Maar liefst 9 mensen zijn er geïnterviewd voor de whitepaper ‘Trends and External Factors driving the MSP market 2020-2021’. Van de Nederlandse Compagnon-ceo Frank Roders tot Adam Godson, HR technology leader bij Cielo, en van Craig Sweeney SVP bij WilsonHCG tot Remco Worst van ManpowerGroup Talent Solutions; allemaal lieten ze hun licht schijnen over de trends in de nog steeds snel groeiende markt voor Managed Services Providers. Oftewel: de leveranciers die voor hun klanten het inhuurproces beheren.
Tegenwoordig komt er heel wat meer bij een MSP kijken dan alleen een goed systeem aanbieden.
Eens een relatief eenvoudige klus, zo stelt de whitepaper. Maar tegenwoordig komt er heel wat meer bij kijken dan alleen een goed systeem aanbieden en het programma efficiënt uitvoeren. Denk aan: meer doen met de data. Of: het tekort aan talent ermee te lijf gaan. Wat zijn zoal de trends op dit gebied? De geïnterviewden telden er (zeker) 7:
#1. Continue groei
De MSP-markt kende vorig jaar een snelle groei en die lijkt nauwelijks te vertragen in 2020. Nieuwe industrieën nemen MSP over, terwijl ook een groeiend aantal middelgrote organisaties de voordelen van Managed Services Providers beginnen te zien. Tegelijkertijd willen grote bedrijven die al MSP diensten gebruiken, hun diensten verbreden. ‘We verwachten groei over alle branches en gebieden, zowel in aantal diensten als omvang van de deals’, aldus Jurgen Jaarsma, bij Hays verantwoordelijk voor Frankrijk en de Benelux.
#2. Onderscheid vast-flex vervaagt
Waar het onderscheid tussen flexibele en vaste arbeidsovereenkomsten eerst nog vrij hard was, is dit tegenwoordig steeds meer aan het vervagen. Steeds meer MSP-providers bieden voor beide contractstromen oplossingen aan. Daardoor vervaagt ook de traditionele lijn tussen Recruitment Process Outsourcing (RPO) en Managed Services Providers of MSP’s steeds meer. Het leidt tot de opkomst van het zogenoemde ‘Total Talent-model’, ziet bijvoorbeeld Tom Verhoeven (Agile One). ‘Als ik kijk naar de grote bedrijven, dan bewegen ze allemaal naar een programma waarin de RPO- en MSP-dienstverlening zijn geïntegreerd.’
#3. Bredere dienstverlening
Waar MSP-providers voorheen vooral een zogeheten vendor management systeem (VMS) aanboden en dat netjes beheerden, willen ze tegenwoordig een steeds bredere dienstverlening aanbieden. Overstappen op diensten met meer waarde, betekent wel dat de vaardigheden van recruiters steeds belangrijker worden voor het succes van providers.
‘We zien dat HR-afdelingen steeds vaker beseffen dat ze in een MSP hun toegevoegde waarde kunnen laten zien.’
Het is dé trend van 2020, zegt bijvoorbeeld Mijntje Nooij (Randstad Sourceright). ‘Een MSP was vroeger altijd nogal inkoopgericht. Nu zien we dat HR-afdelingen steeds vaker beseffen dat ze hier hun toegevoegde waarde kunnen laten zien.’
#4. Hogere verwachtingen
De spiegel van de bredere dienstverlening die MSP’s gaan bieden, is dat klanten ook meer van hun MSP-providers gaan verwachten. Zo willen ze steeds vaker advies over hoe om te gaan met het tekort aan talent en de snelle technologische ontwikkelingen op recruitmentgebied. ‘Een MSP 1.0 was feitelijk echt traditioneel outsourcen’, zoals Tim Proehm (KellyOCG) het uitdrukt. ‘Nu zien we steeds meer vereisten toegevoegd worden, van employer branding tot recruitment marketing en technologieadvies.’
#5. Platforms komen op
Naarmate de markt voor MSP-services groeit, komen er ook steeds meer nieuwe spelers op de markt, constateren de geïnterviewden. Zo zijn er bemiddelaars van freelancers die lokaal proberen hun diensten om te zetten in een MSP-constructie. Soms stelt technologie organisaties ook in staat om zelf MSP-services te beheren. En ook verschijnen er nieuwe uitdagers aan de horizon, zoals de vele online platforms waar freelancers die overal werken hun diensten aanbieden, en waar organisaties ook hun flexschil kunnen beheren.
‘Digitale platforms worden ook in arbeidsbemiddeling steeds belangrijker.’
Proehm verwacht hier veel van. ‘Organisaties zoals Upwork, 99designs en Fiverr bieden nu al toegang tot veel freelancers. We denken dat digitale platforms ook in arbeidsbemiddeling steeds belangrijker worden, net als eigenlijk in elke andere branche.’ Dat hoeft trouwens niet alleen een bedreiging te zijn voor MSP’s, het kan ook een kans zijn, aldus Dennis Ender (Manpower). ‘Wij werken ook aan een dergelijk systeem. Voor elke behoefte moet je kijken wat de beste technologie is. Soms is dat de tech van een grote wereldspeler, soms is het beter om het zelf te ontwikkelen.’
#6. Compliance wint aan belang
De wetgeving was natuurlijk altijd iets om rekening te houden. Maar als het gaat om de inhuur van externe krachten wordt dit alleen maar belangrijker. Het is zelfs een van de aanjagers van de MSP-trend, zo wordt gesteld. Door de nadruk op compliance en de complexe regelgeving willen veel organisaties dit uitbesteden, en zo min mogelijk zelf de risico’s lopen tegen de grenzen van de regelgeving aan te lopen.
‘Grote organisaties kunnen het zich gewoon niet veroorloven om hierin fouten te maken.’
‘Grote organisaties kunnen het zich gewoon niet veroorloven om hierin fouten te maken’, zegt Frank Roders, managing director van Compagnon. ‘Daarom leggen ze het graag in de handen van een ander. Het is een van de voornaamste redenen waarom MSP in korte tijd zo groot geworden is.’
#7. Groeiende datahonger
De VMS’en binnen een Managed Services Providers-programma genereren van zichzelf natuurlijk al grote hoeveelheden data. Steeds vaker is in de markt echter te zien dat deze meer ‘traditionele’ datasets worden verbeterd door ook data toe te voegen van externe bronnen zoals in Nederland: het CBS of het UWV. Klanten van MSP-providers gebruiken dit steeds vaker om prognoses uit te voeren en operationele en zelfs strategische beslissingen te nemen.
Steeds vaker worden de data uit een VMS gecombineerd met externe data.
Zoals Adam Godson (Cielo) als voorbeeld geeft: ‘Wij hebben klanten in de VS die kampen met een acuut tekort aan verpleegkundigen. Voor ons is het dan de uitdaging om precies te weten waar te zoeken en vervolgens de kandidaten te overtuigen. Als we uit vissen gaan, moeten we weten waar de visgronden zijn. En we hebben data nodig om dat te bewijzen en onze inspanningen richting te geven.’
‘Als we uit vissen gaan, moeten we weten waar de visgronden zijn. En we hebben data nodig om dat te bewijzen.’
Dat geeft zelfs de mogelijkheid om operationele, en misschien zelfs wel strategische beslissingen, meer te baseren op beschikbaarheid van personeel, aldus Verhoeven. ‘Stel: een klant wil een SAP-implementatie doen, en heeft daarvoor 100 consultants nodig. Dan kunnen wij, gebaseerd op de data, laten zien wanneer het daarvoor de beste tijd is, en wanneer je dat beter niet kunt doen.’
Meer weten? Doe de download
De whitepaper ‘Trends and External Factors driving the MSP market 2020-2021’ is een van de recente documenten die Intelligence Group heeft gemaakt over leveranciers in de recruitmentmarkt. Eerder verscheen al een soortgelijk whitepaper over trends in de RPO-markt.
De whitepapers met de trendinterviews verschijnen mede ter gelegenheid van de lancering van twee nieuwe producten:
- G!ant, het internationale online dashboard met arbeidsmarktdata, dat helpt om ook over de grens onderbouwde recruitmentkeuzes te maken,
- de start-up Recruiteverywhere, een van de 3 recente winnaars van de Start-Up Pitch voor Demo_Day 2020.