#1. Ga vloggen
Het is misschien een inkoppertje, maar we kunnen het toch niet laten om te noemen: pak die camera en begin gewoon met vloggen. Dit is niet alleen goed voor je employer brand, maar ook voor je eigen positionering. Heb je nog wat tips nodig? Hier vind je hoe je dat het beste kunt doen.
https://www.youtube.com/watch?v=xQF6AeBdUds
#2. Haal je inspiratie uit je kijkers
Je kijkers zijn je belangrijkste inspiratiebron. Luister daarom goed naar hun feedback en gebruik ze ook in je vlogs. Zo maakt Gözde ook vlogs met kandidaten, die weer vanuit een ander perspectief over de opdrachten kunnen vertellen.
https://www.youtube.com/watch?v=PMfr27XqU7Q
#3. Zorg dat je weet wat de opdracht inhoudt
Zodra kandidaten in de gaten hebben dat je eigenlijk niet zoveel ervan af weet, haken ze af en zien ze je niet langer als een gesprekspartner op niveau. Mocht je nog lerende zijn, dan is dat natuurlijk geen probleem, zolang je dat maar aangeeft.
https://www.youtube.com/watch?v=a-TrWqOwjHY
#4. Leg het recruitmentproces uit in een video
Weten waar je aan toe bent, is fijn. Maak daarom eens een video over hoe het recruitmentproces bij jullie eruitziet. Zo weten kandidaten wat ze kunnen verwachten, hoe ze zich moeten voorbereiden en bij wie ze voor wat moeten zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=UpYtj63DTVo
#5. Houd het persoonlijk
Als je je vlogs persoonlijk maakt, krijgen kandidaten meer het idee dat ze een band met je hebben. Zo vertelt Yilmaz zelf wat haar ontwikkelingsmomenten zijn en wat ze wel of niet leuk vindt om te doen. Dit geeft kijkers het idee dat ze haar beter leren kennen. Dat heeft zelfs als gevolg dat ze soms zélf benaderd wordt door kandidaten, in plaats van andersom.
https://www.youtube.com/watch?v=H9nVDYvKdA8
Meer weten?
Meer weten over vloggen? Kom dan 27 augustus naar het Festival Recruitment in de Zon van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Naast de vlogworkshop van Gözde Yilmaz kun je daar onder andere workshops volgen over Google for Jobs, Sourcing Tools en inbound recruitment. Meer informatie vind je hier.