Een gisteren afgeronde opleiding zegt weinig meer over prestaties van morgen. Hoe herken je de sollicitant die elke dag bijleert? 7 types die zichzelf steeds opnieuw uitvinden.
Jake Schwarz is ceo van General Assembly, een Amerikaans bedrijf dat innovatieve opleidingen aanbiedt voor levenslang leren. De reden waarom hij het bedrijf opstartte? Hij besefte na een tijdje ronddolen op de arbeidsmarkt dat zijn Yale-diploma hem misschien wel theoretische, maar nog geen praktische vaardigheden had opgeleverd. En de MBA-studie die hij daarna volgde, kostte hem veel tijd en geld, maar leverde hem uiteindelijk hetzelfde resultaat. Hij kon met die opleidingen niet uit de voeten in de huidige, snel veranderende in-demand economie, waarin doen het nieuwe denken is.
Succesratio van 99 procent
Schwarz wilde met zijn bedrijf de regel te lijf dat je zo vroeg mogelijk in je leven zoveel mogelijk formeel onderwijs moet volgen, zodat je de rest van je carrière salarissen en bonussen kunt oogsten, overeenkomstig het niveau van je diploma. In plaats daarvan biedt General Assembly leertrajecten aan die kort, praktisch, relevant en informeel zijn. Zijn opleidingen, een blend tussen offline en online, kun je niet één, maar meerdere keren in je leven volgen, tijdens en naast het werk. Inmiddels heeft Schwarz bewezen dat het een gat in de markt is: 99 procent van de afgestudeerden heeft binnen 180 dagen na afstuderen een betaalde baan gevonden.
99% van de afgestudeerden heeft binnen 180 dagen na afstuderen een betaalde baan gevonden
Diploma moet geen doel meer zijn
Het klassieke onderwijs is gericht op het opslaan van feiten, theorieën en vastomlijnde structuren, meestal in brede en generieke context. Het is gericht op resultaat behalen in de vorm van een diploma voor het leven. Maar dat is in de huidige tijd niet meer genoeg. De economie van nu gaat niet meer over het omgaan met het vaststaande, maar over het anticiperen op en creëren van nieuwe ideeën, theorieën, producten en kennis. Het doel van leren moet geen diploma meer zijn, maar directe toepasbaarheid en het kunnen (en willen) omgaan met verandering. Louter een opleiding volgen aan het begin van je carrière is niet meer voldoende is om duurzaam inzetbaar te blijven. Blijven leren is het devies.
een opleiding aan het begin van je carrière is niet meer voldoende is om duurzaam inzetbaar te blijven
De kandidaat die blijvend leert wordt begeerd
Een leven lang leren. Zucht. Voor veel mensen klinkt het als blijvende hoofdpijn. En inderdaad: het gaat nooit meer over. Er is non-stop verandering, een digitale revolutie overspoelt ons en de toenemende prestatieverwachtingen van bedrijven vraagt erom continu te anticiperen. Niet door langjarig te studeren aan de universiteit, maar door jezelf dagelijks te voeden. Te variëren met ingrediënten, nieuwe gerechten uit te proberen, een mening te vormen rondom verse recepten en jezelf af te vragen waarom iets goed smaakt of niet.
7 continu lerende types
Maar hoe herken je als recruiter de kandidaat die zichzelf telkens weer opnieuw uitvindt en zichzelf continu andere skills blijft aanmeten? Dat kun je doen door te kijken of de kandidaat thuishoort in een van de volgende 7 archetypes:
#1. De journalist
Nieuwsgierig zijn creëert nieuwe inzichten en zorgt voor een actieve geest. Werf de kandidaat die herkent hoe vervelend het is als hij op een feestje nieuwe mensen ontmoet die niets vragen, maar alleen over zichzelf praten.
Werf het nieuwsgierige aagje dat juist wel vraagt en luistert, en bovendien leest, onderzoekt, verkent en altijd inspiratie najaagt. De padvinder die zijn neus graag in andermans zaken steekt.
#2. De wijsneus
De kandidaat die zijn eigen mening vormt. Die niet zomaar iets voor lief neemt. Ouders, leraren, trainers en managers: ze hebben allemaal hun eigen referentiekader van waaruit ze je zullen opvoeden, lesgeven, trainen, aansturen, aanmoedigen of proberen te weerhouden.
Werf de kandidaat die daarvan loskomt. Die zijn of haar eigen interpretaties creëert en een eigen geloof heeft in dingen. Dus niet het volgzame schaapje, maar de ietwat eigenwijze bok die over de dam springt.
#3. De zelfreflector
De kandidaat met een lenige nek, die terugkijkt op zijn eigen acties, ervaringen en emoties. Die bewust is van wat hij meemaakt en continu op zichzelf reflecteert. Want dat creëert lerend vermogen.
Werf de spiegelaar die volhardend is ondanks obstakels, moeite doen ziet als een pad tot succes en vooral leert van kritiek en tegenvallende prestaties. De reflect-lerende vastloper die zich ontwikkelt tot losloper.
#4. De ruimdenker
De kandidaat die open-minded is. Die geen oordeel vormt over iets dat hij niet kent. Die graag andere routines probeert en uitdagingen omarmt.
Werf de kandidaat die af en toe eens buiten de piste skiet, gewoon om te proberen of dat leuker, sneller of gemakkelijker gaat. Die boer die wel eet wat hij niet kent en niet alleen maar stamppot met worst op tafel wil zien staan.
#5. Het leeghoofd
Leeghoofdig wordt vaak gezien als nietsnuttig, maar ik zie het liever als allesnuttig: mindful. Geen gepieker, geen aannames, geen vooroordelen, maar even bewust niks denken. Door zuiver te focussen op voelen en ervaren. Zo leer je intuïtie en talenten te herkennen en komt creativiteit naar boven.
Werf de kandidaat die af en toe even stopt met rennen en om zich heen kijkt. Die bewust is van wat hij doet, waar hij is, wat hij ervaart en continu dat liedje van Bob Dylan fluit: the answer my friend is blowing in the wind.
#6. De zwever
De ietwat spirituele kandidaat die de betekenis van zijn of haar acties zoekt. Als een klein kind dat continu vraagt: waaróm? Die verlangt naar passie, zin en vervulling. In het huidige tijdperk is dat een belangrijke leereigenschap. De robot kan immers vrijwel alles vervangen, maar niet het betekenis geven aan de taken die hij uitvoert.
Werf de kandidaat die een beetje zweeft, maar niet helemaal opstijgt.
#7. De vrijgever
Het woord ‘leergierig’ zegt impliciet dat je kennis niet moet weggeven. Maar dat moet je juist wél doen.
Werf de kandidaat die leergul is. Die een ander helpt zonder wat ervoor terug te verwachten. Die kennis niet deelt, maar uitdeelt. Alsof hij elke dag jarig is. De weldoener die snapt dat uitdelen werkt als een boemerang: het komt vanzelf terug, alleen vaak uit onverwachte hoek en op een onverwacht moment. Van uitdelen komt vanzelf incasseren.
Leren kun je leren
Levenslang leren wordt een economische noodzaak en is gezond. Het zorgt ervoor dat je nieuwe vaardigheden en passies ontdekt, sociaal bewuster wordt, geestelijk fit blijft en langer leeft.
Werf dus de Sherlock Holmes die dol is op een sudoku, graag een boek leest over zijn vakantiebestemming, handenwrijvend de betekenis van een moeilijk woord opzoekt en/of een Lego-bouwwerk creëren met zoon of dochter stiekem geweldig vindt.
Of zoek de Watson die een werkdag graag begint met een half uurtje Twitter afstruinen, liever traint met een podcast dan met beukende trancemuziek op zijn koptelefoon en ’s avonds nog even een halfuurtje overschakelt van Netflix naar Nieuwsuur.
Leren was eigenlijk nog nooit zó leuk. Toch?
Dit blog is geschreven door Jeroen Moerenhout, die werkt bij De Staffing Groep, bedrijf in HR en staffing solutions, waar hij ondernemingen adviseert op het gebied van in-, door- en uitstroom van talent. Hij is tevens oprichter van Leefvermaak.
Lees meer van Jeroen:
- 2017 wordt het jaar van ‘Omwerven’
- Laat dat schaap met 5 poten toch lekker grazen
- Waarom de beste kandidaat zelden het perfecte cv heeft
- Zoek je flexibiliteit? Hou dan op over kantoortijden
- Werf kandidaten als het hén schikt (niet als het jou uitkomt)
- Waarom je de beste kandidaten niet met geld lokt, maar met vuur
Meer van zulke verhalen?
Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!