Veel valt er deze dagen helaas niet te winnen voor PSV, maar recent viel er toch een succesje te noteren. De site van de Eindhovense voetbalclub werd namelijk verkozen tot ‘Website van het Jaar’, een verkiezing waarvoor in totaal meer dan 500.000 stemmen binnenkwamen.
Toch nog een succesje voor PSV: de site van de voetbalclub werd verkozen tot ‘Website van het Jaar’
In de categorie ‘carrière’ waren de prijzen dit jaar voor de Nationale Vacaturebank en Unique. Voor het uitzendconcern was het al de achtste keer dat hen die eer te beurt viel (alleen in 2016 werden ze tweede, achter Albert Heijn). Waar is dat succes aan te danken? En waar moet je op letten als je zelf ook zo goed wilt scoren? Diana Magielsen, operationeel directeur van Unique, deelt graag haar 5 belangrijkste tips:
#1. Zorg voor een goede navigatie
Het lijkt misschien een open deur, maar dat is het zeker niet. Als het gaat om user experience en user interface zorg er dan voor dat je de bezoeker meeneemt en hij of zij eenvoudig, snel en intuïtief zijn weg kan vinden op de website. In de ideale situatie zou een bezoeker binnen drie muiskliks zijn doel bereikt moeten hebben. En – niet minder belangrijk: zorg voor focus. Is een kandidaat op zoek naar vacatures? Zorg dan dat de online omgeving volledig in het teken staat van het zoeken en vinden van vacatures.
#2. Content is king
Op een carrièrewebsite draait het vooral om vacatures. Goede, concrete en bondige vacatureteksten zijn dan ook een belangrijke binnenkomer, anders raak je de bezoeker al snel kwijt.
‘Kortom: een verhaal vertellen is méér dan informatie verstrekken.’
Maar vacatures alleen zijn niet genoeg. Daarom kun je op de website van Unique ook terecht voor allerlei nuttige informatie, van sollicitatietips tot rubrieken waarin werkgevers zichzelf presenteren. Het is hierbij óók belangrijk hoe je de boodschap verpakt. Zo kun je de website verrijken met video’s, tutorials (Hoe presenteer ik mezelf?), testimonials (van flexwerkers en opdrachtgevers) en infographics. Kortom: een verhaal vertellen is méér dan informatie verstrekken, aldus Magielsen. ‘Met goed vertelde verhalen kun je inspireren en het verhaal van je merk tot leven brengen. Zorg wel voor een duidelijke boodschap, waaruit blijkt waarvoor je staat en vooral wat je kandidaten en opdrachtgevers te bieden hebt.’
#3. Zorg dat zoekmachines je vinden
Je content moet niet alleen aantrekkelijk en ‘spot on’ zijn. Je moet ook zorgen dat je de teksten zo schrijft dat je hoog in de zoekresultaten van Google terechtkomt en dat je website SEO-technisch goed vindbaar is. Dit kun je doen door in teksten relevante trefwoorden te gebruiken en je hierbij te laten leiden door de zoektermen of woordcombinaties die een kandidaat of opdrachtgever bij zijn zoektocht naar een carrièrewebsite zou kunnen gebruiken. ‘Niet onbelangrijk, want een hoge positie op Google levert al snel tientallen tot honderden bezoekers per dag op’, aldus Magielsen. ‘Bij Unique wordt gekeken op welke termen kandidaten in vacatures kandidaten zoeken en hierop worden de vacatureteksten aangepast.’
#4. Techniek als smeerolie
We leven in een wereld die steeds verder digitaliseert en waarin reactiesnelheid erg belangrijk is. Het voortdurend testen, onderzoeken en inspelen op nieuwe ontwikkelingen is hiervan onderdeel. Steeds meer kandidaten solliciteren tegenwoordig bijvoorbeeld via een mobiel device, en dat heeft ook gevolgen voor hoe je de site inricht. ‘Meer dan de helft van het verkeer op unique.nl verloopt al via de mobiel’, legt Magielsen uit. ‘Om te voorkomen dat bezoekers voortijdig afhaken, is het belangrijk dat een webpagina snel geladen wordt en dat de weergave aansluit op het device. We testen onze site daarom voortdurend en verbeteren hem om te zorgen dat bezoekers snel de informatie krijgen die zij zoeken.’
#5. Data, data en nog eens data
Voortdurend bijschaven op basis van data is vereist voor elke goede carrière-website. Om de kandidaat zo goed mogelijk te helpen in zijn zoektocht naar een leuke en betekenisvolle baan, is het belangrijk dat je site hierbij helpt. Het klikgedrag van bezoekers kan hierin waardevolle inzichten geven. Daarom monitort Unique ook continu zijn sitebezoekers: welke content en onderwerpen raadplegen zij? En met welk doel? Dit helpt hen ook om de data nog beter te structureren. ‘Zodat we nieuwe inzichten krijgen en nog beter kunnen inspelen op de behoeften van onze bezoekers’, aldus Magielsen. ‘Bijvoorbeeld door onze content op maat te maken en voor elke gebruiker te personaliseren.’