Vacatureteksten zijn misschien wel de slechtst geschreven teksten die er bestaan. Het aantal clichés per zin is enorm, en inhoudelijk raakt het vaak kant noch wal. Oorzaak? In de meeste gevallen lopen vacatures via HR. Die hebben ooit een functiehuis opgemaakt, en nu er een vacature is wordt de betreffende tekst uit de kast gehaald, links en rechts wat aangepast, en hoppa, zo uitgezet.
Iedereen begrijpt dat niet HR, maar juist de collega’s weten wat er gevraagd wordt.
Dat er vervolgens niet veel reacties komen moge duidelijk zijn. Net zoals het niet vreemd is dat de reacties die er wél komen zeer waarschijnlijk niet goed bij het profiel aansluiten. De betreffende manager is immers niet betrokken geweest bij het opmaken van de vacaturetekst, net zomin als de collega’s – of idealiter nog: de vertrekkende medewerker. Terwijl iedereen begrijpt dat niet HR, maar juist deze personen weten wat er gevraagd wordt.
Wonderen verrichten
Hoe dit te tackelen? De 5×5-methode kan hier wonderen verrichten. Oftewel: bedenk 5 manieren om 5 verschillende mensen de vacature uit te leggen. Als je 5 verschillende mensen (dus ook: leken op dit vakgebied) op 5 manieren jouw vacature kunt uitleggen, zodat zij alle 5 hetzelfde beeld hebben, dan is de tekst krachtig.
Eenvoud, duidelijkheid en transparantie leiden tot begrip en resultaat.
Complexiteit leidt tot onduidelijkheid en frustratie. Eenvoud, duidelijkheid en transparantie leiden tot begrip en resultaat. En ja, mijn blog staat ook vol met clichés. Maar hé, ik ben dan ook geen tekstschrijver…
Over de auteur
Wim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.
Lees ook:
- Wim op woensdag: De meest onzinnige sollicitatievraag
- Wat maakt een recruiter een toprecruiter?
- Onderzoek: wie zet recruitment op zijn plek?
- Lees alles van Wim
Meer weten?
Meer weten over het schrijven van vacatureteksten? Op 23 februari 2023 start weer een nieuwe training bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Via een e-learning gecombineerd met een workshop leer je hier hoe je doelgroepgerichte en wervende vacatureteksten kunt schrijven.