Als onderwerp is employer branding bij veel organisaties hot and happening. Maar hoe pak je het precies aan? In een nieuw whitepaper geeft Pro Contact 10 best practices voor een sterke employer branding-strategie (én wat bijpassende opdrachten om de tips direct in de praktijk uit te voeren). Hier alvast een voorproefje van 5 van deze insider-tips:
#1. Denk aan de funnel
Kort samengevat: See, think, do, care. Begin met je publiek kennis te laten maken met je bedrijf. Schakel vervolgens door en probeer de kandidaat te boeien en het eerste zetje te geven om zich meer te verdiepen in je bedrijf, zoals via een testimonial. Fase 3 is de conversiefase, die meestal moet uitmonden in de klik op de sollicitatiebutton. De laatste fase is dan de fase waarin je werkt aan het behouden van je personeel.
#2. Ken je ideale kandidaat (en hoe je ze bereikt)
Zodra je weet wie je ideale kandidaat is, kun je gaan bedenken welk kanaal (of kanalen) je wil gebruiken en welke boodschap je wil overbrengen. Wat zal je toekomstige nieuwe collega boeien of overtuigen; op welke sociale media kanalen vind je hem of haar? Hiervoor geldt: doe geen aannames, maar doe onderzoek. Voor een succesvolle employer branding-campagne moet je slim kunnen vergelijken en optimaliseren. Welk type content slaat aan, welk kanaal haalt het meeste binnen? Blijf ook dicht bij jezelf: past het jeugdige TikTok bijvoorbeeld niet bij je bedrijf? Houd het dan bij andere kanalen, zoals Facebook en LinkedIn.
#3. Let op je reputatie
Van de werkzoekenden vindt 84% een goede reputatie belangrijk bij een werkgever. Heb je mooie reviews of draag je iets goeds bij aan de maatschappij? Laat het weten en deel het op bijvoorbeeld op je website, of bijvoorbeeld organisch op je Facebook- of Instagram-pagina. Weet wat je uitstraalt en aantrekt. Wat is het doel van je organisatie, waarom bestaan jullie? Oftewel: wat zijn je missie en visie? Het is belangrijk om dit te weten én goed te delen. Zo weten kandidaten snel of ze in het plaatje passen en of ze zich thuis zullen voelen binnen jouw bedrijf.
#4. Maak een mooie werkenbij-pagina
Weet je precies wie je zoekt, wat je kunt bieden en welke boodschap je wilt overbrengen? Laat het samen komen op een flitsende werkenbij-pagina. Op deze website kunnen potentiële nieuwe collega’s dan meteen in tekst én beeld zien waar ze terecht komen en of de werkplek bij hen past. Kortom: de ultieme kans om nét dat laatste zetje te geven bij het solliciteren.
#5. Mik op reviews
Je kunt zelf vertellen hoe een fijne werkgever je bent, maar is het niet veel geloofwaardiger als je medewerkers dat vertellen? Het laatste wat je wil is een slechte review van een (oud-)medewerker. Werkzoekenden laten hun keuze om te solliciteren vaak afhangen van reviews van andere werknemers. Probeer je reputatie dus hoog te houden en zorg bij elke vertrekkende medewerker voor een prettige eindperiode. Wees ook proactief in het aanvragen van reviews van medewerkers en kandidaten. Positieve reviews hebben een groots effect op het succes van je werving.
Meer weten?
Download de hele whitepaper:
10 employer branding best practices