Gem. leestijd 4 min  605x gelezen

6 tips om jouw recruitmentteam te helpen succesvoller te zijn

Er moet hard voor worden gewerkt om een sterk recruitmentteam te bouwen dat de visie van het bedrijf ondersteunt. Indeed geeft 6 tips om te kunnen helpen de teamcohesie te versterken.

6 tips om jouw recruitmentteam te helpen succesvoller te zijn

Je wordt niet zomaar een effectieve leider van een recruitmentteam. De juiste mensen vinden vergt enorm veel werk. Werkgevers stellen bovendien hoge eisen en van recruiters en sourcers wordt verwacht dat ze kwaliteit leveren onder tijdsdruk in een krappe arbeidsmarkt. Recruitmentteams vertrouwen op hun managers voor begeleiding en onderlinge cohesie. Hoe kun jij als recruitmentleider jouw team helpen succesvoller te zijn?

Tip 1. Zet je team op de eerste plaats

Met een sterk recruitmentteam bereik je meer. Een goede leidinggevende weet dat mensen op de eerste plaats zetten de sleutel is om die dynamiek te stimuleren. Volgens Scott Bonneau (vp Global Talent Attraction en HR Analytics bij Indeed) betekent dit de obstakels in kaart brengen die het werk van een team in de weg staan, zowel op teamniveau als op individueel niveau. Vervolgens moet je strategieën bedenken om deze obstakels te overwinnen. Bonneau: ‘Elk probleem is in feite een menselijk probleem, het is de taak van een leidinggevende om mensgerichte oplossingen te vinden voor uitdagingen die zich ongetwijfeld voordoen.’

recruitmentteam

Tip 2. Leer je medewerkers kennen

Mensen op de eerste plaats zetten klinkt eenvoudig, maar veel leidinggevenden maken te weinig tijd vrij om hun medewerkers echt te leren kennen. Dit gebrek aan communicatie kan nadelig zijn voor de psychologische veiligheid en uiteindelijk een remmende factor zijn voor het succes van een recruitmentteam. Effectieve leidinggevenden zijn empathisch, kennen de ambities en uitdagingen van hun teamleden en kunnen ze helpen hun sterke punten te ontwikkelen en in te zetten. Goede leiders zorgen voor verbondenheid met het team op zowel groeps- als individueel niveau. Relaties kun je het best face-to-face opbouwen, zelfs in een virtuele omgeving.

Veel leidinggevenden maken geen tijd vrij om hun medewerkers een-op-een te leren kennen.

Tip 3. Plan contactmomenten in

Het plannen van regelmatige contactmomenten kan je helpen om iedereen in je team beter te leren kennen. Dit zorgt ook voor respect en vertrouwen en toont dat je aandacht hebt voor hun succes. Bovendien ontstaat een sfeer van openheid, mocht iemand hulp of een luisterend oor nodig hebben. Wees proactief en plan tijd in om een-op-een met elkaar in gesprek te gaan voordat lastige situaties uit de hand lopen.

Wees empathisch en het kan eenvoudig zijn om problemen op te lossen.

Benader deze gesprekken met de belangen van de medewerker in het achterhoofd. Probeer de oorzaak van problemen te achterhalen, maar wees meelevend terwijl je vragen stelt. Misschien krijgen medewerkers bijvoorbeeld geen kans van hun directe manager om hun volledige potentieel te laten zien. Of er is sprake van een culturele botsing of lastige persoonlijke kwestie. Het kan eenvoudig zijn om problemen op te lossen, zolang je bereid bent om je empathische leiderschapsvaardigheden in te zetten door goed te luisteren en mogelijke oplossingen te bieden.

Tip 4. Geef je team erkenning

Om je communicatie als leidinggevende te verstreken, moet je ook zeker niet de soft skills vergeten.  Zoals luisteren, communicatie en empathie, zowel voor jezelf als leidinggevende, maar ook voor je teamleden. ‘Iedereen kan een groep slimme mensen samenstellen, maar kun je ook een groep emotioneel intelligente mensen samenstellen?’, vraagt Bonneau.

Naast hard werken is het belangrijk om plezier te hebben en successen te benadrukken.

Naast hard werken is het belangrijk om plezier te hebben en successen te benadrukken. Als er successen te vieren zijn, zorg er dan voor dat het hele team erkenning krijgt. Laat ze zien dat de tijd en energie die ze in succesvolle projecten steken niet onopgemerkt blijft. Dat is een belangrijk kenmerk van goed leiderschap. Leiders zijn alleen maar zo goed als de mensen die hen ondersteunen, dus geef degenen die zich inzetten de erkenning die ze verdienen. Dit bevordert een positieve werkplek en -sfeer.

Tip 5. Geen fouten, maar verbeterpunten

Het is normaal dat je je gefrustreerd, gegeneerd of beschaamd voelt als je een fout maakt, maar laat dit nooit je reactie als manager beïnvloeden. Open staan voor feedback kan je helpen dingen terug te halen en vast te stellen wat fout ging. Door fouten te zien als kansen kunnen teams experimenteren en falen (binnen redelijke grenzen) zonder bang te hoeven zijn voor de gevolgen.

Als leidinggevenden hun fouten niet erkennen, kan dit nadelig zijn voor de werksfeer. Een oprechte verontschuldiging kan gunstig werken voor hoe het team tegen jouw manier van leidinggeven aankijkt, dus geef toe wanneer je ongelijk hebt. Leg uit wat je hebt gedaan, hoe je van plan bent dit te corrigeren en neem de verantwoordelijkheid voor het probleem. Je creëert daarmee een cultuur waarin continue groei centraal staat. Erken dat geen enkele persoon of idee perfect is, dan kan iedereen blijven leren.

De beste leiders geven toe wanneer ze ongelijk hebben.

Invloedrijke leiders combineren hun integriteit en waarden met empathie voor anderen. Mensen die geloven dat jij het juiste doet zijn eerder geneigd je te volgen, zeker als ze ook geloven dat je ze steunt als er iets misgaat. De beste leiders gebruiken hun passie en enthousiasme om hun teams naar nieuwe hoogtes te tillen.

Tip 6. Goede leiders worden niet gevreesd

Vergeet het achterhaalde idee dat goede leiders gevreesd moeten worden. Om teams effectief te managen, wil  je je people management-vaardigheden aanscherpen. Goede leidinggevenden inspireren hun teams door integriteit en begrip. Zoals bij elke relatie is communicatie de sleutel tot teamcohesie.

Goede leidinggevenden inspireren hun teams door integriteit en begrip.

Als een medewerker het moeilijk heeft, kunnen een-op-een-gesprekken leidinggevenden helpen om beter te begrijpen wat er speelt en hoe ze kunnen helpen. De afgelopen 2 jaar hebben aangetoond dat het empathisch benaderen van lastige situaties een solide basis legt voor vertrouwen. Niemand beweert dat leiderschap eenvoudig is, maar je team op de eerste plaats zetten is een goede eerste stap. Als je empathisch leiderschap omarmt en deze tips ter harte neemt, til je je people management-vaardigheden naar een hoger niveau.

Dit verhaal verscheen eerder ook bij onze partner Indeed.

Lees ook

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners