Het is bijna niet voor te stellen, maar een jaar of 10 geleden maakte nog vrijwel geen enkele organisatie werk van de ‘cultural fit’ tussen kandidaat en werkgever. Nu doet 1 op de 3 dat wel. Maar waar blijven de anderen? En wat zouden ze moeten doen?
Ultimate software heeft een aardige whitepaper over de ‘cultural fit‘ uitgebracht. Daarin is onder meer te lezen dat in 2009 in Google nog nauwelijks op het onderwerp werd gezocht, en dat sindsdien de belangstelling geleidelijk steeds verder toeneemt: Volgens de whitepaper terecht, en wel om 5 redenen:
#1. Je kunt je er als organisatie mee onderscheiden
Er is steeds meer bewijs dat een goede ‘fit’ tussen de kandidaat en de unieke organisatiecultuur belangrijk is voor het resultaat van je werving, met name op de lange termijn. En tegenwoordig is de cultuur steeds duidelijker zichtbaar voor werkzoekenden. Toch zijn slechts weinig organisaties er echt actief mee bezig, zo blijkt. Internationaal onderzoek laat zien dat 82 procent van de werkzoekenden en professionals gelooft dat de cultural fit belangrijk is in recruitment, maar dat slechts 32 procent van de ondervraagden zegt dat de cultural fit deel uitmaakt van het huidige selectieproces. Wie er dus wel werk van maakt, kan zich nog steeds nadrukkelijk onderscheiden. Sterker nog: organisaties die er géén nadruk op leggen, lopen het risico dat talent hen links zal laten liggen. Een paar vragen die iedere werkgever kan stellen om een cultural fit vast te stellen:
- Wat waardeer je het meest in je werk?
- Wat waardeer je het meest in een team?
- Of werk je liever alleen?
- Wat zijn de kwaliteiten die je het liefst in je leidinggevende ziet?
- Hoe denk je over vrienden worden met je collega’s?
- Kun je een voorbeeld geven van wanneer je een collega of klant extreem goed geholpen hebt?
#2. Cultural Fit is lastiger te verbeteren dan vaardigheden of ervaring
Meer dan drie kwart van de respondenten in het eerder genoemde onderzoeken zegt dat het makkelijker is om mensen te ontwikkelen die te weinig ervaring of kennis hebben, dan dat het is om mensen te ontwikkelen die eigenlijk niet goed bij de organisatie passen. Kort gezegd: mensen hebben het, of hebben het niet, als het gaat om een cultural fit. Laat het daarom maar beter een streng selectiecriterium zijn… Zeker nu kennis en ervaring toch steeds sneller zijn waarde verliest…
#3. Zowel recruiters als werkzoekenden vinden cultuur héél belangrijk
Uit onderzoek onder millennials blijkt dat bijna 80 procent van hen ‘people en cultural fit‘ – in goed Nederlands: de klik – ziet als de belangrijkste reden om een werkgever te kiezen, nog vóór loopbaankansen en zelfs salaris. Een ander onderzoek, onder zorgmedewerkers, laat zien dat 66 procent van minder salaris zou accepteren als er dan tenminste een cultural fit is met de organisatie. Reden genoeg dus om je cultuur goed voor ogen te hebben en hem zeker niet mooier te maken dan hij is.
#4. Betrokkenheid neemt toe, ongewenst verloop neemt af
Kandidaten die een goede klik ervaren met de organisatie, zullen meer betrokkenheid ervaren, en minder snel vertrekken. En laten dat nou net twee factoren zijn die verbonden zijn met productiviteit en klanttevredenheid. Medewerkers die zich niet thuisvoelen bij een bepaalde cultuur, zullen meer moeite hebben een effectieve en waardevolle bijdrage te leveren. Een goede cultural fit zorgt voor vertrouwen, kameraadschap en onderling respect en vergroot de kans dat de persoonlijke doelen van de medewerker in lijn liggen met de strategische doelen van de organisatie. ‘Respect’ hoort tegenwoordig zelfs bij 1 van de 3 belangrijkste factoren waar werkzoekenden naar kijken, zo blijkt uit onderzoek. Gebrek aan een cultural fit wordt ook vaak als een van de belangrijkste vertrekredenen genoemd. Reden genoeg om te proberen zo’n ongewenst vertrek voor te zijn.
#5. Cultural fit botst níet met diversiteit
Soms hoor je de kritiek dat zoeken naar een cultural fit diversiteit in de weg zou staan, of zou zorgen voor een ‘mal’ waaruit alleen maar dezelfde soort medewerkers komen. Maar volgens de whitepaper is daarvan geen sprake, zolang het zoeken naar een cultural fit niet in de plaats komt van eerdere selectiecriteria, maar er gewoon extra bij komt. Dit kan misschien ervoor zorgen dat sollicitatiegesprekken langer duren, maar uiteindelijk levert het wel meer op.