Gem. leestijd 3 min  4429x gelezen

5 redenen om een inhousedag te organiseren

5 redenen om een inhousedag te organiseren

Je wilt de beste en bij jouw bedrijf passende studenten en starters enthousiasmeren om te kiezen voor een carrière bij jouw organisatie. Een inhousedag leent zich daar perfect voor. In dit artikel lees je 5 redenen waarom je een inhousedag zou moeten organiseren.

1. Een kijkje geven in je keuken

Een inhousedag is er primair op gericht om studenten en starters die voor jou interessant zijn een dag(deel) ‘in huis’ te nemen. Op die manier krijgen zij de kans om eens een kijkje te nemen in jouw keuken, waarbij een rondleiding en een presentatie over je organisatie en de manier van werken natuurlijk niet mogen ontbreken. Gedurende de dag moeten studenten en starters bovendien de kans krijgen om met medewerkers uit alle lagen van de organisatie te kunnen praten om bijvoorbeeld specifieke vaktechnische vragen te kunnen stellen en erachter te komen hoe de bedrijfscultuur eruit ziet en of deze bij hem/haar past.

2. Kandidaten beoordelen

Een inhousedag werkt tweeledig als het gaat om kennismaking en aftasting. Studenten en starters komen erachter of je organisatie bij hen past. Evenzeer kun je andersom zien of één of meerdere bezoekers bij je organisatie zouden passen. Gedurende de dag heb je meer dan voldoende tijd en gelegenheid om de grootste vissen uit de bezoekersvijver te halen, in de gaten te houden, vragen te stellen en rond te leiden. Door het verzamelen van gegevens kun je bovendien na afloop het contact warm houden om deze talenten uiteindelijk voor een mooie carriere bij jouw organisatie te laten kiezen.

3. Geringe kosten

Één van de grootste misverstanden rondom de organisatie van een Inhousedag zijn de hoge kosten en de vele uren werk die met de organisatie en promotie gemoeid zouden zijn. Uit diverse onderzoeken blijkt dat gemiddeld 10 procent van de bezoekers aan een Inhousedag aangenomen wordt! Een simpele rekensom leert in dat geval dat de kosten relatief laag uitvallen. Er bestaat geen enkel ander recruitment event waarbij zo weinig betaald wordt per ‘hire’. Heb je niet de kennis en tijd om jouw Inhousedag zelf te organiseren en te promoten dan zijn er voldoende mogelijkheden om bepaalde delen uit te besteden, maar toch zelf de zoete vruchten te plukken.

4. Groei naamsbekendheid en employer branding

Een inhousedag staat niet op zichzelf. Door de promotie van je evenement onder jouw doelgroep bereik je niet alleen de uiteindelijke bezoekers van je evenement, maar een veel grotere groep interessant talent. Door de promotiecampagne van een Inhousedag werk je dus eveneens aan de naamsbekendheid en employer branding van je organisatie. De bezoekers die je wel kan verwelkomen binnen je organisatie krijgen een erg goed beeld en kunnen na afloop als ambassadeur optreden door hun studiegenoten en sociale omgeving te enthousiasmeren. Goede reclame dus!

5. Starten van een talentpool

Veel organisaties zullen in deze tijd niet direct veel studenten en starters een stageplaats of startersfunctie kunnen aanbieden, maar is dat een reden om dan ook geen Inhousedag te organiseren? Je wilt toch klaar zijn voor het moment dat er wel weer een wervingsbehoefte ontstaat? Zorg dan ook voor een goede opvolging en plaats de meest interessante bezoekers in een talentpool. Deze talentpool kun je vervolgens verder opbouwen en uitbreiden zodat je klaar bent voor de toekomst, zodra je weer aan het werven van personeel gaat.

Wat zijn jou ervaringen met inhousedagen?

Heb je zelf al ervaring met de organisatie van een Inhousedag? Wat vond jij de grootste voordelen? Of wat vond je juist moeilijk aan de organisatie en promotie? Wat heeft het je aan ‘hires’ opgeleverd? Ik ben erg benieuwd naar verhalen en meningen, deel deze dus alsjeblieft via het commentaarveld onder deze blog.

Door Didier Vroom

Didier Vroom is specialist in het organiseren en promoten van recruiting evenementen bij Natural Talent. Hij helpt je bij het succesvol inzetten van inhousedagen, business courses e.a. voor de werving van hbo en wo talent.

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners