Gem. leestijd 5 min  1295x gelezen

Zo werkt ’employee advocacy’ (5 tips om je positie op social media te verbeteren)

3 op de 4 mensen hebben meer vertrouwen in content die een medewerker deelt dan in content die is gedeeld door een merk. Hoe zet je jouw medewerkers het beste in om op sociale media goede kandidaten aan te spreken? 5 tips.

Zo werkt ’employee advocacy’ (5 tips om je positie op social media te verbeteren)

Employee advocacy’ houdt in dat jouw medewerkers je organisatie actief promoten. Het is dé manier om snel en effectief je online zichtbaarheid te vergroten en je employer brand te versterken. Zo kunnen medewerkers laten zien hoe leuk het is om bij je bedrijf te werken of meer vertellen over hun expertise, wat kandidaten ook kan aanspreken. Employee advocacy is er in allerlei verschillende vormen, maar de belangrijkste en meest effectieve vorm is die op social media.

Employee advocacy is dé manier om snel en effectief je online zichtbaarheid te vergroten.’

Uit onderzoek is gebleken dat 76% van de mensen meer vertrouwen heeft in content die is gedeeld door een medewerker, dan in content die is gedeeld door een bedrijf of een merk. Door geen gebruik te maken van je medewerkers als betrouwbare bron van informatie, loop je dan ook mogelijk topkandidaten mis. Helaas lukt het veel organisaties maar moeilijk om hun medewerkers te motiveren bedrijfscontent op sociale media te promoten en te delen. Voor die organisaties hebben we daarom 5 tips opgesteld om tóch employee advocacy te stimuleren.

Tip 1: Creëer een betrokken bedrijfscultuur

Medewerkers gebruiken niet zomaar hun privé social media-accounts om je organisatie te promoten. Een belangrijke voorwaarde is dat ze het werk dat ze doen leuker vinden dan alleen die ene keer in de maand dat ze hun salaris krijgen. Ook zien we vaak terug dat medewerkers simpelweg berichten kopiëren en delen omdat het ‘moet’ en niet omdat ze echte ambassadeurs van je organisatie zijn.

Het is juist échte betrokkenheid die leidt tot employee advocacy.

Maar het is juist échte betrokkenheid die tot ambassadeurschap leidt (oftewel: employee advocacy). Een betrokken medewerker is namelijk gemotiveerd, wil de gestelde doelen behalen en draagt graag bij aan de toekomst van het bedrijf. Door de medewerkertevredenheid te meten krijg je inzicht in de algemene tevredenheid en betrokkenheid onder je medewerkers.

Natuurlijk gaat het er bij een betrokken bedrijfscultuur ook om dat medewerkers graag naar hun werk komen. En dat vervolgens dus ook delen met de rest van de wereld. Zoals bij het Amerikaanse bedrijf Target gebeurt, dat zijn medewerkers een speciale hashtag laatgebruiken als zij hun successen op social media delen: #worksomewhereyoulove.

Tip 2: Geef een training in social media

Een LinkedIn-profiel hebben betekent nog niet automatisch dat je ook de beste manieren kent om een bedrijf te promoten. Ook zal niet elke medewerker zich meteen comfortabel voelen om te posten op social media. Sommigen zijn van zichzelf al erg actief en anderen helemaal niet. Als organisatie kun je employee advocacy stimuleren door een training of cursus te geven. Leer je medewerkers hoe social media werken, hoe jullie het inzetten voor employer branding en recruitment en hoe je het beste een boodschap kunt overbrengen.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Mary Specht (@maryspecht)

Een voorbeeld van employee advocacy bij Cisco

Bedenk dat je ook na de training medewerkers actief moet blijven stimuleren. Zorg bijvoorbeeld ervoor dat je afspraken maakt met collega’s over de input die zij leveren, stel een klein projectteam op en laat hen twee uur per maand brainstormen voor de volgende maand. Let er wel op dat je dit goed combineert met je huidige contentkalender.

Tip 3: Zorg voor waardevolle content om te delen

Je kunt niet ervan uitgaan dat je medewerkers uit zichzelf met de meest geniale posts komen. Het is belangrijk dat zij over voldoende hulpmiddelen en bronnen beschikken om hun employee advocacy te laten zien. Zorg dus dat je voldoende kwalitatieve content creëert die gedeeld kan worden. Geef je medewerkers de ruimte om er hun eigen persoonlijke draai aan te geven, zolang het maar binnen het beleid en de richtlijnen van je organisatie valt.

Verwacht niet dat je medewerkers alles van je organisatie continu willen delen.

Verwacht niet dat je medewerkers alles van je organisatie continu willen delen. Wat ze delen moet ook oprecht bij hun interesses aansluiten. Of het nu om een persoonlijke verbintenis, zakelijke ambitie of functiegerichte expertise gaat; het onderwerp moet interessant genoeg zijn om met hun eigen opgebouwde netwerk te delen. Praat dus met je medewerkers om erachter te komen wat zij belangrijk vinden en vertaal dit ook weer terug in jullie contentkalender.

Tip 4: (H)erken employee advocates en beloon ze

Employee advocacy en betrokkenheid wil je vooral stimuleren vanuit intrinsieke motivatie. Maar een extrinsieke motivatie in de vorm van een beloning kan ook goed werken. Medewerkers die actief ambassadeur zijn, leveren hiervoor veel inspanning. Erken dit en beloon het. Ambassadeurs voegen extra waarde toe aan je bedrijf: ze verhogen het verkeer naar je website, trekken potentiële kandidaten en/of klanten aan en maken je werkgeversmerk online meer bekend. Ook kunnen ze andere collega’s op den duur motiveren ook actiever te worden als ambassadeur.

Een eenvoudige manier om te belonen kan een (maandelijkse) wedstrijd zijn.

Welke vorm van belonen geschikt is verschilt per medewerker en per afdeling. Een eenvoudige manier kan een (maandelijkse) wedstrijd zijn. Kies een hashtag die medewerkers voor een campagne moeten promoten. Maak een klassement om te ontdekken wie de meeste resultaten uit de hashtag krijgt. Je kunt bijvoorbeeld een prijs geven voor de winnaar of loten uit alle betrokken collega’s. Gevaar kan hier zijn dat je iemand beloont die van nature al erg actief is op social media en al veel volgers heeft. Dit kan oneerlijk zijn voor de collega’s die net zijn begonnen. Laat medewerkers dus meedenken in mogelijke beloningen/prijzen.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Shyler King (@shylerking)

Adobe heeft de hashtag #adobelife voor medewerkers

Tip 5: Meet de impact

Oké, dus je hebt nu medewerkers gestimuleerd om actiever te zijn op social media en je geeft ook elke maand een beloning uit aan de collega(‘s) met de meeste betrokkenheid. Maar weet je ook wat het effect is van die betrokkenheid? Oftewel: wat is de impact van het employee advocacy-programma? Als er meer bezoekers op je site zijn, wat doen zij daar dan? Je wilt niet alleen méér mensen aantrekken, je wilt ook dat deze mensen tot actie overgaan, zoals: solliciteren op een functie of een gesprek met een recruiter aanvragen. Deze informatie is niet alleen essentieel voor je organisatie, maar ook voor je ambassadeurs zelf.

Het succes van je employee advocacy meten is cruciaal om medewerkers te kunnen blijven stimuleren.

Het succes van je employee advocacy meten is cruciaal om medewerkers te kunnen blijven stimuleren actief te zijn. Je medewerkers willen weten of hun inspanning verschil maakt en of het een positieve impact heeft. Als dat onvoldoende duidelijk wordt, is de kans groot dat hun betrokkenheid afneemt. Maar laat je de positieve effecten zien van hun ambassadeurschap en vier je de successen samen? Dan maak je mogelijk van nóg meer medewerkers ambassadeur.

nina zwaanswijk

Over de auteur

Nina Zwaanswijk is online marketeer bij SendtoDeliver en helpt organisaties in onder meer recruitment met alles rondom recruitment marketing, content en campagnes. 

Lees meer

  • Lees hier alles over recruitment marketing (automation)
online (recruitment) marketeerbij SendtoDeliver

Nina Zwaanswijk

Nina Zwaanswijk werkt als online (recruitment) marketeer bij SendtoDeliver. We zijn voornamelijk werkzaam binnen recruitment en helpen organisaties met het aantrekken van kandidaten, hun online marketingstrategie en aanwezigheid.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners