Gem. leestijd 4 min  1083x gelezen

De eerste Virtuele Banenbeurs van Nederland komt eraan (en 7 redenen om mee te doen)

Een echte primeur. Zo noemt Marieke Wehner de eerste Virtuele Banenbeurs, die op 28 juni wordt georganiseerd. Maar waarom zou je daar als werkgever aan mee moeten doen? De 7 voornaamste redenen opgesomd.

De eerste Virtuele Banenbeurs van Nederland komt eraan (en 7 redenen om mee te doen)

Het is een officiële primeur. Althans, nog nooit eerder vond er in Nederland zo’n volledig digitale, landelijke carrièrebeurs plaats als De Virtuele Banenbeurs, aldus Marieke Wehner, managing director van het organiserende Sollicitatiedokter. Nooit eerder? En de virtuele banenbeurs die Monsterboard in 2012 organiseerde dan? ‘Dat kun je niet vergelijken’, zegt Wehner op een van de vier informatiebijeenkomsten die deze weken over de beurs worden georganiseerd. ‘In 2012 was ik zelf nog student. Ik had hier toen nooit aan meegedaan, de virtuele wereld was toen nog echt anders.’

‘Het kan niet anders dan dat dit een succes wordt.’

Marieke Wehner

Primeur of niet, het belooft in elk geval wel een groot evenement te worden. ‘Wij pakken dit groots aan, met alle mogelijkheden die de hedendaagse techniek ons biedt’, vertelt Wehner. ‘We hebben niet voor niets een professionele digitale eventbouwer in de arm genomen. Het kan niet anders dan dat het een succes wordt.’ Maar waarom zou je als recruiter eraan meedoen? Ze somt de 7 voornaamste redenen nog eens op:

#1. Grote (aantrekkelijke) bedrijven doen mee

Tijdens de eerste informatiebijeenkomst werden de namen van de eerste deelnemers alleen ‘onder embargo’ gedeeld. Maar duidelijk is al wel dat deelnemende werkgevers zich in goed gezelschap zullen bevinden. De organisatie belooft een beurs met ‘de 200 meest aantrekkelijke werkgevers’. Of dat gehaald wordt is nog even afwachten. Maar de namen die worden gedeeld staan in elk geval altijd hoog in de lijstjes met favoriete werkgevers.

#2. Zo’n 5.000 starters verwacht

Net als zijn fysieke tegenhangers dat meestal doen, richt ook de Virtuele Banenbeurs zich vooral op studenten, starters en young professionals. Zo’n 5.000 worden er op de beursvloer verwacht. ‘De komende weken gaan we duizenden studenten naar de beurs trekken’, zegt eventmanager Wehner. ‘Dat doen we met behulp van onze (media)partners, een uitgebreide (social) mediacampagne én natuurlijk de aantrekkingskracht van de 200 meest aantrekkelijke werkgevers.’

#3. Vooraf geselecteerde studenten

Bijzonder aan de Virtuele Banenbeurs is dat je niet zomaar willekeurige starters aan je stand kunt krijgen, maar dat bezoekers vooraf aangeven met wie ze in gesprek willen. Vervolgens krijgen zij een intensief assessment voorgeschoteld. Werkgevers krijgen daarna vanaf 21 juni toegang tot hun profielen op basis van achtergrond en skills. Tot 24 juni kunnen deelnemende organisaties dan aangeven met wie ze in gesprek willen, zodat op 25 juni de gesprekken kunnen worden ingepland.

‘Efficiënt en doeltreffend, zonder zelf het werk te hoeven doen.’

Ondanks dat de beurs een grote opzet heeft, zijn de speeddates en 1-op-1 gesprekken dus heel specifiek op de doelgroep die de werkgever voor ogen heeft. Denk: informatica, civiele techniek, of accountancy. Wehner: ‘Zo weet je dus zeker dat je in een 1-op-1-gesprek met een gemotiveerde én geschikte kandidaat van doen hebt. Efficiënt en doeltreffend, zonder zelf het werk te hoeven doen.’

#4. Bijzondere ruimtes

Wehner had voor de informatiebijeenkomst een virtuele rondleiding over de beursvloer voorbereid. De aanwezige groep recruiters werd daarbij meegenomen langs de receptie, de beursvloer en de 3D-informatiestands. Ook de Sollicitatiedokter-bus, die keurig op de digitale parkeerplaats geparkeerd stond, werd door de groep aangedaan.

Wehner stond ook uitgebreid stil bij elke mogelijkheid die de ruimtes op 28 juni bieden. Te veel om hier op te noemen, maar dat het bijzonderder moet worden dan het gemiddelde online event, zoveel is zeker. ‘Een online omgeving biedt momenteel veel meer mogelijkheden dan een fysieke’, vertelt ze.

#5. Unbiased hiring

Helemaal in lijn met de tijdgeest is ook aan diversiteit en inclusiviteit gedacht. De Virtuele Banenbeurs heeft namelijk unbiased hiring hoog in het vaandel. Bedrijven die zich inschrijven voor 1-op-1-gesprekken met deelnemers, krijgen nog voor de beurs doorgelichte profielen van mogelijk deelnemers voorgeschoteld. Aan de hand van die profielen, beslissen ze wie ze wel en niet willen spreken. Dan weten ze echter nog niets van het privéleven van die kandidaat. ‘De nadruk komt hierdoor te liggen op skills en competenties in plaats van of je in het bestuur van een bepaalde studentenvereniging hebt gezeten, of man of vrouw bent’, aldus Wehner.

#6. Meer dan alleen stands

Een banenbeurs als verzameling standjes, waar studenten aan voorbij struinen? Dat is bij de digitale variant zeker niet het geval, stelt de eventmanager: het is veel meer dan dat. Zo zijn er niet alleen presentaties van bedrijven gepland, maar ook masterclasses, 3D-stands, speeddates en diverse trainingen waar werkgevers en starters grootschalig aan elkaar kunnen worden gekoppeld. 

#7. Fantastische employer branding-kans

Deelname aan deze beurs is niet alleen dé manier om in contact te komen met aanstormend talent. Door de verwachte media-aandacht is het volgens Wehner ook ‘een niet te missen kans voor employer branding. Je versterkt er je merk onder starters enorm mee, vóór, tijdens én na de Virtuele Banenbeurs.’

virtuele banenbeurs

Meer weten?

Meer informatie over De Virtuele Banenbeurs? Neem dan contact op met de organisatie of meld je aan voor een van de informatiebijeenkomsten die worden georganiseerd op 18 en 20 mei tussen 10.00 en 11.00.

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners