Talent is een belofte voor de toekomst, maar wel een belofte die nog moet worden ingelost. Toch heeft ruim 60 procent van de werkgevers geen enkel beleid op papier staan op het gebied van talentmanagement. Dit blijkt uit een onderzoek dat het vakblad Werf& uitvoerde onder 136 verschillende organisaties.
Talent ben je niet, talent heb je
Het merendeel van de respondenten, professionals op HR-, recruitment- en arbeidsmarktcommunicatiegebied, geeft aan dat talent een belangrijke rol speelt in hun organisatie. En vrijwel iedereen is het er over eens: talent draait niet om mensen, maar om vaardigheden die een medewerker heeft. Iedereen kan talent hebben, jong, oud, hoog opgeleid, high potential of niet.
Geen garantie voor goede prestaties
Bijna driekwart van de ondervraagden is het niet eens met de stelling dat talent een garantie is voor goede prestaties. Talent binnenhalen is een goede zaak, maar uiteindelijk moet er dus nog wel iets mee gebeuren voordat het zich kan vertalen in prestaties.
Figuur 1. In hoeverre bent u het eens met de stelling: Talent is een garantie voor goede prestaties?
Geen beleid
De professionals zijn het erover eens: je moet talent ontwikkelen om het te kunnen omzetten in prestaties. Des te opmerkelijker is het dan ook dat ruim 60 procent van de organisaties zegt geen enkel beleid op schrift te hebben op het gebied van talentmanagement. Slechts 11 procent heeft een speciaal talentbeleid. Bij de overige organisaties maakt talentmanagement onderdeel uit van het algemene HR-beleid. Hier ligt een kans voor de komende periode. Het is immers niet alleen zaak om de juiste mensen binnen te halen, maar ook om medewerkers binnen je organisatie zoveel mogelijk tot bloei te laten komen.
Figuur 2. Heeft u een talentmanagementbeleid op schrift staan?
Talentmanagementbeleid
Organisaties kunnen nog een belangrijke slag maken in het vertalen van talent naar prestatie. Talent is schaars. De meerderheid van de respondenten is het hier over eens ( 57 procent). Met een goed strategisch talentmanagementbeleid kan een organisatie zich duidelijk onderscheiden van anderen, niet alleen in de “war for talent”, maar ook in het benutten van de mogelijkheden die het talent de organisatie te bieden heeft.
Onderzoeksopzet
Het onderzoek is gehouden middels een online vragenlijst die in de periode van 16 augustus tot en met 5 september 2011 uitstond. In totaal vulden 136 respondenten het onderzoek volledig in. De groep respondenten bestaat uit recruiters, P&O’ers, arbeidsmarktcommunicatiespecialisten en managers uit kleine, maar ook heel grote organisaties. 42 procent van de respondenten is werkzaam bij een organisatie met meer dan 1.000 werknemers en 30 procent bij een organisatie met minder dan 100 werknemers.
Werf& talent
De 15e editie van Werf&, het vakblad voor arbeidsmarktcommunicatie en recruitment, verschijnt op 5 oktober a.s. en staat geheel in het teken van talent. In deze Werf& kun je meer lezen over het Werf& talentonderzoek en de overige onderzoeksresultaten. In dit themanummer wordt verder ingegaanop de zin en onzin van talent en je kunt lezen hoe Henkjan Smits vindt dat recruiters met talent moeten omgaan. En in drie best practices vertellen drie verschillende organisaties hoe zij hun talent werven en ontwikkelen. Geïnteresseerd? Neem hier een abonnement en laat je elk kwartaal informeren en inspireren.