Social media bieden veel kansen als het gaat om werving en arbeidsmarktcommunicatie. Maar door alle mogelijkheden die er zijn, zijn er ook veel valkuilen. Werven via social media begint klein met uw eigen profiel. Hieronder een stappenplan om in 5 stappen op een gedegen wijze een succes te maken van social media als u nog niet zoveel ervaring heeft.
5 stappen voor het succesvol werven met social media
1. Begin met een compleet en helder profiel
Een profiel moet een goed beeld geven van wie u bent, wat u als werkgever of intermediair doet en wat u kunt betekenen voor potentiële werkzoekenden. Dit betekent dat uw profiel er compleet uit moet zien. Met een goede, zakelijke foto, een samenvatting waarin u uzelf verkoopt, uw werkervaring, opleidingen etc. Het grote voordeel van een goed profiel is dat u daardoor beter gevonden wordt en potentiële kandidaten zichzelf bij u aanmelden.
2. Werk doel(groep)gericht
Zeker wanneer u begint met social media is het goed om doelgericht te werk te gaan. Wat wilt u binnen een kwartaal, half jaar of jaar bereikt hebben? Hoeveel tijd wilt u er dagelijks aan besteden, hoeveel connecties wilt u hebben en met hoeveel kandidaten wilt u via social media contact hebben gelegd? En wie zijn uw doelgroepen?
3. Maak keuzes in welke social media u inzet
Er zijn honderden social media, dus het is goed om een keuze te maken wat u inzet. Waar zitten uw belangrijkste doelgroepen en waar heeft u het meeste kans? U kunt beter 1 social medium goed inzetten dan drie een beetje.
4. Geef social media trainingen aan medewerkers
U kunt als recruiter, HRM’er of (arbeidsmarktcommunicatie)professional wel helemaal voorop lopen met social media, maar als niemand van uw medewerkers er actief op is heeft het niet zoveel zin. De kracht van social media zit erin dat u door contact te maken met uw eigen medewerkers inzicht heeft in hun netwerk en hen kan activeren om via hun netwerk als ambassadeur op te treden. Met trainingen aan uw medewerkers op vrijwillige basis, zal social media zich als een olievlek verspreiden binnen uw organisatie.
5. Meten is weten
Zeker wanneer u zich concrete doelen stelt met social media is het goed om bij te houden wat het oplevert, hoeveel tijd het kost, hoeveel connecties of volgers u heeft en of u concrete contacten, cv’s of aannames eruit heeft gehaald.
Workshop Recruitment via social media
Meer weten over het werven via social media? Dinsdag 27 mei 2014 vindt onder leiding van Heleen Stoevelaar de workshop Recruitment via social media plaats. Tijdens deze workshop gaat zij naast de theorie, actief aan de slag met sourcen, searchen, benaderen en (personal) branding. Zij start de dag om samen met u inzicht te krijgen in uw eigen doelgroep. Daarna wordt er ‘live’ gekeken naar de mogelijkheden om kandidaten te vinden op LinkedIn, Facebook en Twitter en hoe hen te benaderen. Kijk voor meer informatie en om u in te schrijven op de site van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.
Bron: amcexpert.nl