Gem. leestijd 3 min  324x gelezen

5 manieren om meer verkeer naar je werkenbij-site te trekken

Hoe trek je in 2024 méér bezoekers naar je werkenbij-site? De mogelijkheden zijn legio, aldus een nieuwe whitepaper van recruitment marketingbureau Apply. Welke 5 tips pikken wij daar eruit?

5 manieren om meer verkeer naar je werkenbij-site te trekken

Je kunt wel een mooie recruitmentsite hebben, maar het wordt natuurlijk pas echt wat als je ook verkeer ernaartoe weet te trekken, en de bezoeker daar ook weet vast te houden, totdat hij of zij op de sollicitatiebutton duwt. Maar wat is daar anno 2024 allemaal voor nodig? Een nieuwe whitepaper van het Limburgse recruitment marketingbureau Apply noemt daarvoor een groot aantal tips en innovaties. We pikken er 5 uit.

#1. Vacature-onepager

Wil je een specifieke vacature wat meer in de schijnwerpers zetten? Denk dan eens aan vacature-onepager, gericht op het aantrekken van latent werkzoekenden, oftewel: mensen die nog niet actief op zoek zijn naar een baan. Zo’n vacature-onepager heeft een eigen domeinnaam en kan worden gekoppeld aan een bestaande bedrijfswebsite of werkenbij-site, maar je kunt er veel meer op kwijt dan in een gewone vacature, van blogs tot testimonials en fotocarrousels, om potentiële sollicitanten alvast een inkijkje in de werkomgeving te geven. Bovendien worden ze zelf geïndexeerd door Google, wat het verkeer ernaartoe vergroot.

#2. 360 graden VR-video’s

Alleen foto’s? Er zijn tegenwoordig trouwens ook nog veel meer manieren om sollicitanten een kijkje in je keuken te geven. Tegenwoordig bestaat 82% van al het internetverkeer uit video. En wat te denken van bijvoorbeeld cutting-edge technologieën zoals Virtual Reality (VR)? Met 360º virtuele rondleidingen kun je sollicitanten meenemen in een echte simulatie van de werkomgeving, zodat ze zich een echt beeld kunnen vormen van hoe het is om bij jou te werken. Bovendien kun je hier veel meer interactie toevoegen dan de lezer op een ‘gewone’ site zou krijgen. En door elke klik te volgen kun je de site ook voortdurend optimaliseren.

Uit een case study voor een senior recruiter-vacature bij Flexibility Limburg blijkt dat dit zo’n 360º tour het websitebezoek met wel 55% verlengt, en de conversie tot wel 30% verhoogt, met bovendien een betere kwaliteit van de sollicitanten.

#3. Gamification

Door gamification-elementen aan je site toe te voegen, blijven potentiële talenten langer op jouw vacaturepagina of werkenbij-site. Zo kun je meer informatie over de sollicitant verzamelen, zonder dat hij of zij zich daarvan bewust is zoals bij het invullen van een sollicitatieformulier met veel vragen.

#4. Alles via WhatsApp

Tegenwoordig verloopt bij steeds meer organisaties het grootste deel van de communicatie met kandidaten via WhatsApp. Het is immers ook het snelste communicatiemiddel voor je recruitmentproces, een middel dat iedereen bovendien bijna 24/7 ter hand heeft. Bij Apply bieden ze daarom recruitmentoplossingen via WhatsApp voor elke stap in de candidate journey, van sollicitatie tot het maken van afspraken voor een gesprek.

#5. Korte formulieren

Het sollicitatieformulier is vaak het eerste contactpunt tussen een sollicitant en een werkgever em kan een behoorlijke drempel vormen voor potentiële kandidaten. Hou het daarom zo kort mogelijk, en vraag niet meer dan werkelijk nodig is. Ook met het oog op de privacy delen kandidaten niet graag al te snel te veel persoonlijke informatie. Ongeveer 70% van de kandidaten gebruikt hun mobiele telefoon om te solliciteren. Zorg dus ook ervoor dat je sollicitatieformulier geschikt is voor mobiele apparaten. De rest van de benodigde informatie kun je altijd later nog op een andere manier verzamelen.

Meer weten?

Download hier de hele whitepaper.

Downloaden
Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners