Als interimmer moet je vaak nóg meer ballen in de lucht houden dan iemand in loondienst. Hoe ga je daarmee om? Interim recruiter Robert Buning deelt 5 tips uit zijn eigen praktijk.
Ben je werkzaam als interim recruiter of tijdelijk HR-manager? Dan ben je misschien ook wel eens op zoek naar tips vanuit de ervaring van collega’s. Ik in elk geval wel! Ik wijd dit blog daarom graag aan jou. Want moeten wij interimmers niet nóg meer ballen in de lucht houden dan mensen die in loondienst zijn? En maak jij je ook wel eens zorgen over of je nog wel opdrachten hebt over 2 jaar? Vanuit mijn eigen ervaring deel ik daarom 5 tips.
Mijn start: altijd spannend…
Toen ik vanuit loondienst voor mezelf ging beginnen had ik heel andere doelen voor ogen dan op dit moment. Ik wilde toen genieten van de vrijheid. Dit was niet zozeer 6 maanden per jaar vrij zijn, maar het zat hem voor mij meer in dat ik vrijheid wilde om te kiezen wat ik wilde doen en voor welke bedrijven ik aan de slag wilde gaan. Het was best spannend om vanuit zekerheid naar onzekerheid te gaan. Natuurlijk had ik mijn marktonderzoek van tevoren gedaan en kon ik zo redelijk kunnen inschatten wat mijn kansen waren, maar toch: het is gewoon spannend.
Zelfs mensen tegen wie ik eerst opkeek, vragen nu aan mij: ‘Robert, waar haal je die energie vandaan?’
Inmiddels ben ik aardig op stoom en heb ik mijn doelen enigszins bijgesteld. Superleuk, maar ik weet dat mijn doelen volgend jaar wel weer anders zullen zijn. Dat hoort nu eenmaal bij ondernemen. Ik krijg op dit moment zelfs vragen van andere vakgenoten. Zelfs mensen tegen wie ik eerst opkeek, vragen nu aan mij: ‘Robert, hoe kom je aan zoveel klanten? En waar haal je die energie vandaan?’ Nou, ik doe wat ik leuk vind en ondanks dat ik heel veel werk, krijg ik er juist energie van. Daar haal ik mijn energie dus vandaan. Omdat ik iedereen graag wil helpen hetzelfde te bereiken heb ik 5 tips opgesomd. Hopelijk heb je er iets aan.
Tip 1: Doe onderzoek voordat je begint
Ik wist ergens al wel langer dat ik het ondernemerschap in me had, maar het moest nog wel komen bovendrijven. Voordat ik begon heb ik daarom een klein marktonderzoekje gedaan voor mijzelf. Dit is wel erg handig om voor jezelf focus aan te brengen. Je kunt hierin ook jezelf vragen stellen zoals: waar word ik gelukkig van? Op welke vakgebieden wil ik mij gaan richten? Kortom: waar ga ik de focus op houden? Recruitment is inmiddels zo breed geworden dat er allerlei disciplines zijn binnen dit domein. Ik geloof er sterk in dat je niet overal goed in kunt zijn, dus dat doe ik dan ook maar niet… Onderzoek daarom de markt en jouw kansen van tevoren en niet nadat je al naar de KvK bent geweest!
Tip 2: Werk aan je website en eigen marketing
Ik postte een tijdje terug een poll in een paar Facebookgroepen zoals Recruitment Buddies en Recruitment Vrijstaat. Ik vroeg daar hoe de groepsleden aan opdrachten komen. Een van de antwoorden was: via het netwerk (wat altijd het sterkste is!). Maar er was ook een antwoordmogelijkheid: ‘via mijn eigen marketing/website’. Vrijwel niemand vinkte deze mogelijkheid aan. Dit is toch frappant? Want andere mensen die ik spreek, krijgen juist meer opdrachten uit hun website en eigen marketing.
Daarom mijn tweede tip: als je meer klanten wilt en zekerheid wilt inbouwen voor de toekomst, ga dan aan de slag met je eigen marketing en website.
Tip 3: Zorg dat je acquisitie leuk vindt
In het verleden kwam ik weleens mensen tegen die voor zichzelf willen beginnen, maar geen eigen website hebben en ervan uitgaan dat je met een post in een Facebookgroep wel tientallen aanvragen krijgt. Natuurlijk helpt het mee om bij Recruitment Buddies te posten dat je een klus zoekt, maar ik adviseer je ook om gewoon veel te gaan praten bij bedrijven. Zélf bellen en mailen, zélf je afspraken regelen. Dit zorgt namelijk ook vaak ervoor dat alleen jij bij een bedrijf bekend bent, en niet samen met vijf anderen. Als beginnend interimmer kan dit erg helpen om aan je eerste, tweede of derde opdracht te komen. Acquisitie is leuk en maak er een feestje van!
Tip 4: Zoek vakgenoten op
Hoewel je vaak in het opdrachtverstrekkende bedrijf werkt, is het bestaan van de interim recruiter soms toch redelijk dat van een einzelgänger. Dat is ook wel lekker, want van de interne bedrijfspolitiek krijg je dan niets mee. Maar zo nu en dan heb je toch ook even behoefte aan een collega die in hetzelfde schuitje zit. In mijn periode als zelfstandige heb ik mensen om mij heen verzameld met wie ik ook ruggespraak kan houden. Voor mij erg belangrijk om focus te houden en scherp te blijven. Tip 4 is daarom: sluit je aan bij (intervisie)clubjes of ga eens een biertje drinken met je interim-collega. Dat laatste is natuurlijk sowieso altijd leuk!
Tip 5: Denk vooruit
Als je pas twee weken voor het einde van je opdracht weer de boer op gaat voor je nieuwe klus, dan ben je te laat. Ik voer zelf doorlopend acquisitiegesprekken bij bedrijven. Het is sowieso leuk om kennis te maken, maar soms gaan opdrachten pas later door dan je verwacht. Bij het ene bedrijf kun je direct na de gesprekken aan de slag, maar soms zit er een jaar tussen voordat je wordt gebeld om zaken te doen. Zorg daarom dat je structureel een halve dag per week vrijhoudt om met mensen kennis te maken. Zo creëer je een stabielere stroom van werk. Vroeg of laat denken deze bedrijven aan jou, als ze je hulp nodig hebben.
Heb jij tips voor mij?
Zo, dit waren mijn tips. Maar ik sta natuurlijk ook graag open voor tips van anderen. ik zou het gaaf vinden als jij mij hieronder tips geeft uit jouw dagelijkse praktijk en kom ook op andere manieren graag in contact met vakgenoten om van elkaar te leren en om elkaar misschien wel te helpen in de toekomst.
Over de auteur
Robert is een interim corporate recruiter, een recruitmentmarketeer én een verkoper, naar zijn idee dé perfecte mix voor een online-recruitmentspecialist. Bedrijven helpen om met inbound recruitmen zelf personeel te werven, daar wordt hij gelukkig van. Zijn blogs gaan over alledaagse recruitmentzaken.