Sourcing van kandidaten is de afgelopen jaren in razend tempo een serieus onderdeel van recruitment geworden. Niet meer een vacature plaatsen en dan maar hopen dat de juiste mensen reageren, maar: zelf op zoek! Waar zit die ene eenhoorn dan? Waar is dat verborgen pareltje dat misschien online niet zo zichtbaar is, zodat anderen er tot nu toe steeds overheen kijken?
Door corona zijn er tal van mogelijkheden bijgekomen om online talent te vinden.
Ook op het gebied van sourcing spelen zich tal van ontwikkelingen af. Zo wordt het vak steeds meer datagedreven. En door de coronapandemie zijn er ook steeds meer mogelijkheden bijgekomen om talent te vinden. Wat speelt zich er allemaal nog meer af in het veld? We zetten 7 opvallende resultaten op een rijtje.
#1. 4% geïnterviewd, 10% aangenomen
Niet helemaal verrassend misschien, maar kandidaten die via sourcing bij een organisatie binnenkomen, blijken veel vaker te worden aangenomen dan kandidaten die op een minder actieve manier worden geworven. Zo blijkt uit (toegegeven, al wat ouder) onderzoek dat sourcing de bron is voor 4 procent van alle sollicitatiegesprekken. Tegelijkertijd leidt het wel tot maar liefst 10 procent van alle aannames. Daarmee scoort sourcing als bron maar net iets minder dan de eigen recruitmentsite of jobboards.
#2. Zeker 75% passief
Schattingen lopen nogal uiteen. Maar volgens de meeste onderzoeken is zeker 70 tot 80 procent van de professionals niet actief op zoek naar een andere baan. Volgens onderzoek van Intelligence Group gaat het zelfs om bijna 90 procent. Van hen staat het grootste deel (ook wel bekend als: de passieve of latente kandidaten) wel open voor een andere baan, als ze daarvoor tenminste actief worden benaderd.
#3. Bijna 1 op de 3 is actief benaderd
Onder de term ‘sourcingsdruk’ wordt verstaan het aantal mensen dat in een bepaalde periode actief is benaderd voor een baan. Zou je denken dat dat getal in de huidige arbeidsmarkt flink afneemt? Dat valt reuze mee. Uit de meest recente cijfers, over het derde kwartaal van dit jaar, ging het om 31,5 procent van de mensen die actief benaderd is voor een baan. Dat is maar net een procentpuntje minder dan in dezelfde periode vorig jaar.
#4. Meer kans op impact: 120%
Volgens data van LinkedIn zorgen passieve kandidaten voor een wel 120 procent hogere kans om impact te maken op je business. Daarbovenop hebben ze een 17 procent mínder grote kans om nog verdere training nodig te hebben dan een actief zoekende kandidaat voordat ze een functie kunnen vervullen. Dat betekent dat kandidaten die via sourcing binnenkomen, dus gemiddeld ook eerder over de juiste vaardigheden beschikken.
#5. Bijna iedereen ziet belang
Sourcing is allang geen obscuur hoekje van het recruitmentvak meer. Sterker nog: volgens onderzoek ziet maar liefst 98 procent sourcing als een belangrijke bron van toekomstig personeel.
#6. Meer uitdaging voor 3 op de 4
Ongeveer 75 procent van de recruiters vindt het aantrekken van passieve kandidaten wel ‘een uitdaging’, vooral omdat zulke latente kandidaten veel minder geneigd zijn om te reageren.Je moet er dus meer voor doen om ze binnen te halen en te overtuigen.
#7. Vooral veel sociale media
Vooral sociale media zijn belangrijk in sourcing, zo blijkt. En daarbij gaat het trouwens niet alleen om LinkedIn, als we de onderzoekers mogen geloven…
- 80% van de werkgevers zegt dat sociale media hen helpen om latente kandidaten te vinden. (Betterteam)
- 70% van de hiring managers zegt dat ze succesvol mensen hebben aangenomen via sociale media. (Betterteam)
- 91% van de werkgevers gebruikt tegenwoordig sociale media om talent te vinden. (CareerArc)
- 79% van de werkzoekenden gebruikt sociale media om een baan te vinden. (Glassdoor)
- Van de mensen tussen de 18 en 34 jaar zegt 73% zijn of haar laatste baan gevonden te hebben via sociale media.
Meer weten?
Zelf aan de slag? Op dinsdag 24 november start de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie weer met de Tweedaagse Sourcing & Search. Daar leer je bijvoorbeeld dat sourcing om meer gaat dan alleen een Inmail versturen via LinkedIn of een ‘boolean search’ in Google. Tijdens deze twee dagen leer je direct meer juiste kandidaten te vinden en verleiden met een toegankelijke en kandidaatgerichte sourcingsaanpak. Ook ga je direct aan de slag met je eigen vacatures.