Contentmarketing is sterk in opkomst. Ook potentiële sollicitanten bereik je het best met goede inhoud. Maar hoe doe je dat precies? 5 tips.
Tegenwoordig gedragen werkzoekenden zich online niet heel anders dan consumenten die bijvoorbeeld een leuk hotel of goed restaurant zoeken. Natuurlijk, ze kijken op je eigen site, maar oriënteren zich ook veel breder: ze googlen je bedrijfsnaam, lezen over jouw organisatie op blogs, of vragen bekenden wat zij over de organisatie weten. En bij alles wat ze tegenkomen over jouw organisatie, zullen ze steeds opnieuw (her)overwegen: is dit een bedrijf waar ik in deze functie zou willen werken? Zoals het onderstaande filmpje duidelijk maakt waar werkgever Afas voor staat:
Mega-aanbod
Relevante content kan een krachtige recruitmenttool zijn, mits je het op de juiste wijze inzet. Maar hoe zorg je nou dat de content die je verspreidt daadwerkelijk leidt tot sollicitanten? Want het aanbod van informatie is mega en de kans dat jouw content in al het social media geweld voldoende opvalt om door te klikken naar je website is klein. 5 tips voor als je het toch wil proberen.
#1. Een titel die je pakt
We krijgen in drie maanden tijd meer informatie te verwerken dan onze grootouders in hun hele leven. Dat betekent dat een lezer snel moet kunnen beslissen of een artikel de moeite van het lezen waard is. Zorg dus dat je een opvallende titel boven je bericht zet, zodat de lezer nieuwsgierig wordt en meer zal willen lezen. Lijstjes tips doen het altijd goed, maar opvallende woorden ook. Probeer te verrassen, en bedenk: wat wil de lezer lezen?
#2. Maak je content relevant
Schrijf altijd vanuit de behoefte van een kandidaat. Wat zou hij of zij interessant kunnen vinden en willen weten? Denk aan zaken als: de bedrijfscultuur, hoe ziet het bedrijf er van binnen uit, wie werken er en om welke redenen, aan welke projecten wordt er gewerkt en welke bedrijfssuccessen zijn er behaald? Hoe meer je vertelt, hoe beter.
#3. Denk aan een duidelijke call-to-action
Het is je gelukt: je hebt iemand zover gekregen om wat tijd te besteden aan één van je berichten. Maar wat was je doel ook alweer? Waarom ben je dagelijks druk met het ontwikkelen en verspreiden van al die content? O ja, om de allerbeste talenten zover te krijgen om bij jouw organisatie te komen werken. Vergeet daarom niet een duidelijke call-to-action toe te voegen aan de content die je aan het verspreiden bent. Oftewel: wat wil je de potentiële kandidaat gaat doen na het lezen van je artikel? Denk: laat je e-mailadres achter en we nemen contact met je op, bel ons, solliciteer, stuur ons je cv en motivatie, schrijf je in voor een jobalert etc.
#4. Waar ga je het plaatsen?
Oké, we hebben nu een pakkende titel, relevante content en een duidelijke call-to-action. Maar hoe krijgen we het bij de juiste doelgroep? De volgende stap is dan ook het verspreiden van je content: waar ga je al die mooie berichten plaatsen? Denk hier vroegtijdig over na. Want als je weet wáár je jouw content wilt plaatsen, kun je je berichten nog beter op de doelgroep en het platform afstemmen.
#5. Meet wat je doet
Door te meten weet je wat wel werkt en wat niet en kun je gericht optimaliseren. Het is tenslotte zonde van al je tijd als blijkt dat het helemaal geen enkel effect heeft wat je doet. En met bijvoorbeeld Google Analytics is het makkelijker dan ooit.
Dit artikel is geschreven door Maurice Hennevelt, ceo en recruitmentmarketeer van Recruitmentwise uit Almelo. Fotocredit: Flickr.com
En hier is de call-to-action!
Zelf aan de slag met contentmarketing? Ga bloggen voor Werf&!
Lees ook van Maurice Hennevelt: