Gem. leestijd 3 min  3301x gelezen

Deze 5 ontwikkelingen tekenden de uitzendbranche in 2018

Deze 5 ontwikkelingen tekenden de uitzendbranche in 2018

Het jaar 2018 is inmiddels achter ons. Wat betekende dat voor de uitzendbranche? We pikken er 5 opmerkelijke ontwikkelingen uit, en kijken vooruit naar wat dat voor de toekomst betekent.

De kerstboom is de deur uit, de beste wensen zijn naar elkaar uitgewisseld en de oliebollen zijn op. Tijd om met frisse moed een nieuw jaar in te gaan. Een goed moment om terug te kijken naar het meest opvallende nieuws uit de uitzendbranche 2018, en de blik naar voren te werpen. Wat zijn daarbij de grote en opvallende ontwikkelingen?

#1. Ook de uitzendbranche voelt inmiddels stevige tekorten

2018 was zeker geen slecht jaar voor de uitzendbureaus. Gemiddeld zagen ze hun omzetten in 2018 met meer dan 10% stijgen. Maar tegelijkertijd kampten ze met een drastisch tekort aan arbeidskrachten, zo bleek uit een rapport van het CBS dat in juni 2018 verscheen.

Bijna 6 op de 10 uitzendondernemers zeggen dat het tekort aan arbeidskrachten hen hindert

Bijna 6 op de 10 ondernemers in de uitzendbranche gaven aan dat een tekort aan arbeidskrachten hen hindert in hun activiteiten. En dat heeft meteen gevolgen voor andere werkgevers op zoek naar personeel. Want als het uitzendbureau de mensen al niet meer kan leveren, maakt dat ook voor hen het probleem natuurlijk alleen maar groter…

#2. Marges onder druk; robotisering komt op

Door het tekort aan personeel, kunnen uitzendbureaus honderden miljoenen euro’s mislopen. Dit kan de omzet en marge van het uitzendbureau de komende jaren behoorlijk onder druk gaan zetten. ‘Het verdienmodel lijkt “op” te zijn’, concludeerde ABN Amro recent al in een rapport. De opmars van automatisering en robotisering is hiermee aangewakkerd. Meer dan de helft van de uitzendbureaus verwacht de komende tijd te investeren in nieuwe vacature-, werving- en selectietools.

#3. De kleintjes winnen het van de grote

Onder de uitzenders doen kleintjes het nu gemiddeld beter dan de grote jongens. In de sector intermediairs/arbeidsbemiddelaars waren de kleine bureaus (tot 200 werknemers) in 2018 goed voor 43% van alle vacatures. Het marktleiderschap van de grote bureaus is daarmee ‘gebroken’. Hoe komt dat? Geert-Jan Waasdorp zette in juli al 5 verklaringen op een rij, waarin hij onder meer stelt dat bureaus actief de markt op moeten gaan en (bijna letterlijk) voor de poort moeten gaan staan bij de concurrent. Zichtbaar zijn daar waar de kandidaat is: precies een spelletje die kleinere bureaus (veel) beter spelen dan de grotere.

DE INTERCEDENT MOET ACHTER ZIJN COMPUTER VANDAAN EN ZICHTBAAR ZIJN, DAAR WAAR DE KANDIDAAT IS

Visie en goede PR zijn mooi, maar wil je in deze kandidatenmarkt echt succes boeken, dan moet je als intercedent achter je pc vandaan en actuele arbeidsmarkt- en doelgroepinformatie verzamelen en deze doorvertalen naar echte acties. Juist daarin kunnen ‘de grote’ echt nog wel wat leren van ‘de kleintjes’, aldus Waasdorp.

#4. Uitzendbranche discrimineert, maar gaat er iets aan doen

“Discriminatie gaat vaak onbewust. Maar of het nu bewust of onbewust gebeurt, de impact is heel groot. Het gaat nu specifiek om beleid: wat doen bedrijven om het te voorkomen? Ze moeten daarover gaan nadenken, het opschrijven en laten zien”, aldus een woordvoerder namens de staatssecretaris in november vorig jaar.

Werkgevers zijn straks verplicht beleid te voeren om discriminatie bij werving en selectie te voorkomen

Werkgevers zijn straks verplicht om beleid te voeren ter voorkoming van discriminatie bij werving en selectie. Doen ze dat niet, dan riskeren ze een boete. De Inspectie SZW wordt bevoegd om bestuursrechtelijk op te treden op dit terrein als daarvoor aanleiding is. Een katalysator voor deze nieuwe plannen was de media-aandacht voor discriminatie door uitzendbureaus in januari 2018, na een onderzoek door tv-programma Radar. Wanneer het wetsvoorstel naar de Tweede Kamer kan, is overigens nog niet bekend.

#5. YoungCapital koopt Jobbird; consolidatie zet door

De uitzendbranche verliet 2018 met een knaller. YoungCapital maakte in december bekend een strategische aanwinst te zien in Jobbird.com, de grootste vacaturesite van Nederland. Daarmee maakt Jobbird, dat eerder die maand haar faillissement aanvroeg, een snelle doorstart. YoungCapital, specialist in het bemiddelen van studenten, starters en young professionals, was al enige tijd op zoek naar een algemeen jobboard om haar online netwerk mee uit te breiden. Die ambitie kan nu in 2019 worden verwezenlijkt.

Steeds meer grote uitzenders kopen kleinere partijen op om te kunnen blijven innoveren

De overname past overigens in een trend. Zo kocht Randstad in 2016 al Monster(board) en zijn Indeed en Glassdoor al langer samen met USG People (Unique, Start) onderdeel van het Japanse bedrijf Recruit. En ook onder de kleinere bureaus gaan steeds meer partijen samen. Zo nam Covebo Group in augustus technisch bemiddelingsbureau VNOM over, deed SD Worx in juni hetzelfde met Flexpoint Group en eerder al met VIO Interim, lijfde Brisker Group Nextpayroll in en legde Cavim Staffing Participations de hand op Partytime Uitzendbureau. Deze consolidatie zet nog wel even door, zo verwacht bijvoorbeeld Han Mesters (ABN Amro). Steeds meer grote uitzenders kopen kleinere partijen op om te kunnen blijven groeien en innoveren, en vooral ook om online de slag niet te missen.

Lees ook:

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners