Gem. leestijd 2 min  2600x gelezen

50 procent gemeenten reageert niet op sollicitatie

50 procent gemeenten reageert niet op sollicitatieDe helft van de gemeenten reageert niet op sollicitaties. Dit blijkt uit onderzoek naar digitaal solliciteren bij gemeenten dat A+O fonds Gemeenten heeft laten uitvoeren. Gemiddeld scoren gemeenten een 5,1 met hun online werving. Met 7,8 steekt winnaar Gemeente Oss met kop en schouders boven het gemiddelde uit.

Gemeenten scoren met name slecht met hun online werving daar ze niet reageren op een sollicitatie, wat de cijfers erg naar beneden trekt. In totaal scoren slechts 17 gemeenten een 6 of hoger. Hoewel de vier grote gemeenten tot deze 17 gemeenten behoren zegt omvang niet per definitie iets over de kwaliteit van de digitale sollicitatie-ervaring. Er zitten ook meer dan genoeg kleinere gemeenten in deze groep.

Amsterdam, Nijmegen en Oss scoren goed
De groep gemeenten die een zes of hoger scoort zijn (in alfabetische volgorde): Amsterdam, Bolsward, Bunschoten, Den Haag, Dirksland, Littenseradiel, Middelharnis, Nijmegen, Oosterhout, Oss, Pijnacker-Nootdorp, Reimerswaal, Rotterdam, Smallingerland, Utrecht, Veenendaal en Wervershoof. Van deze zeventien steken er drie boven de rest uit, te weten Amsterdam, Nijmegen en Oss. De gemeente Oss kan met een 7,4 als cijfer een voorbeeld zijn voor veel andere gemeenten.

Verstreken reactietermijn
Opvallend was dat bij bijna 20% van de gemeenten die wel een vacature op de website hadden staan, er één of meerdere vacatures stonden waarvan de reactie termijn verstreken was. Bij 5% van vacatures werd bij de vacature niet vermeldt hoe men kon solliciteren. Bij nog eens 10% werd wel aangegeven hoe men kon solliciteren, maar werd er geen directe sollicitatiemogelijkheid, zoals een formulier of een e-mail adres, geboden.

Geen jobalert
Bijna geen enkele gemeente biedt de mogelijkheid voor een potentiële sollicitant om op de hoogte te blijven van vacatures die in de toekomst ontstaan.
Een gemiste kans, zeker omdat maar iets meer dan een kwart van de gemeenten de mogelijkheid aanbiedt een open sollicitatie achter te laten. Deze gemeenten laten dus potentiële sollicitanten geen mogelijkheid om dit kenbaar te maken. Daarmee gaan kostbare kandidaten, met het oog op de komende tijden van vergrijzing en krapte, verloren.

Veel te verbeteren
De slotconclusie luidt dat er veel te verbeteren valt bij gemeentelijke werving. Heel veel zaken die de ervaring van sollicitanten beter maken hoeven niets te kosten, zoals het toevoegen van informatie op de website over de procedure en de arbeidsvoorwaarden bijvoorbeeld. Tevens kunnen gemeenten profiteren van het goed inzetten van technologie ter ondersteuning van het proces. Denk hierbij aan recruitmentsystemen en social media.

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van A+O fonds Gemeenten door Digitaal Werven. In het onderzoek werden gemeentelijke wervingssites werden onder de loep genomen en met behulp van ‘mysterie sollicitaties’ werd het digitale deel van het sollicitatieproces bekeken.
Bron: A+O fonds Gemeenten

Martijn Hemminga

Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners