Gem. leestijd 4 min  1500x gelezen

6 dingen die opvallen op de sites van de genomineerden voor Digitaal-Werven 2023

Al 17 jaar doet Digitaal-Werven onderzoek naar de recruitmentsites van de ruim 550 grootste werkgevers van Nederland, op meer dan 130 datapunten. Ook dit jaar zijn er weer 6 genomineerden. Wat valt op aan die sites?

6 dingen die opvallen op de sites van de genomineerden voor Digitaal-Werven 2023

Allemaal (snel) bewegend openingsbeeld, (bijna) allemaal een vacaturezoekveld boven de vouw, veel video’s op de homepage: wie de 6 genomineerden voor de Digitaal Werven-award van dit jaar bekijkt, vallen al snel een aantal overeenkomsten op. Blijkbaar elementen die op goede werkenbij-sites van tegenwoordig niet mogen ontbreken. Maar tegelijk zijn er ook wel opvallende verschillen te ontdekken bij de genomineerden. We sommen er alvast een aantal op, in aanloop naar de prijsuitreiking op 12 oktober, ter lering en vermaak van iedereen die ook met zijn eigen recruitmentsite in de weer is.

Jumbo: elke vacature een video

Waar Jumbo bij de Werf& Awards al meermalen in de prijzen is gevallen, is de supermarktketen bij Digitaal-Werven opvallend genoeg nog nooit bekroond. Sterker nog; de recruitmentsite van de supermarktketen behoorde zelfs nog nooit tot de genomineerden. Dit jaar is dat dus anders. Wat precies de reden van die nominatie is, moeten we nog even afwachten – dat horen we pas 12 oktober. Maar laten we hier alvast concluderen dat het in elk geval een vrolijke site is, vol met handige zoekfilters. En met humor. Wat ook een inspiratie kan zijn voor andere vacaturesites: elke vacature heeft een video, en ook het hele sollicitatieproces is beeldend vormgegeven.

Movares: ook afstudeerstages

Bijna 100 vacatures staan er live bij Movares, adviesbureau voor leefbaar, bereikbaar, en duurzaam Nederland. Vacatures voor visievormers, impactmakers en vooruitdenkers, zoals de site meldt. Het bureau, dat in het verre verleden – in 2008 – ook al eens genomineerd is geweest voor deze award, biedt hier trouwens niet alleen vacatures voor allerlei functies, maar neemt ook de afstudeerstages in dezelfde flow mee. Al moet je dan ook een motivatie en cv verplicht invullen, en voelt dat een beetje gek. En zou – ook persoonlijke mening – een iets spaarzamer gebruik van uitroeptekens niet onwelkom zijn.

Nationale Nederlanden: matchtest

‘Wij zoeken niet zomaar een nieuwe collega, wij zoeken jou’, zegt Nationale Nederlanden op zijn (behoorlijk dynamische) werkenbij-site. De verzekeraar was in 2022 ook al genomineerd, maar heeft zijn site inmiddels ‘doorontwikkeld’, en is daarom nu opnieuw genomineerd. Opvallend op deze site is de prominente plek voor de test van Company Match, waarmee potentiële sollicitanten kunnen uitzoeken of ze zichzelf vinden passen bij het profiel dat NN zoekt, compleet met een uitgewerkt rapport.

NS: mini-podcast

Net als NN was ook de NS al in 2022 genomineerd. Bovendien heeft het spoorbedrijf in 2019 al eens de award gewonnen – maar dat was met hun vorige site, dus dat telt nu niet meer. Op de huidige site valt niet alleen de consequent blauw-gele kleurstelling op, alsook de ruime keuze op de homepage, maar ook ‘Werken bij NS. Klinkt goed’: een soort mini-podcast van 3 minuten waarin je hoort hoe het is om te werken bij de treinen. Ook bijzonder: het schuifje op de vacaturepagina waarmee je ‘alleen inhuur’ kunt aanzetten.

ProRail: infographics op het spoor

Waar de NS dus al meerdere keren genomineerd was voor de Digitaal-Werven Award, is de nominatie voor het nauw gelieerde ProRail een primeur. Het gaat hier wel om een heel leuke site, waar een soort spoorlijn je steeds als bezoeker doorheen loodst. Ook opmerkelijk zijn de voorleesfunctie, de infographics, en de uitgebreide informatie, inclusief goede fotografie, van de recruiters. Zo wordt contact meteen een stuk laagdrempeliger.

Al 17 jaar onderzoekt Digitaal-Werven de werkenbij-sites van grote werkgevers. Wat valt op aan de sites van de 6 genomineerden van dit jaar?

Randstad: alles voor de sollicitatie

Bij de site van Randstad, opmerkelijk genoeg óók al voor het eerst genomineerd, is meteen duidelijk waar het om draait: vacatures. Dat zie je aan de prominente plaatsing van het zoekveld, maar ook aan de gele notificatie bij de vacatures in de bovenste navigatie, én bij de opgesomde vakgebieden. Je kunt filteren op vakgebied, aantal uur en locatie, en krijgt ook andere vacatures aangeboden waarin je misschien geïnteresseerd bent (inclusief die van klanten van Randstad). De solliciteer-button blijft zichtbaar terwijl je aan het scrollen bent, zodat continu duidelijk is wat Randstad van je wil: een reactie!

Al 17 jaar onderzoekt Digitaal-Werven de werkenbij-sites van grote werkgevers. Wat valt op aan de sites van de 6 genomineerden van dit jaar?

Volgens organisator Bas van de Haterd was de top dit jaar ‘echt heel breed’. ‘Het verschil tussen de eerste 6 en bijvoorbeeld plek 20 is niet zo groot.’ Dat is overigens niet helemaal voor het eerst: ProRail, Jumbo en Randstad, dit jaar voor het eerst genomineerd, zaten ook de afgelopen jaren daar volgens hem ook al dicht tegenaan. Benieuwd wie er straks gaat winnen? Kijk hier verder. Meer tips over hoe een betere recruitmentsite te maken? Download hier de whitepaper.

Whitepaper

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners