Wereldwijd zijn gemiddeld 7 op de 10 ondernemingen actief op de sociale media, zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. Vooral de retailsector en bedrijven in de financiële dienstverlening, zoals banken en verzekeringsmaatschappijen, zijn goed vertegenwoordigd op sociale media.
Efficiënt en kostenbesparend
Dat blijkt uit internationaal onderzoek van KPMG. Als reden voor de populariteit van social media wordt gegeven dat deze kanalen zich volledig richten op de consument. Organisaties zien het als een zeer efficiënt en kostenbesparend marketingkanaal.
Opkomende economieën
Opmerkelijk is dat vooral bedrijven in opkomende economieën, zoals China, Brazilië en India, actief zijn op sociale media. In koploper China maakt bijna 83 procent van de ondernemingen gebruik van sociale media. Het gebruik in landen als Zweden, Duitsland en Australië ligt rond de 40 procent.
Nieuw personeel
Bedrijven gebruiken sociale media om de relatie met de klant te verbeteren, maar ook voor het vernieuwen van producten en diensten. Een andere belangrijke reden voor het inzetten van social media is het aantrekken van nieuw personeel. Potentiële werknemers kunnen via de sociale media een authentiek beeld krijgen van de organisatie. Bovendien zijn eigen medewerkers in het algemeen graag bereid een steentje bij te dragen. En dat werkt als zeer vertrouwenwekkend. Referenties van insiders worden immers als zeer betrouwbaar ervaren.
Effecten onderschat
Ondanks de toenemende inschakeling van social media kanalen, onderschatten werkgevers nog altijd wat ze opleveren en welke mogelijkheden deze media bieden. Uit het rapport blijkt verder dat managers de neiging hebben om de tijd die werknemers aan sociale media besteden te overschatten. Het blokkeren van sociale media voor personeel heeft weinig zin, zo stelt KPMG. Het is slecht voor het moraal en bovendien verplaatsen werknemers het gebruik van sociale media gewoon naar hun persoonlijke apparaten.
Wat is wijsheid?
Meer weten over hoe om te gaan met social media en recruitment? In de Masterclass Social media recruitment van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie wordt uitgebreid ingegaan op welke online kanalen interessant zijn voor het werven van personeel. Verder passeren gedragscodes en richtlijnen de revue op het gebied van personal branding, social media policy, rules of engagement en community management.