zo goede mensen aantrekken.
#4. Een waar debutantenbal
Waren het de afgelopen jaren grote (vaak semi-publieke) organisaties als DJI en KVK die ineens ontdekt leken te hebben dat ze óók een werkgeversmerk hebben, dit jaar waren er meer die hun voorbeeld volgden. Wat te denken bijvoorbeeld van de Autoriteit Persoonsgegevens, die zich liet zien met een privacybewuste campagne, of het voorheen nogal onopvallende KIWA, dat nu ook aan de arbeidsmarkt duidelijk maakt dat je ze overal tegenkomt. DNB werkt natuurlijk al langer hard aan zijn employer brand, maar scharen we voor het gemak ook maar even in deze categorie, met hun campagne die het werkveld ‘invoelbaar’ maakte.
Opvallend was ook de inbreng van woningcorporaties als Havensteder en Woonwaard, die debuteerden met sterke werkgeversmerken, en de vervoersbedrijven GVB en EBS, die beide met laagdrempelige, maar zéér doelgroepgerichte acties in een beperkte tijd voldoende buschauffeurs wisten te vinden. Ook het zeer actieve Odido noemen we als nieuwe organisatie in deze categorie, net als het relatief kleine en jonge Polestar Capital, dat zijn duurzame belofte aan de man brengt onder de noemer: ‘Er is werk aan de wereld!’, en Hoogheemraadschap DSR, dat zijn hele recruitment in één jaar strategisch wist te maken.
#5. De luiken mogen open
Terwijl bij overheden vaak wordt gesproken over het ‘onbenutte arbeidspotentieel’, ‘mensen de kans geven’, en ‘de luiken open zetten voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt’, zien we die beweging in de praktijk van de Werf& Awards nog relatief weinig terug. Terwijl veel campagnes nog steeds jagen op hetzelfde schaarse (en steeds schaarsere) talent, zijn er slechts een paar die het vizier verleggen. Zoals PostNL, die met interne jobcoaches iedereen (en dan vooral uitkeringsgerechtigden) aan het werk wil helpen.
Of kijk naar sociaal ontwikkelbedrijf WSD, die in 9 Brabantse gemeenten op markten, bij kringloopwinkels en voedselbanken de doelgroep opzocht die normaal niet zo makkelijk contact heeft met de arbeidsmarkt. Met een beetje goede wil kunnen we ook de inzendingen van het objectieve, skill-based recruitment van DHL en Equalture tot deze categorie rekenen, net als de case van Based on Skills, dat vacatures bereikbaar maakt voor jongeren die anders misschien niet zo snel de kans zouden krijgen. En dan natuurlijk ook de primeur van de toepassing van het Integraal Skillspaspoort, die Defensie afgelopen jaar had, voor ‘jongeren zonder plan’, ondersteund door NCOI en een campagne van het zelf ook nog piepjonge Sevenmade.
#6. Nog altijd weinig A.I. en VR
Opvallend: in een jaar waarin A.I. vaak op allerlei manieren het gesprek leek te beheersen, is daarvan in de inzendingen voor de Werf& Awards weinig terug te vinden, net zo min als bijvoorbeeld VR of AR. Sterker: technologische innovatie lijkt over het algemeen behoorlijk ondergeschikt te zijn aan het handwerk van het traditionele campagnebouwen.
Met natuurlijk uitzonderingen als het al genoemde Franciscus Ziekenhuis, of het omgekeerd solliciteren bij JobQ, digitale ontmoetingsplek voor latent werkzoekenden. Ook de implementatie van Simply’s A.I.-oplossing bij Staan valt natuurlijk in deze categorie, net als de nieuwe recruitmentsite van technisch bemiddelaar STAR. Maar al met al valt op dat het aantal inzendingen hier nog wel wat achterblijft.
#7. Waar zijn techniek, ICT, retail en onderwijs?
Sowieso is zo’n overzicht van inzendingen altijd informatief, niet alleen omdat het laat zien wat er speelt, maar ook om wat er níet wordt ingezonden. Zo valt op dat de toch krappe onderwijssector dit jaar weer vrijwel volledig verstek laat gaan, en ook dat vanuit de techniek de inbreng beperkt blijft. De monteurscampagne van DAF is daarbij een gunstige uitzondering, net als de verrassende employer branding-aanpak van grote bouwbedrijven als BAM en hun kleinere ‘concullega’s’ als Quint en van Ginkel. En wat te denken van het in eigen huis ontwikkelde ‘warme bad’ van Brabants familiebedrijf Knaapen? Opvallend én onderscheidend.
Opmerkelijk is verder dat de IT-sector, jarenlang min of meer hofleverancier van inzendingen, het nu behoorlijk laat afweten. Zou dat met de omslag in de sector te maken hebben? Alleen de Rabobank viel hier op, met een fraaie documentaire, die de duurzaamheid van de ICT-branche belichtte. En ook de retail is wel eens sterker vertegenwoordigd geweest. Kruidvat zond in met zijn ‘solliciteren-met-je-bestie’-campagne, en Rituals met hun werkenbij-site vol merkbeleving. Maar dit jaar géén Jumbo, Lidl, Etos, of Albert Heijn bijvoorbeeld. Zou er bij de retailpartijen niet nog meer moois gemaakt zijn, dat zou kunnen meedingen om de prijzen?
#8. Van onboarding tot DBA
En zo zijn in de inzendingen nog wel meer trends op de arbeidsmarkt terug te zien. Zoals: de toenemende aandacht voor het thema onboarding, die we terug zien in de inzendingen van zowel Byner als de ‘100-dagenreis’ van PGGM, terwijl concurrent APG zich juist onderscheidt met een groots en succesvol referralprogramma, net als de NS. De invloed van de handhaving van de Wet DBA is dan weer te herkennen in de inzending van Heros, terwijl de stichting Guruz de herwaardering van het mbo treffend in video wist te vangen, en JAM de strijd om het steeds schaarser wordende jonge talent een spraakmakend gezicht gaf.
Bij Raaak zagen we de (bestendiging van de) podcast-trend terug, terwijl LTO Noord (met het platform beteruitzicht.nl) de kracht van samenwerking liet zien als je zij-instromers wilt aanspreken. Maar er zijn natuurlijk ook nog altijd gedegen, meer traditionele recruitmentaanpakken te zien. Zoals Van Lanschot Kempen, dat geduldig een sterk werkgeversmerk opbouwt. Of de Trigion Safety Group, die samen met Bluewave en Clubgeist een datagedreven campagne opzette om snel toezichthouders te werven. En ook oud-winnaar Partou liet opnieuw scherp van zich horen, met een leuk-provocerende en bepaald niet kinderachtige campagne.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de meest ‘lollige’ inzendingen van dit jaar: de bijzonder succesvolle campagne voor ‘rij-opa’s’ van Copy Commando, en de werkelijk hilarische carnavalsaanpak van vaste inzender Werken in de Kempen, die andermaal aantoonden goed aan te voelen hoe je recruitment en fun kunt laten samengaan. Of het genoeg is voor een Award, of zelfs maar een nominatie? Dat zal ongetwijfeld de komende weken duidelijk worden…
@werkeninderegio Heeft Wil zijn perfecte match gevonden? ❤️💔 #firstdates #valentijnsdag #valentijn #werkenindekempen ♬ origineel geluid – werkeninderegio
Lees ook
- Bekijk hier nog eens alle inzendingen van de Werf& Awards van 2025