Gem. leestijd 4 min  3215x gelezen

7 trends in recruitment marketing voor 2021

Welke interessante trends op het gebied van recruitment (marketing), arbeidsmarktcommunicatie en employer branding trends kunnen we allemaal verwachten in 2021?

7 trends in recruitment marketing voor 2021

De terugblik op 2020 houden we maar kort. In alle corona-ellende waren er heus ook wel wat lichtpuntjes; toch kijken we liever vooruit. Welke 7 interessante trends op het gebied van recruitment (marketing), arbeidsmarktcommunicatie en employer branding voorzien we als Brandmannen voor 2021?

1. Recruitment marketing wordt creatiever

De economische crisis zal het budget voor recruitment (marketing) waarschijnlijk geen goed doen. Tegelijkertijd blijft de wervingsdruk in branches als het onderwijs en de zorg onverminderd hoog, net als de vraag naar specifieke, schaarse professionals in bijvoorbeeld data, A.I. of IT. Dit vraagt om efficiënte manieren van werven, met een beperkt budget. Om meer creativiteit, kortom. Op naar guerilla-recruitmentmarketing?

2. Arbeidsmarktcommunicatie wordt allround social

Laagdrempelig in contact komen met kandidaten? Daar zijn sociale media natuurlijk bij uitstek geschikt voor. Zeker als je focus ligt op latent werkzoekenden. Bij schaarse professionals in deze doelgroepen wil je zo min mogelijk drempels opwerpen om met jou in contact te komen.

Bij schaarse doelgroepen wil je zo min mogelijk drempels opwerpen.

We verwachten dat professionals in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment marketing in 2021 verder gaan kijken dan LinkedIn en zich steeds meer focussen op andere (sociale) media als Facebook, Instagram, Spotify, Snapchat, YouTube, TikTok en bijvoorbeeld solliciteren via Whatsapp. En misschien komen er ook wel weer nieuwe platformen.


Voorbeeld van een bedrijf dat zich recent tot YouTube wendde om mensen te werven

3. Soft skills worden nog belangrijker

Als er één ding is wat de crisis ons geleerd heeft, dan is het wel het belang van soft skills als weerbaarheid, wendbaarheid, creativiteit en doorzettingsvermogen. Emotionele intelligentie is broodnodig om ook in een digitale wereld klanten te kunnen bedienen en samen te werken met collega’s. Ook in 2021 wordt ongetwijfeld weer vaak een beroep gedaan op deze skills. En zullen recruiters hierop dus een grote focus moeten leggen.

4. Navelstaren loont de moeite

Een nieuwe medewerker werven is meestal duurder dan een bestaande medewerker bijscholen. Daar komt bij dat corona en remote work bij velen ervoor zorgt dat zich loopbaanvragen stellen. Weten wie je in huis hebt, wat hun drijfveren en ambities zijn, én welke gaps je nog hebt, biedt in 2021 daarom veel kansen.

Veel bedrijven zagen het lange tijd als een moetje om een vacature ook intern uit te zetten.

Veel bedrijven zagen het tot vorig jaar min of meer als een verplichting om een vacature ook intern uit te zetten – met weinig vertrouwen in het resultaat. In 2021 kan dit wel eens een heel andere lading krijgen.

5. Employer branding, nu echt een must

In tijden van crisis heb je meer nodig dan een (dure) shiny marketingcampagne. Echte verhalen van echte werknemers die zich gesteund voelen door hun werkgever, dat zijn de verhalen die blijven hangen. Wie in crisis goed zorgt voor zijn mensen, klanten én het milieu, doet dat tenslotte ook in betere tijden. Belangrijk hierin zijn: kernwaarden en cultuur. Zo kunnen kandidaten snel zien of kun kernwaarden en drijfveren matchen met die van een organisatie. Juist daarom zal daar in 2021 nog meer nadruk op komen te liggen.

brandmannen cultuur trends 2021

6. Data, automatisering en A.I. blijven groeien

In recruitment blijft het gebruik van data, automatisering en A.I. groeien. Van geautomatiseerd e-mailverkeer tot people forecasts en van wervingsstatistieken tot applicant tracking systems (ATS’en). Al die systemen worden bij voorkeur ook zoveel mogelijk aan elkaar gekoppeld, zodat verbanden goed te leggen zijn, en juist daardoor verbetering is te boeken.

7. De roep om meer diversiteit neemt toe

Bedrijven met een divers samengestelde populatie presteren beter dan hun concurrenten, dat is al jaren bekend. Maar toch vindt ook nog steeds discriminatie plaats op de arbeidsmarkt. Aangezwengeld door Black Lives Matter is hier in 2020 echter eindelijk flink aandacht voor gekomen. Bedrijven lijken hun leven te willen beteren, bijvoorbeeld via anoniem solliciteren. Deze trend zet zich waarschijnlijk (en hopelijk) in 2021 door.

Tot slot

Ja, dat is een beetje ‘WC-eend’, maar we zijn oprecht ervan overtuigd: aandacht voor recruitment marketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en het automatiseren en digitaliseren van HR- en wervingsprocessen verdient de aandacht. Juist nú. Als de markt straks weer aantrekt, wil je immers niet achteraan staan, maar vooraan – in de startblokken. In 2021 geven we dan ook elke maand een aantal tips en mooie voorbeelden, waarmee jij je strategie kunt aanscherpen. Stay tuned!

Over de auteur

Dit blog is geschreven door Brandmannen, recruitment marketing experts, gevestigd in Heemstede.

Lees ook

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners